Βελτιώθηκε σημαντικά η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ – Συνδέεται με την κυβερνητική αλλαγή

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα σημείωσε το Δεκέμβριο νέο ιστορικό υψηλό και – για πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία – ξεπέρασε τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οδηγώντας τους Έλληνες στη 12η θέση των πιο απαισιόδοξων Ευρωπαίων, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα κατατάσσονταν… πρώτοι, ως οι πλέον απαισιόδοξοι.

Αυτό προκύπτει από την τελευταία έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την οποία,ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε τον Δεκέμβριο του 2019 στις -6,2 μονάδες, έναντι μέσο όρου -8,1 μονάδων στην Ευρωζώνη και -7 μονάδων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία, η σημαντική βελτίωση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης συνδέεται με την κυβερνητική αλλαγή  ττου περασμένου Ιουλίου. Ο δείκτης ανέβηκε στις -20,2 μονάδες από -27,8 τον Ιούνιο. Η ανοδική πορεία συνεχίστηκε με ακόμα μεγαλύτερη ένταση τους επόμενους μήνες: -8,2 μονάδες τον Αύγουστο, -6,8 τον Σεπτέμβριο, -8,4 τον Οκτώβριο και ξανά -6,8 τον Νοέμβριο, για να φθάσουμε στις -6,2 μονάδες τον τελευταίο μήνα του 2019. Η επίδοση αυτή συνοδεύτηκε από ανάκαμψη του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στις 109,5 μονάδες (από 107 τον Νοέμβριο), με αποτέλεσμα να βρεθεί τον τελευταίο μήνα της περυσινής χρονιάς στο υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2007.

Οι ερευνητές του ΙΟΒΕ θεωρούν ότι «από τον Σεπτέμβριο η καταναλωτική εμπιστοσύνη κυμαίνεται σταθερά σε μέγιστα επίπεδα των τελευταίων 19 ετών. Ενισχυτικά στις προσδοκίες των πολιτών μάλλον επενέργησε η συζητούμενη στον δημόσιο διάλογο πραγματοποίηση περαιτέρω φοροελαφρύνσεων φέτος και ο περιορισμός φόρων που δεν περιλαμβανόταν στον Προϋπολογισμό του 2020, όπως η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ και η μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, που θα ενισχύσουν τα εισοδήματά τους».

  • Επισημαίνουν ακόμα ότι «μια σειρά από δείκτες της ελληνικής οικονομίας εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά, παρά την επιδείνωση του εξωτερικού περιβάλλοντος και τα σημεία έντασης στη γεωγραφική περιοχή μας».

Πως βλέπουν τα νοικοκυριά την οικονομική τους κατάσταση

Το ποσοστό των νοικοκυριών που εκτίμησαν ότι υπήρξε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης περιορίστηκε σημαντικά τον περασμένο Δεκέμβριο, υποχωρώντας στο 23% από 28% τον προηγούμενο μήνα. Παράλληλα, μικρή βελτίωση θεωρεί πως επήλθε το 11%, έναντι 9% τον Νοέμβριο.

Το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» μειώθηκε τον τελευταίο μήνα του 2019 στο 60% (από 62% τον Νοέμβριο), ενώ παράλληλα υποχώρησε ελαφρά στο 11% (από 12%) το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Σταθερά κοντά στο 9%-10% παραμένουν όσοι δηλώνουν ότι «έχουν χρεωθεί».

Η αναλογία των νοικοκυριών που προβλέπουν σταθερότητα για την οικονομική κατάσταση της χώρας παρουσίασε σημαντική αύξηση τον Δεκέμβριο του 2019, φθάνοντας το 27%, από 23% τον Νοέμβριο. Οριακή αύξηση από το 17% στο 18% κατεγράφη στην αναλογία των καταναλωτών που προβλέπουν ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας.

Σε εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά η αποταμίευση

Παράλληλα, τον Δεκέμβριο κατεγράφη το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό αποταμίευσης τον τελευταίο ένα χρόνο. Το 19% των καταναλωτών δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ, έναντι 16% τον προηγούμενο μήνα και 14% τον Δεκέμβριο του 2018. Η αμέσως καλύτερη επίδοση είχε σημειωθεί τον Οκτώβριο του 2019 και ήταν το 22%.

Παρόλα αυτά, η αποταμίευση παραμένει ανύπαρκτη για το 77% των πολιτών, το οποίο θεωρεί απίθανο να αποταμιεύσει το επόμενο 12μηνο. Το αντίστοιχο ποσοστό τον Νοέμβριο ήταν 79%. Αρκετά ή πολύ πιθανή θεωρεί την αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες το 22% των ερωτηθέντων τον Δεκέμβριο, έναντι 19% τον προηγούμενο μήνα.

Σύμφωνα με την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.500 καταναλωτών, βελτίωση υπήρξε τον τελευταίο μήνα του 2019 στην πρόθεση των καταναλωτών για περισσότερες μείζονες αγορές (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.). Το 12% των νοικοκυριών (έναντι 8% τον Νοέμβριο) προβλέπει ότι θα κάνει λίγο περισσότερες τέτοιες αγορές, ενώ σχεδόν αμετάβλητες προβλέπει ότι θα παραμείνουν οι μείζονες αγορές του το 49% (από 50% τον προηγούμενο μήνα). Εκείνοι που δηλώνουν ότι θα προβούν σε λίγο λιγότερες ή πολύ λιγότερες μείζονες αγορές περιορίστηκαν στο 37% του συνόλου από 40% τον Νοέμβριο.

Οριακή μείωση κατεγράφη τον Δεκέμβριο στο ποσοστό των νοικοκυριών που περιμένουν ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης τους προσεχείς 12 μήνες: από 19% τον Νοέμβριο υποχώρησε στο 18%. Ωστόσο, το ποσοστό των καταναλωτών που προβλέπουν μικρή βελτίωση της οικονομικής κατάστασης του νοικοκυριού τους περιορίστηκε στο 22% τον Δεκέμβριο από 26% ένα μήνα νωρίτερα.

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: [home]

Καμία δημοσίευση για προβολή