Σε αδιέξοδο η Πολεμική Αεροπορία της Τουρκίας: Οι κυρώσεις των ΗΠΑ, τα γερασμένα F-16 και οι περιορισμένες επιλογές

Όπως έχει γράψει και το economico.gr, οι κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ στην Τουρκία για την αγορά του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400 έχουν πολλές και ποικίλες συνέπειες για τη χώρα. Μια από αυτές είναι ότι η Τουρκία έχει εξαιρετικά περιορισμένες δυνατότητες αναβάθμισης και ανανέωσης της Πολεμικής Αεροπορίας της, η οποία κινδυνεύει να έχει τη μοίρα της αεροπορίας του Ιράν.

Πριν την αγορά των S-400, η Τουρκία ετοιμαζόντας να υποδεχθεί τα πρώτα F-35, καθώς συμμετείχε ενεργά στο πρόγραμμα ανάπτυξης των μαχητικών 5ης γενιάς. Ωστόσο, σήμερα, μετά την αποβολή της από το πρόγραμμα και τις κυρώσεις που της έχουν επιβληθεί από τις ΗΠΑ, τα πράγματα για την Πολεμική της Αεροπορία δείχνουν μάλλον δυσοίωνα.

Τα αδιέξοδα

Όχι μόνο δεν μπορεί να αγοράσει τα F-35, αλλά ούτε μπορεί να αναβαθμίσει τα παλαιωμένα F-16 που αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της αεροπορίας της, ούτε, όμως, μπορεί να απευθυνθεί σε άλλη ΝΑΤΟϊκή χώρα για να αποκτήσει μαχητικά γενιάς 4++, όπως τα γαλλικά Rafale, που σύντομα θα έχει στη διάθεσή της η Ελλάδα (η οποία αναβαθμίζει σε τύπο Viper τα F-16 της και έχει μπει δυνατά στο παίχνίδι για την απόκτηση F-35).

Η βρετανική λύση

Σύμφωνα με ανάλυση του Forbes, η μόνη χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ, με την οποία η Τουρκία έχει καλές σχέσεις είναι η Βρετανία, από την οποία και θα μπορούσε να ζητήσει να αγοράσει ή να ενοικιάσει κάποια από τα Eurofighter Typhoon της RAF. Ωστόσο, τα πιο παλιά αεροσκάφη έχουν ήδη παροπλιστεί και η Βρετανία δεν διαθέτει επαρκή αριθμό Eurofighter, ώστε να μπορεί να δανείσει σε άλλη χώρα, χωρίς να θέσει σε κίνδυνο το αξιόμαχο της αεροπορίας της.

Η στροφή στη Ρωσία

Μια άλλη επιλογή θα ήταν η αγορά των ρωσικών μαχητικών Su-35 ή/και Su-57, τα οποία η Μόσχα δεν έχει καμία αντίρρηση να πουλήσει. Ωστόσο, αν η Άγκυρα μετά τους S-400 στραφεί στη Ρωσία και για μαχητικά, θα σημάνε ουσιαστικά αποκοπή των δεσμών της με το Δύση και το ΝΑΤΟ, με όλες τις συνέπειες που αυτό θα επέφερε. Έτσι, το σενάριο αυτό θεωρείται πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί και μόνο υπό εξαιρετικά ακραίες περιστάσεις.

Το TF-X

Όσον αφορά στο TF-X, το μαχητικό 4++ – 5ης γενιάς που σχεδιάζει η Τουρκία, αν και η κατασκευάστρια εταιρεία ΤΑΙ δηλώνει ότι θα πραγματοποιήσει πρώτη πτήση το 2025, αναλυτές εκτιμούν ότι το πρόγραμμα για να ολοκληρωθεί χρειάζεται ακόμα ως και 15 χρόνια. Επίσης, με το κόστος του αεροσκάφους να εκτιμάται ότι θα φθάνει τα 100 εκατ. δολάρια του κομμάτι, αν η Άγκυρα όντως θέλει να υλοποιήσει το σχέδιο, θα πρέπει να ξεχάσει την αγορά άλλων μαχητικών.

Η λογική λύση

Στη χειρότερη περίπτωση, αν η Τουρκία αρχίσει να ξεμένει από μαχητικά, μπορεί να ζητήσει από το ΝΑΤΟ να της παράσχει κάλυψη από αέρος, όμως για τους αναλυτές η μόνη λογική λύση είναι η Τουρκία να αποδεχθεί τις απαιτήσεις των ΗΠΑ για ζητήματα όπως οι S-400, η Halkbank και τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου, ώστε η Ουάσινγκτον να άρει τις κυρώσεις, αν και αυτό δεν συνεπάγεται και άμεση επιστροφή της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35. Ωστόσο, κάτι τέτοιο θα είχε πολιτικό κόστος για τον Ερντογάν.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή