Το plan b των μεγάλων ελλήνων και ξένων λιανοπωλητών για Black Friday και Χριστούγεννα. Οι πέντε “χρυσές” εβδομάδες που μπορεί να εξελιχθούν σε εφιάλτη

black Friday

Το κύμα ακρίβειας που σαρώνει τον πλανήτη λόγω της πρωτόγνωρης ενεργειακής κρίσης προκαλεί εγρήγορση και στη χώρα μας Και αυτό, παρά το γεγονός ότι δεν έχει φτάσει στην Ελλάδα το κλίμα πανικού καταναλωτών και επιχειρήσεων, λόγω εμφανών ελλείψεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Καλά ενημερωμένες πηγές από την αγορά εκτιμούν ότι στην Ελλάδα το βασικό στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί είναι αυτό της έγκαιρης παράδοσης των προϊόντων, λόγω των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες ταχυμεταφορών να ανταπεξέλθουν στην απρόσμενη ζήτηση. Κάτι, που όμως, λένε, μπορεί να μετατρέψει τις 5 χρυσές εβδομάδες των εορτών σε πραγματικό εφιάλτη.

Το plan b των λιανοπωλητών

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια ο πανικός που καταγράφεται σε Αμερική και Μεγάλη Βρετανία, με άδεια ράφια σε προϊόντα υψηλής ζήτησης, όπως ήδη τεχνολογίας, αθλητικά ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές και χριστουγεννιάτικα παιχνίδια.

Παρ όλα αυτά, οι μεγάλες αλυσίδες προετοιμάζονται ήδη εδώ και μήνες, με εναλλακτικά σχέδια, ώστε να μην ξεμείνουν την περίοδο των Χριστουγέννων από καταναλωτικά είδη.

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις εταιρειών, όπως η αλυσίδα Jumbo, που επιλέγουν την άρνηση επαναγορών όταν οι ανατιμήσεις είναι πολύ υψηλές, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή για τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Κίνα.

Την ίδια στιγμή αναζητούν εναλλακτικούς προμηθευτές σε χώρες κοντά στην Ευρώπη, όπως είναι η Τουρκία ή ακόμη και το Ισραήλ και παράλληλα προχωρούν σε αναδιάρθρωση του προϊοντικού μείγματος.

Χριστούγεννα χωρίς παιχνίδια και ρούχα;

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι αυτή η εορταστική περίοδος θα είναι διαφορετική από οποιαδήποτε άλλη, καθώς οι λιανοπωλητές αγωνίζονται μεν να αποθηκεύσουν προϊόντα εγκαίρως αλλά οι τιμές έχουν εκτοξευτεί.

Έτσι η ανεύρεση των δώρων που θέλουν τα παιδιά δυσκολεύει.

Οι κονσόλες PlayStation 5 και Xbox θα είναι δύσκολο να βρεθούν καθώς η ζήτηση έχει εκτιναχθεί, ενώ υπάρχουν φόβοι πως οι ελλείψεις μπορεί να διατηρηθούν μέχρι και το 2023 σύμφωνα με την Toshiba.

Αυξήσεις τιμών παρατηρούνται επίσης σε ηλεκτροκίνητα και τηλεκατευθυνόμενα παιχνίδια, τα οποία βάλλονται παγκοσμίως τους τελευταίους μήνες, εξαιτίας της έλλειψης ημιαγωγών.

Μικρότερα τα προβλήματα με τα “παραδοσιακά” παιχνίδια 

Λιγότερα είναι τα προβλήματα για τα «παραδοσιακά» παιχνίδια, όπως κούκλες, αυτοκινητάκια κ.λπ. αν και το κόστος των πρώτων υλών (πλαστικό, αλουμίνιο, ξύλο) επίσης σημειώνει μεγάλη άνοδο.

Πάντως αρκετοί καταναλωτές φροντίζουν ήδη από τώρα να κάνουν τις παραγγελίες τους για να μην βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αργότερα.

Την ίδια ώρα στον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης οι ελλείψεις άρχισαν ήδη από τον Σεπτέμβριο και κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστούν στην περίοδο των εορτών με τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα να προκαλούν αυξήσεις στις τελικές τιμές καταναλωτή.

Για παράδειγμα το κλείσιμο εργοστασίων στο Βιετνάμ δημιούργησε σημαντικά προβλήματα στη Nike και στην Adidas.

Το στοίχημα της Black Friday

«Πρόβα τζενεράλε» για τον ερχομό του Αι-Βασίλη θα είναι η Black Friday, στις 26 Νοεμβρίου και κατ’ επέκταση οι προσφορές της Cyber Monday, τη Δευτέρα που ακολουθεί τη Μαύρη Παρασκευή, που αφορά κυρίως online ευκαιρίες στην τεχνολογία και όχι μόνο, αλλά και εν γένει η περίοδος των ενδιάμεσων εκπτώσεων από τη Δευτέρα 1η Νοεμβρίου με διάρκεια δύο εβδομάδων.

Όλοι οι λιανοπωλητές – από τις ισχυρές αλυσίδες (Κωτσόβολος, Public-Media Markt, Πλαίσιο, IKEA, Praktiker, Leroy Merlin, Intersport, Zakcret, Μουστάκας, Max Stores, Hondos Center κ.ά.) μέχρι τα μεμονωμένα καταστήματα, έχουν προσπαθήσει να στοκάρουν προϊόντα προετοιμαζόμενοι νωρίτερα και για την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου.

Ο διπλός στόχος των φετινών προσφορών

Το στοίχημα των φετινών προσφορών συνδυάζει ένα διπλό στόχο: την πώληση, αλλά ταυτόχρονα τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών.

Δεδομένου ότι στα δημοφιλή ηλεκτρονικά είδη, όπως smartphone, φορητούς υπολογιστές, τηλεοράσεις και κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών έχουν αρχίσει ήδη ελλείψεις, καθώς η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών συνεχίζει να προκαλεί όλεθρο στις βιομηχανίες τεχνολογικών προϊόντων, υπάρχει αμφιβολία για το μέγεθος των προσφορών.

«Οι καταναλωτές θα πρέπει να περιμένουν ότι φέτος οι εκπτώσεις στα smartphones θα είναι λιγότερο επιθετικές κατά τις παραδοσιακές εκπτωτικές περιόδους», αναφέρει χαρακτηριστικά η Canalys, κυρίαρχη εταιρεία ερευνών παγκοσμίως.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η Apple αναγκάστηκε να μειώσει τους στόχους παραγωγής για το iPhone 13, ενώ κορυφαίες εταιρείες ηλεκτρονικών ειδών, συμπεριλαμβανομένων της Sony και της Samsung, έχουν προειδοποιήσει πως τα προϊόντα τους τα οποία ήταν ήδη σε έλλειψη θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να βρεθούν το επόμενο διάστημα.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή