Σε “πολιορκία” το καλάθι της νοικοκυράς. Νέο κύμα ανατιμήσεων τον Μάρτιο. Αναμένονται νέες αυξήσεις σε αλεύρι, ψωμί και αρτοσκευάσματα

Ανατιμήσεις που υπερβαίνουν ακόμη και το 10% σε σειρά βασικών ειδών διατροφής και άλλων ειδών σούπερ μάρκετ καταγράφονται από τις αρχές Μαρτίου, αυξήσεις που προοιωνίζονται αν μη τι άλλο πιθανό νέο άλμα του πληθωρισμού και τον μήνα που διανύουμε, μετά το 7,2% του Φεβρουαρίου και το 6,2% του Ιανουαρίου.

Πρόκειται για ανατιμήσεις που προφανώς δεν σχετίζονται με τη ρωσοουκρανική κρίση, αλλά με το προηγούμενο κύμα ανόδου του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους και του κόστους των πρώτων υλών.

Ερχονται, ωστόσο, να «ροκανίσουν» περαιτέρω το εισόδημα των νοικοκυριών, ενώ με τις επιπτώσεις από τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις να είναι μπροστά μας, το πιθανότερο είναι ότι μια αποκλιμάκωση των τιμών δεν είναι πιθανή στο ορατό μέλλον.

Για 4 στα 10 νοικοκυριά το εισόδημα εξανεμίζεται πριν τελειώσει ο μήνας

Αν και τα διαδοχικά κύματα ακρίβειας βρίσκουν τα ελληνικά νοικοκυριά με βελτιωμένο εισόδημα σε σύγκριση με το 2020, αυτό εξανεμίζεται πριν τελειώσει ο μήνας για σχεδόν τέσσερα στα δέκα νοικοκυριά, με τα αντίστοιχα ποσοστά να είναι πολύ μεγαλύτερα στις πολυμελείς οικογένειες, στις οικογένειες με ανέργους και εν γένει στα ασθενέστερα οικονομικά νοικοκυριά.

Μετά την αναιμική ζήτηση στις χειμερινές εκπτώσεις, ήδη καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων και σε δαπάνες ανελαστικού χαρακτήρα, όπως είναι αυτές για είδη σούπερ μάρκετ, τάση που είναι εμφανής ακόμη και στα πλέον βασικά τρόφιμα, όπως είναι τα γαλακτοκομικά και το ψωμί.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Από τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής, προκύπτει ότι μέσα σε μόλις λίγες ημέρες ένα τυπικό «καλάθι» σούπερ μάρκετ αποτελούμενο από 25 προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 3,44% με τις ανατιμήσεις να είναι εμφανείς σε μεγάλη ποικιλία προϊόντων, από συσκευασμένα τρόφιμα και φρέσκα φρούτα, έως απορρυπαντικά και χαρτικά.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα ζυμαρικά με την αύξηση της μέσης τιμής στις 7 Μαρτίου σε σύγκριση με την 1η Μαρτίου να φτάνει το 11,9%.

Σημαντικές ανατιμήσεις καταγράφονται στο ψωμί τοστ (9,4%), στο αλεύρι (4,68%), στο ελαιόλαδο (4,43%), σε βρεφικές τροφές (5,14%), καθώς και σε μη τρόφιμα, όπως χαρτιά υγείας (9,31%), αντιβακτηριδιακά σπρέι (7,95%), απορρυπαντικά ρούχων και πιάτων.

Βέβαιες οι περαιτέρω ανατιμήσεις σε αλεύρι, ψωμί και αρτοσκευάσματα 

Τους επόμενους μήνες, πάντως, σύμφωνα με την Καθημερινή της Κυριακής,  θα πρέπει να θεωρούνται βέβαιες περαιτέρω ανατιμήσεις στο αλεύρι, στο ψωμί και εν γένει στα αρτοσκευάσματα, στα μπισκότα και στις ζύμες, καθώς πλέον τα νέα φορτία του μαλακού σιταριού εισάγονται στην Ελλάδα με τελική τιμή, συμπεριλαμβανομένου μεταφορικού κόστους και κέρδους μεσίτη, στα 450 ευρώ ο τόνος. Υπενθυμίζεται ότι προ της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία οι τιμές βρίσκονταν κάτω από τα 300 ευρώ/τόνο.

Περαιτέρω αυξήσεις τιμών αναμένονται επίσης το επόμενο διάστημα στις τιμές των γαλακτοκομικών και του κρέατος, καθώς στη μεγάλη αύξηση του ενεργειακού κόστους προστίθεται πλέον και η μεγάλη αύξηση στις τιμές των ζωοτροφών εξαιτίας της ανόδου των τιμών στα σιτηρά, στο καλαμπόκι και στη σόγια.

Τα σιτηρά

Οι αλευροβιομηχανίες που προμηθεύονταν σιτηρά από τη Ρωσία και την Ουκρανία στρέφονται αναγκαστικά και σε άλλες χώρες.

Την κατάσταση ωστόσο δυσχεραίνει το γεγονός ότι αρκετές χώρες-παραγωγοί σιτηρών στην Ανατολική Ευρώπη θέτουν περιορισμούς στις εξαγωγές των εν λόγω προϊόντων, προκειμένου να διασφαλίσουν επαρκή αποθέματα για τις ανάγκες των δικών τους πληθυσμών.

Οι κινήσεις αυτές οδηγούν σε περαιτέρω αύξηση των τιμών των σιτηρών, κατευθύνοντας πλέον τις αλευροβιομηχανίες σε αρκετά ακριβότερες αγορές. Το γεγονός δε ότι οι τιμές διαμορφώνονται σε πολύ υψηλά επίπεδα έχει ως συνέπεια να περιορίζουν την αποθεματοποίηση.

Πάντως, υψηλόβαθμοι παράγοντες της αλευροβιομηχανίας και του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων επισημαίνουν στην εφημερίδα  ότι η αποθεματοποίηση διατηρείται σε φυσιολογικά επίπεδα, καθώς και ότι η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη.

Το κύμα ανατιμήσεων προ του πολέμου στην Ουκρανία είχε ως αποτέλεσμα στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου να καταγράφεται υποχώρηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, με τις εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου να κάνουν λόγο ακόμη και για μείωση της τάξης του 10%.

Ο μισθός δεν φτάνει

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για το εισόδημα και τις δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ) σε συνεργασία με την εταιρεία MARC, 45,3% των νοικοκυριών απάντησε ότι κατά το τρέχον έτος θα αναγκαστούν λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων να μειώσουν πολύ τις δαπάνες για τις βασικές τους ανάγκες.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το 43,6% των νοικοκυριών δήλωσε πως το μηνιαίο εισόδημα δεν επαρκεί για όλο τον μήνα, αλλά μεσοσταθμικά για 19 ημέρες.

Τα αντίστοιχα ποσοστά είναι φυσικά πολύ υψηλότερα στα φτωχότερα νοικοκυριά (65% για τα νοικοκυριά με εισόδημα έως 10.000 ευρώ), σε αυτά με τουλάχιστον έναν άνεργο (54,8%), καθώς και στα πολυμελή νοικοκυριά, από 5 άτομα και άνω (49,8%).

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή