Νέο σκληρό μήνυμα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στον Ερντογάν: Ούτε να σκεφθείς την αγορά μαχητικών από τη Ρωσία, θα έλθουν και νέες κυρώσεις

Σκληρό μήνυμα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στον Ερντογάν: Ούτε να σκεφθείς την αγορά μαχητικών από τη Ρωσία, θα έλθουν και νέες κυρώσεις

Σύντομη «ζωή» είχε η απόπειρα του Τούρκου προέδρου να πιέσει τις ΗΠΑ για τα F-16, προειδοποιώντας ότι η Τουρκία μπορεί να στραφεί σε άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ρωσία, για να αγοράσει νέα μαχητικά αεροσκάφη για την Πολεμική Αεροπορία της.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Παρασκευή, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι αν οι ΗΠΑ δεν δώσουν μαχητικά τύπου F-16 στην Τουρκία τότε ίσως στραφούν αλλού, λέγοντας ότι «ελπίζω ότι οι ΗΠΑ δεν θα μας σπρώξουν προς άλλες οδούς. Θέλω να πω μ’ αυτό πως οι ΗΠΑ δεν είναι οι μόνες στον κόσμο που πωλούν μαχητικά αεροπλάνα. Η Αγγλία, η Γαλλία, η Ρωσία πωλούν επίσης. Είναι δυνατό να τα προμηθευτούμε παντού. Υπάρχουν ήδη κάποιοι που μας στέλνουν σινιάλα».

Καταλυτική απάντηση από ΗΠΑ

Η απάντηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στις δηλώσεις Ερντογάν ήταν διπλωματική, αλλά απολύτως καταλυτική, καθώς ο εκπρόσωπος του αμερικανικού ΥΠΕΞ δήλωσε ότι «η Τουρκία είναι ένας μακροχρόνιος και πολύτιμος σύμμαχος στο ΝΑΤΟ. Ωστόσο, η απόκτηση των S-400 έρχεται σε άμεση αντίθεση με τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν όλοι οι σύμμαχοι στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ το 2016 στη Βαρσοβία για τη μείωση των εξαρτήσεων από τον ρωσικό εξοπλισμό».

Ο Αμερικανός αξιωματούχος συμπλήρωσε ότι «προτρέπουμε την Τουρκία, και όλους τους εταίρους και τους συμμάχους των ΗΠΑ, να αποφύγουν μελλοντικές αγορές ρωσικών όπλων, συμπεριλαμβανομένων πρόσθετων S-400, που προσφέρουν στη Ρωσία έσοδα, πρόσβαση και επιρροή. Οποιεσδήποτε τέτοιες συναλλαγές θα μπορούσαν να υπόκεινται σε κυρώσεις (σ.σ. βάσειο του νόμου) CAATSA, ξεχωριστές και επιπλέον από αυτές που έχουν ήδη επιβληθεί».

Το «αντιπαράδειγμα» του Ιράν

Στην ουσία, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, με ξεκάθαρο τρόπο, διαμήνυσε στον Τούρκο πρόεδρο ότι οιαδήποτε προσπάθεια νέας συμφωνίας με τη Μόσχα για αγορά ρωσικών οπλικών συστημάτων θα προκαλούσε κυρώσεις που «δαγκώνουν» από την Ουάσινγκτον, η οποία ήδη έχει αποβάλλει την Τουρκία από το πρόγραμμα των F-35 και έχει προχωρήσει σε κυρώσεις στην αμυντική της βιομηχανία, οι οποίες ουσιαστικά μπλοκάρουν την αναβάθμιση των F-16 της πολεμικής αεροπορίας της.

Όπως έχει γράψει στο παρελθόν το economico.gr, με την «αποκοτιά» της, να αγοράσει το ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα S-400, η Τουρκία κινδυνεύει να δει την πολεμική αεροπορία της να έχει τη μοίρα της ιρανικής, η οποία απλώς αδυνατεί να αλλάξει τα γερασμένα F-14 Tomcat που είχε αγοράσει επί εποχής Σάχη και αναγκάζεται να κανιβαλλίζει ακινητοποιημένα αεροσκάφη προκειμένου να συντηρεί σε -κάποια…- πτητική κατάσταση όσα ακόμα μπορούν να πετάξουν.

Μόνο η Ρωσία

Ακόμα χειρότερα, η φράση του Ερντογάν ότι η Τουρκία μπορεί να αγοράσει μαχητικά από αλλού έχει εξαιρετικά περιορισμένο εύρος, καθώς η Γαλλία έχει σχεδόν αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενώ η πώληση από τη Βρετανία μεταχειρισμένων Eurofighter Typhoon (η νέα πρωθυπουργός, Λιζ Τρας, φαίνεται ότι είχε συζητήσει αυτό το ενδεχόμενο όσο ήταν ακόμα ΥΠΕΞ) «χτυπάει» πάνω στην ανάγκη αδειοδότησης της πώλησης και από τη Γερμανία που συμμετέχει στο κονσόρτσιουμ (μαζί με την Ιταλία) που κατασκευάζει τα μαχητικά.

Στην ουσία, η μοναδική χώρα που «στέλνει σινιάλα» στην Άγκυρα είναι η Ρωσία, η οποία δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να πουλήσει στην Τουρκία είτε το μαχητικό γενιάς 4++ Su-35 είτε ακόμα και την προς εξαγωγή έκδοση του μαχητικού 5ης γενιάς Su-57. Μάλιστα, στο παρελθόν ο Τούρκος πρόεδρος και ο Ρώσος ομόλογός του είχαν συζητήσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, λίγο μετά την αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα JSF (σ.σ. F-35).

Το ερωτηματικό του TF-X

Ωστόσο, η όλη συζήτηση προκαλεί ερωτηματικά σχετικά με την εμπιστοσύνη που έχει ο Ερντογάν στο «μεγάλο σχέδιό» του για την κατασκευή του εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς, του TF-X, ένα σχέδιο που, σύμφωνα με τουρκικές πηγές, προχωρά με ταχείς ρυθμούς και εκτιμάται ότι αν όλα πάνε καλά το πρωτότυπο αεροσκάφος θα πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση του το 2026 και θα ενταχθεί στην πολεμική αεροπορία της χώρας το 2029.

Όπως έχουν σημειώσει πολλοί αναλυτές από την ανακοίνωση του προγράμματος TF-X και εντεύθεν, η ανάπτυξη μιας εναέριας πλατφόρμας 5ης γενιάς είναι μια εξαιρετικά πολύπλοκη, δαπανηρή και δύσκολη απόπειρα, επισημαίνοντας ότι ακόμα και σήμερα το F-35 έχει πολλά ανοιχτά ζητήματα, το ρωσικό Su-57 «υποφέρει» από κινητήρα προηγούμενης γενιάς, όπως και το κινεζικό J-20, αλλά και ότι ακόμα και off the self λύσεις δεν λύνουν τα μεγάλα ζητήματα που τέτοια project εμπεριέχουν ενδογενώς.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή