Σε 8 από τις 149 προτάσεις τροποποίησης του Συντάγματος συμφωνούν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ

Σε τροχιά συνταγματικής αναθεώρησης εισέρχεται η Ολομέλεια της Βουλής καθώς σήμερα ξεκινά η διήμερη συζήτηση για τις 149 προτεινόμενες τροποποιήσεις που θα λήξει το βράδυ της Τετάρτης με την διεξαγωγή της πρώτης ψηφοφορίας.

Υπενθυμίζεται ότι θα ακολουθήσει η δεύτερη ψηφοφορία στις 13 Μαρτίου. Στην παρούσα φάση η εθνική αντιπροσωπεία αποφασίζει μόνο για τα άρθρα που πρέπει να τροποποιηθούν και όχι για το νέο τους περιεχόμενο που είναι υποχρέωση της επόμενης Βουλής.

Οι διατάξεις που θα λάβουν λιγότερες από 151 ψήφους απορρίπτονται.

Εκείνες που θα λάβουν από 151 εως 179 θα χρειαστούν στην επόμενη Βουλή τουλάχιστον 180 για να τροποποιηθεί το περιεχόμενό τους, ενώ όσες στην παρούσα φάση λάβουν τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους τότε στην επόμενη θα απαιτηθεί η απόλυτη πλειοψηφία για να αποκτήσουν νέο περιεχόμενο.

Πάντως, από την συζήτηση και τις γνωμοδοτικές τοποθετήσεις των κομμάτων στην αρμόδια επιτροπή που λειτούργησε το προηγούμενο διάστημα, από τις 149 προτάσεις μόλις οι 8 φαίνεται να συγκεντρώνουν την στήριξη ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ που είναι προϋπόθεση για να ξεπεραστεί το όριο των 180.

Η κυβερνητική πλειοψηφία και η αξιωματική αντιπολίτευση βρίσκουν κοινό έδαφος για την αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής με την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας καθώς και σε δειατάξεις που αφορούν στη βουλευτική ασυλία και την ποινική ευθύνη Υπουργών.

Όπως λ.χ. για την αλλαγή του «νόμου περί ευθύνης υπουργών»,  που σήμερα ουσιαστικά προβλέπει το ακαταδίωκτο των υπουργών και υφυπουργών, αφού το όποιο αδίκημα είχαν τελέσει στη διάρκεια των υπουργικών τους καθηκόντων παραγράφεται σε σύντομο διάστημα μετά τις εκλογές. Υπουργοί και υφυπουργοί μετά τις εκλογές δεν κινυνεύουν από ποινική δίωξη, αφού το όποιο αδίκημά τους παραγράφεται…

Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ συμφωνούν στην κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας όπως ονομάζεται, δηλαδή στην πρόβλεψη ότι η δίωξη μπορεί να γίνει μόνο «μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος», αλλά και στην κατάργηση της διάταξης που προβλέπει ότι οι πρώην υπουργοί και υφυπουργοί δικάζονται από Ειδικό Δικαστήριο και όχι από την τακτική Δικαιοσύνη. Το Ειδικό Δικαστήριο παίρνει τέλος και οι υπουργοί και υφυπουργοί θα δικάζονται από τα κοινά δικαστήρια, όπως όλος ο κόσμος.

Οι διαφορές για τις… δεσμεύσεις

Περισσότερα σε λέξεις

Ωστόσο και σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει σύγκρουση για το κατά πόσο η παρούσα Βουλή μπορεί να δεσμεύσει την επόμενη και ως προς το περιεχόμενο της αναθεώρησης.

Από την πλευρά της πλειοψηφίας ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος επικαλείται την απόφαση 11/2003 του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου υποστηρίζοντας ότι η απόφαση αυτής της Βουλής είναι δεσμευτική και ότι η επόμενη δεν μπορεί να αποφασίσει το περιεχόμενο κατά το δοκούν. Η ΝΔ από την άλλη υποστηρίζει ότι η επόμενη Βουλή έχει το δικαίωμα να καθορίσει χωρίς δεσμεύσεις το νέο περιεχόμενο των διατάξεων.

Σε κάθε περίπτωση η αξιωματική αντιπολίτευση ελπίζει ότι το επίμαχο άρθρο 32 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας θα συγκεντρώσει στην παρούσα φάση τουλάχιστον 180 θετικές ψήφους ώστε να τροποποιηθεί με απλή πλειοψηφία στην επόμενη Βουλή και να αποφευχθεί με τον τρόπο αυτό πρόωρη διάλυσή της σε ενδεχόμενη εμπλοκή στις προεδρικές εκλογές του 2020.

Εκτός αυτών η κυβέρνηση προκειμένου να περάσει με απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών μια σειρά από προτάσεις που έχει καταθέσει θα χρειαστεί να διαμορφώσει νέες περιστασιακές πλειοψηφίες με ανεξάρτητους βουλευτές.

Ειδικά για τις προτάσεις που αφορούν τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας και της «θρησκευτικής ουδετερότητας» θα δυσκολευτεί να βρει «δεκανίκια» απο τον χώρο της κεντροδεξιάς, περιοχή που συνήθως βρίσκει κοινοβουλευτικά στηρίγματα.

pinakas-1
pinakas-2

Από το newsroom του economico.gr με πληροφορίες από το protothema.gr ( ρεπορτάζ Χρήστος Μπόκας)