Τραγωδία στα Τέμπη: Η «ώρα» του Γεραπετρίτη, η «μάχη» με το «παλιό κράτος», και οι έρευνες Ντογιάκου και Βουρλιώτη

Τραγωδία στα Τέμπη: Η «ώρα» του Γεραπετρίτη

Με την ενημέρωση προς τα κόμματα από τον εκτελώντα χρέη υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, «ανοίγει» την Τετάρτη η «αυλαία» της πολιτικής προσέγγισης στην τραγωδία των Τεμπών.

Ενημέρωση των βουλευτών

Συγκεκριμένα, την Τετάρτη, στη μία το μεσημέρι, θα συνεδριάσει η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, προκειμένου ο υπουργός Επικρατείας να ενημερώσει τους βουλευτές για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα μέλη της Διάσκεψης των Προέδρων συμφώνησαν να μην υπάρξουν κλήσεις προς άλλα πρόσωπα, όπως προς τους πρώην υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και Κώστα Αχ. Καραμανλή.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι από την πλευρά της ΝΔ εκφράστηκε η άποψη πως αν επιθυμεί ο κ. Σπίρτζης να παραστεί κανείς δεν θα του απαγορεύσει την συμμετοχή. Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ προτάθηκε να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από την περίοδο του κ. Δημήτρη Ρέππα. Από το ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε ότι συμφωνεί να κληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι προκειμένου να δοθούν πλήρεις απαντήσεις, ενώ ακόμα δεν υπάρχει απόφαση σχετικά με τη σύγκλιση της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας που ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ.

Το «βαθύ κράτος»

Νωρίτερα, και στο πλαίσιο της συνάντησής του με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε τη θέση του περί «βαθέως κράτους» και την πρόθεσή του να συγκρουστεί με αυτό, λέγοντας ότι «είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε όσα μας πόνεσαν. Κενά δεκαετιών και απαράδεκτες συμπεριφορές κρατικών υπαλλήλων από το χθες. Θα είμαι πρώτος στη μάχη για να ξεριζωθεί κάθε νησίδα του παλιού αναχρονιστικού κράτους».

Στο «βαθύ κράτος» και το ρόλο του στη τραγωδία των Τεμπών αναφέρθηκε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, κατά το τακτικό briefing, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά ότι από τα στοιχεία της υπόθεσης «αναδεικνύονται παθογένειες που προφανώς δεν είναι τωρινές, αλλά διαιωνίζονται σε ένα τμήμα του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα, στο βαθύ και αναχρονιστικό κράτος», προθέτοντας ότι «είναι αδήριτη ανάγκη να αντιμετωπιστούν σθεναρά και πιο συντονισμένα, έτσι ώστε να εκλείψουν και αυτοί οι τελευταίοι θύλακες δομικής αντίδρασης στον εκσυγχρονισμό του κράτους μας».

Πάντως, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος άσκησε εκ νέου κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ και τα όσα έχει πει το τελευταίο διάστημα ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, για τον οποίο ανέφερε ότι «ο επί 4,5 χρόνια υπουργός των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ, εμφανίστηκε για να τοποθετηθεί δέκα ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα. Η τοποθέτησή του συνιστά ένα θλιβερό μνημείο κυνισμού, σύγχυσης και ψεμάτων. Η τοποθέτηση αυτή συνοψίστηκε στο “Δεν φταίμε σε τίποτα εμείς”. Είναι η κυνική γραμμή που υποστηρίζει ότι ευθύνες φέρουν οι προηγούμενοι και οι επόμενοι».

Έρευνες σε βάθος 15ετίας

Όσον αφορά στη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης, πρέπει να σημειωθεί ότι με έγγραφη παραγγελία του ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζήτησε από τον μεταβατικό διοικητή και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη την αποστολή όλων των φακέλων για τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία σε όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σύμφωνα με την παραγγελία του κ. Ντογιάκου η διοίκηση του ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, πού έγιναν, πόσα θύματα υπήρχαν, πόσοι έχασαν τη ζωή τους, πόσοι τραυματίστηκαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους. Σκοπός της ενέργειας αυτής του εισαγγελέα ΑΠ είναι να ελεγχθεί, αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν για τα δυστυχήματα της τελευταίας 15ετιας ήταν οι προσήκουσες ή μήπως κάποιες δικογραφίες πρέπει να επαναξιολογηθούν.

Σημειώνεται ότι έρευνα σε βάθος 15ετίας διεξάγει και ο προϊστάμενος της Αρχής για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, ο οποίος δήλωσε στο περιθώριο εκδήλωσης ότι ο έλεγχος θα αφορά δεκάδες πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης τόσο στον ΟΣΕ όσο και σε επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με τον Οργανισμό, εξηγώντας ότι η 15ετία αποτελεί το περιθώριο παραγραφής κακουργημάτων και δηλώνοντας πως «ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί».

Καμία δημοσίευση για προβολή