«Σοκ και δέος» στις παγκόσμιες αγορές: Πτώση 20% για το Facebook/Meta πριν το άνοιγμα, λόγω εξαιρετικά κακών προβλέψεων

Αναταράξεις στις παγκόσμιες αγορές και ιδιως στις μετοχές των εταιρειών τεχνολογίας προκάλεσε η κατακόρυφη πτώση της μετοχής της εταιρείας Meta/Facebook καθώς οι προβλέψεις για την πορεία της εταιρείας ήταν απογοητευτικές.

Πριν καν ανοίξουν οι αγορές η μετοχή της Meta/Facebook έχανε το 20% της αξίας της, εξανεμίζοντας περίπου 200 δισ. δολάρια, με την εταιρεία να αποδίδει τις κακές προβλέψεις της στην… Apple, η οποία έχει αυξήσει σε ασφυκτικό βαθμό τον έλεγχο του τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει η πλατφόρμα στις συσκευές της, αλλά και τον αυξημένο ανταγωνισμό.

Μείωση των χρηστών του Facebook

Σύμφωνα με την εταιρεία, οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες του Facebook σε όλο τον κόσμο ήταν 1,929 δισεκατομμύρια στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, εμφανίζοντας για πρώτη φορά μείωση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, όταν ήταν 1,93 δισεκατομμύρια. Οι μηνιαίοι χρήστες – οι οποίοι κάνουν χρήση του Facebook έστω μια φορά τον μήνα – έμειναν σταθεροί στα 2,91 δισεκατομμύρια κατά το τελευταίο τρίμηνο πέρυσι, αλλά ο συνολικός αριθμός των μηνιαίων ενεργών χρηστών σε όλες μαζί τις θυγατρικές πλατφόρμες (Facebook, Instagram, WhatsApp κ.α.) αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με πριν ένα έτος, φθάνοντας τα 3,59 δισεκατομμύρια.

Το κόστος του metaverse

Παράλληλα, έγινε πλέον ορατό το κόστος ανάπτυξης του metaverse, του νέου μεγάλου οράματος της εταιρείας που θα αποτελέσει την επόμενη «επαυξημένη» γενιά του Ίντερνετ, όπου οι χρήστες θα μοιράζονται εικονικούς κόσμους. Έτσι, , σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς, το BBC και τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», τα κέρδη της Meta μειώθηκαν κατά 8% στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, στα 10,3 δισ. δολ., σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Αναλυτές εκτιμούν ότι το σχέδιο της Meta/Facebook μπορεί να ακούγεται θελκτικό, αλλά το κόστος υλοποίησής του σε συνδυασμό με τις αβεβαιότητες που δημιουργούνται, αυξάνουν πολύ το ρίσκο για τους επενδυτές.

O ανταγωνισμός

Οι μεγάλες επενδύσεις ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη του metaverse, η μείωση των διαφημιστικών εσόδων στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram, WhatsApp) και ο ολοένα αυξανόμενος ανταγωνισμός από πλατφόρμες όπως το Tik Tok (όπου προβάλλονται δημοφιλή ιδίως στους νέους βίντεο διάρκειας 30 δευτερολέπτων) και το YouTube, είναι ανάμεσα στις αιτίες που η Meta φαίνεται να «ζορίζεται» κάπως. Αναμένει έτσι επιβράδυνση μόνο στο 3% του ρυθμού ανάπτυξης των εσόδων της στο επόμενο τρίμηνο, τα οποία εκτιμά ότι θα είναι 27 έως 29 δισ. δολάρια, έναντι εκτίμησης των αναλυτών για πάνω από 30 δισεκατομμύρια.

Μείωση κερδών λόγω δαπανών

Τα συνολικά έσοδα δ’ τριμήνου 2021 της εταιρείας – τα περισσότερα προέρχονται από τις διαφημίσεις (η Meta είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πλατφόρμα ψηφιακών διαφημίσεων στον κόσμο μετά τη Google) – αυξήθηκαν στα 33,67 δισεκατομμύρια έναντι 28,07 δισ. δολ. στο δ’ τρίμηνο του 2020. Από την άλλη όμως, μέσα σε ένα έτος οι δαπάνες της εταιρείας σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 21 δισεκατομμύρια δολάρια, κάτι που οδήγησε στη μείωση της κερδοφορίας. Σημειώνεται, δε, ότι η ανησυχία των επενδυτών προέρχεται και από την αλλαγή στάσης της Fed, η οποία αναμένεται να κλείσει τη στρόφιγγα χρηματοδότησης σε εταιρείες όπως η Meta/Facebook.

«Χρυσώνει το χάπι» ο Ζάκερμπεργκ

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μαρκ Ζάκερμπεργκ δήλωσε «ενθαρρυμένος από την πρόοδο που κάναμε τον τελευταίο χρόνο» και διαβεβαίωσε ότι «θα συνεχίσουμε να επενδύουμε το 2022 καθώς δουλεύουμε για τη δημιουργία του metaverse». Στο πλαίσιο αυτό, η θυγατρική Meta Reality Labs, που έχει αναλάβει τον τομέα επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας και παρουσίασε για πρώτη φορά ξεχωριστά οικονομικά αποτελέσματα, εμφάνισε αυξημένες καθαρές ζημιές 10,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, έναντι ζημιών 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2020. Ο Ζάκερμπεργκ παραδέχτηκε ότι ο τομέας αυτός της εταιρείας δεν πρόκειται να είναι κερδοφόρος «στο κοντινό μέλλον», αλλά εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι οι επενδύσεις στο metaverse θα αποδώσουν τελικά (κερδοφόρους) καρπούς. Η Meta Reality Labs είχε έσοδα περίπου 2,3 δισ. δολ. το 2021.

Καμία δημοσίευση για προβολή