Σε “εφιάλτη” εξελίσσεται για τις αεροπορικές εταιρείες η εξάπλωση του κοροναϊού

Η “κατάρρευση” της Flybe, της μεγαλύτερης περιφερειακής αεροπορικής εταιρίας της Ευρώπης θα μπορούσε να είναι η αρχή αλυσιδωτών “λουκέτων” για τις αερομεταφορές.

Για απώλειες εσόδων των αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως, που μπορεί να φτάσουν και τα 113 δισ. δολάρια, προειδοποιεί η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA)

Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της ΙΑΤΑ Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκτην: «Η κατάσταση που δημιουργείται από τον Covid-19 είναι σχεδόν χωρίς προηγούμενο».

«Μέσα σε λίγο περισσότερο από δύο μήνες, οι προοπτικές του τομέα στις περισσότερες περιφέρειες του κόσμου επιδεινώθηκαν ριζικά», επισήμανε. Ο κοροναϊός πρόκειται να προκαλέσει τη μεγαλύτερη πτώση στον κλάδο της αεροπορίας από την οικονομική κρίση του 2008.

Αεροπορικές εταιρείες με έδρα την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ, την Ταϊλάνδη, τη Νότια Κορέα, τη Νορβηγία και το Μεξικό, θα πληγούν ανεπανόρθωτα. «Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος για την αεροπορική βιομηχανία»  λέει ο Γκρέγκ Γουόλντρον, αναπληρωτής διευθυντής της Asia στο περιοδικό Flightglobal. “Θα είναι μια πολύ δύσκολη στιγμή για τις αεροπορικές εταιρείες που δεν έχουν ρευστό ειδικά για εκείνες που έχουν εμπλακεί σε έναν πόλεμο τιμών”.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες στην Ασία είναι πιο ευάλωτες καθώς βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στους επιβάτες από την Κίνα, το επίκεντρο της επιδημίας. “Πρόκειται για εταιρείες που έχουν κάνει κάποιες από τις μεγαλύτερες παραγγελίες αεροσκαφών οπότε αναμένουμε κάποια πίεση στην Airbus και τη Boeing με καθυστερήσεις στις παραδόσεις ακόμη και με επιστροφή προκαταβολών” αναφέρει ο Μάικλ Νταφ διευθύνων σύμβουλος της The Airline Analyst.

Πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη ανακοινώσει περικοπές δαπανών. Η Emirates για παράδειγμα ζήτησε από τους εργαζόμενους να λάβουν άδεια άνευ αποδοχών για ένα μήνα, ενώ η Cathay Pacific ζήτησε από το προσωπικό να λάβει τρεις εβδομάδες άδεια. Η Singapore Airlines έχει παγώσει κάποιες προσλήψεις και προχώρησε σε περικοπές μισθών της τάξης του 10 έως 15% στελεχών της που καλούνται να βοηθήσουν με όλους τους τρόπους την αεροπορική εταιρεία να αντιμετωπίσει το ξέσπασμα του COVID-19.

Η ζήτηση έχει μειωθεί, όχι μόνο από τους παραθεριστές, αλλά και από τα εταιρικά ταξίδια, καθώς οι επιχειρήσεις περιορίζουν τα επαγγελματικά ταξίδια για τους υπαλλήλους τους ενώ τα συνέδρια το ένα μετά το άλλο αναβάλλονται.

Τα σωματεία εργαζομένων στις αερομεταφορές ανησυχούν για το πώς αυτό θα επηρεάσει τους ανθρώπους που εργάζονται στον κλάδο: «Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων, οπότε αν δεν δικαιούνται άδεια ασθενείας, πιθανότατα θα είναι πιο επιφυλακτικοί να σταματήσουν να δουλεύουν, γι ‘αυτό είναι επικίνδυνο γι’ αυτούς, αλλά και για τους άλλους επίσης», είπε η Λίβια Σπέρα, γενική γραμματέας της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ντόμινο στον τουριστικό τομέα της Ευρώπης σύμφωνα με Ευρωπαίους πολιτικούς.

«Περισσότεροι από δύο εκατομμύρια τουρίστες από τρίτες χώρες δεν έρχονται στην Ευρώπη τους τελευταίους δύο μήνες και δεν προσθέσαμε πόσα εκατομμύρια ακυρώνουν τα ταξίδια τους λόγω της κρίσης στην Ιταλία. Πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, εστιατόρια θα χρεοκοπήσουν», λέει ο ευρωβουλευτής από την Ουγγαρία Ιστβάν Ουγέλι, αντιπρόεδρος της αρμόδιας επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η British Airways, η Ryanair και άλλοι έχουν ακυρώσει εκατοντάδες πτήσεις όπως άλλωστε και οι Ασιάτες και Αμερικανοί ανταγωνιστές τους.

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Καμία δημοσίευση για προβολή