Τραγωδία στα Τέμπη: Ο Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσίασε το σχέδιο για την ασφαλή επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων

Ζητώντας επανηλειμμένα συγγνώμη για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, παρουσίασε το μεσημέρι της Τετάρτης το σχέδιο της κυβέρνησης για την ασφαλή επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων της χώρας.

Ο κ. Γεραπετρίτης προανήγγειλε την επανεκκίνηση των δρομολογίων των τρένων με όρους απόλυτης ασφάλειας και πρώτο μέτρο την παρουσία δύο σταθμαρχών σε όλους τους σταθμούς, ενώ ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει πλαίσιο αποζημιώσεων από το κράτος προς τις οικογένειες των θυμάτων διαμηνύοντας ότι η κυβέρνηση θα είναι και «από πάνω» όσον αφορά τις αποζημιώσεις από την Hellenic train.

Όσον αφορά τη σύμβαση τεχνολογικής αναβάθμισης, ο υπουργός Μεταφορών είπε ότι θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Αποκάλυψε, δε, ότι ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον πρόεδρο της μητρικής εταιρείας, της Alstom Γαλλίας, με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης και έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα.

«Η οδύνη πρέπει να βρεί καθάρση»

Ο Γιώργος Γεραπετρίτης εξέφρασε, επίσης, για άλλη μια φορά τη συγγνώμη της κυβέρνησης για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη λέγοντας ότι «η οδύνη πρέπει να βρεί καθάρση» ενώ προανήγγειλε αυστηροποίηση των διατάξεων που αφορούν την κλοπή καλωδίων από το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, εξέφρασε την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους». «Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση».

Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών, ο οποίος τόνισε ξεκινώντας ότι «οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε.

Ο κ. Γεραπετριτης, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.

Όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών, ανεξαρτήτων των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου. Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.

Το μοιραίο βράδυ

Ειδικά για το βράδυ της σύγκρουσης των Τεμπών ο Γιώργος Γεραπετρίτης τόνισε ότι «το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά» με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. «Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά». Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέσθηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022».

Νωρίτερα, ο κ. Γεραπετρίτης είχε σημειώσει ότι σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και για αυτόν τον λόγο προχωρά η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.

Όσον αφορά το «γιατί» του δυστυχήματος, ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε ότι «είναι κάτι που υπερβαίνει και τον δικό μου ρόλο. Το “γιατί” θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά θα υπάρχει και η διοικητική διερεύνηση που θα δώσει τις απαντήσεις». Επικαλέστηκε, μάλιστα, τη «σαφή δήλωση του πρωθυπουργού, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

«Τελώ σε ένα σοκ»

Μιλώντας για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας ο κ. Γεραπετρίτης, τόνισε: «Τελώ σε ένα σοκ, κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα, για τον άδικο χαρακτήρα του, για τη σκέψη ότι σε μια τέτοια εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται στο απόγειό της στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, δυστυχώς να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν με τη σημερινή εποχή. Ο αδικός χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι πάρα πολύ εύλογες αυτές».

Στη συνέχεια, διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

Αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού αναγνώρισε το πρόβλημα και έκανε λόγο για σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία και παράλληλα, μίλησε και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.

Ταχύτατοι ρυθμοί

Διαβεβαίωσε, δε, ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων. Στο πλαίσιο αυτό έκανε γνωστό ότι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας) και έδωσε σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν, αίτηα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση. Εξάλλου, ο υπουργός δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.

Κάνοντας την ιστορική αναδρομή για το σύστημα τηλεδιοίκησης, έγκαιρης προειδοποίησης κ.λπ., ο Γιώργος Γεραπετρίτης σημείωσε ότι η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ’ αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή».

Ακολούθως, η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου για ευρωπαϊκούς πόρους διαπιστώνει σοβαρά σφάλματα, διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης και «από το 2017 ως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Τον Νοέμβριο του 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, και από τότε «γίνεται μία προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης».

Πώς θα γίνει η επανεκκίνηση

Για το θέμα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, ο Γιώργος Γεραπετρίτης ανέφερε πως είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε, δηλαδή, την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης. Όπως εξήγησε, θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο.

Ταυτόχρονα, όμως, διευκρίνισε, και έως ότου ολοκληρωθεί η τεχνολογική αναβάθμιση, η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. «Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας» και θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να υπάρξει μείωση του μεταφορικού έργου, καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί επαρκής αριθμός σταθμαρχών. Στο πλαίσιο των αλλαγών, πάντα στην πρώτη φάση, θα υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών.

«Η επιθυμία μας είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει στο συντομότερο δυνατό χρόνο, όμως να έχουμε εξασφαλίσει πριν τις αναγκαίες προϋποθέσεις», υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών. «Όταν λέω αναγκαίο χρόνο, θα το δούμε προφανώς με όλους τους φορείς. Η επιθυμία μας είναι τον συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα», πρόσθεσε και διευκρίνισε πως όταν αναφέρεται σε μείωση μεταφορικού έργου, αυτό παραπέμπει σε μείωση συρμών-δρομολογίων ή μείωση σταθμών.

Ανακοίνωσε, επίσης, ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όπως σημείωσε, πριν το δυστύχημα στα Τέμπη είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό 185 εκατ. για την αναβάθμιση των δομών.

Επίσης, ο κ. Γεραπετρίτης εξήρε τη στάση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για την αναβάθμιση των μέτρων ασφαλείας. Υπογράμμισε, ακόμη, το σκέλος της εκπαίδευσης του προσωπικού. Θα υπάρξει, δε, όπως τόνισε, αυστηρότερο πλαίσιο για τις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο του σιδηροδρόμου.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή