Σήμερα “κληρώνει” για τα σχολεία. Οι αντιφατικές εισηγήσεις των επιστημόνων για το “πρώτο κουδούνι” και τον αριθμό μαθητών ανά τάξη

Πλεύρης σχολεία

Ενα κρίσιμο στοίχημα έχει μπροστά της η κυβέρνηση, η οποία καλείται να αποφασίσει σήμερα την ημερομηνία που τη φετινή, πρωτόγνωρη χρονιά, θα χτυπήσει το σχολικό κουδούνι. 

Με τον μέχρι σήμερα σχεδιασμό, αύριο Τρίτη, 1η Σεπτεμβρίου, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να βρίσκονται στις θέσεις τους, προκειμένου την επόμενη Δευτέρα, 7 Σεπτεμβρίου, να ξεκινήσουν τη νέα σχολική χρονιά. Την ίδια μέρα, αύριο δηλαδή, αναμένονται και οι τελικές ανακοινώσεις από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως για τη ημέρα έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς.

Παρ ότι η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει, τόσο η υπουργός Παιδείας όσο και η κυβέρνηση γενικότερα αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο παράτασης κατά μία εβδομάδα, την έναρξης των μαθημάτων, προκειμένου να περιοριστεί η τυχόν μετάδοση από “ασυμπτωματικούς” μαθητές.

«Ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός είναι την Τρίτη, 1 Σεπτεμβρίου, οι εκπαιδευτικοί να αναλάβουν υπηρεσία στα σχολεία τους, και τη Δευτέρα, 7 Σεπτεμβρίου, να ξεκινήσουν τα μαθήματα, μια εβδομάδα νωρίτερα από άλλες χρονιές», σημείωσε πριν μερικές ημέρες η υπουργός Παιδείας κυρία Νίκη Κεραμέως, ενημερώνοντας για τους όρους με τους οποίους θα αρχίσει η νέα σχολική χρονιά.

Παρ ότι κάποια μέλη της επιτροπής τάσσονται υπέρ της παράτασης κατά μία εβδομάδα, της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, δύο μέλη της Επιτροπής,  τάχθηκαν χθες υπέρ της έναρξης των μαθημάτων στις 7 Σεπτεμβρίου.

Ειδικότερα, ο Νίκος Σύψας (Σκάϊ) είπε ότι η δική του προσωπική άποψη και η εισήγησή του στην επιτροπή με βάση τα σημερινά δεδομένα, είναι να ανοίξουν τα σχολεία στις 7 Σεπτεμβρίου. Την ίδια ημερομηνία προκρίνει και ο Παναγιώτης Γαργαλιάνος, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι όλα έτοιμα, με μάσκες και υγειονομικά πρωτόκολλα στα σχολεία και εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.

Και οι δύο επιστήμονες πάντως είπαν ότι δεν έχει και μεγάλη σημασία εάν τελικά θα επιλεγεί η μία ή η άλλη ημερομηνία, καθώς το χειμώνα μπορεί να χρειαστεί να κλείσουν ξανά.

«Το 7 ή 14 δεν μας προσφέρει τίποτα. Το χειμώνα θα δούμε πως θα πάνε», είπε ο κ. Γαργαλιάνος.

«Ενδεχομένως Ιανουάριο, Φεβρουάριο θα πρέπει να αξιολογηθούν τα σχολεία κατά πόσο μπορεί να είναι ανοιχτά», τόνισε ο κ. Σύψας.

Ποιες είναι οι σωστές αποστάσεις στις τάξεις για τους μαθητές

Την ίδια στιγμή, ο επίκουρος καθηγητής Επιδημιολογίας του ΕΚΠΑ, Γκίκας Μαγιορκίνης, εξηγεί πόση απόσταση πρέπει να έχουν μεταξύ τους οι μαθητές σε μια τάξη σχολείου. Με ανάρτησή του στο Facebook, ο Γκίκας Μαγιορκίνης αναλύει και εξηγεί όσα πρέπει να ξέρουμε για τις αποστάσεις που πρέπει να υπάρχουν στους μαθητές μέσα σε μια τάξη, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων.

Στην ανάρτησή του γράφει χαρακτηριστικά:

«Μετά την ενημέρωση στο υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του ενάμιση μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.

Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούν να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές “φουσκάλες” ή “φούσκες” (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατά κόρον “ορφανά” κρούσματα.

Καμία δημοσίευση για προβολή