«Βόμβα» από την ΕΕ: «Έριξε καμπάνα» 390 εκατ. ευρώ σε Facebook και Instagram, στο στόχαστρο οι προσωποιημένες διαφημίσεις

Όπως έχει ξαναγράψει στο παρελθόν το economico.gr, το βασικό επιχειρηματικό μοντέλο των “κολοσσών” της τεχνολογίας είναι απλό: παρέχουν μια δωρεάν υπηρεσία, “ρουφούν” σα σφουγγάρι προσωπικά δεδομένα των χρηστών (ακόμα και πόσο μένουν σε μια ανάρτηση), τα επεξεργάζονται και στη συνέχεια πουλούν διαφημίσεις προσωποιημένες, ήτοι στηριγμένες στις ψηφιακές συνήθειες των χρηστών τους.

Καμπάνα στη Meta

Ωστόσο, η τάση αυτή, μετά πολλές σκανδαλώδεις υποθέσεις, όπως διαρροές δεδομένων ή -ακόμα χειρότερα- το σκάνδαλο της Cambridge Analytica, τείνει να αλλάξει και η ανοχή των ελεγκτικών αρχών σε τέτοιες πρακτικές μειώνεται διαρκώς. Έτσι, ήττα υπέστη ο κολοσσός των κοινωνικών δικτύων Meta, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά την πολιτική της διαφήμισης για Facebook και Instagram, αφού διαπιστώθηκε από αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές ότι μέσα από ειδικές ρυθμίσεις, οι χρήστες των εν λόγω μέσων κοινωνικής δικτύωσης γίνονταν υποχρεωτικά αποδέκτες προσωποποιημένων διαφημίσεων.

Πρόστιμο 390 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με σχετική δικαστική απόφαση, το πρόστιμο που επιβλήθηκε από την ΕΕ στην εταρεία Meta φτάνει τα 390 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, είναι πιθανό -όπως μεταδίδουν τα διεθνή δίκτυα- η Meta (Facebook και Instagram) να αναγκαστεί να προχωρήσει σε κοστοβόρες αλλαγές. Η απόφαση της Τετάρτης σχετίζεται με δύο καταγγελίες που υπεβλήθησαν εναντίον της Meta το 2018. Μετά την ανακοίνωση του προστίμου, η εταιρεία κοινωνικών δικτύων εξέδωσε τη δική της ανακοίνωση.

Κρίσιμη απόφαση

«Πιστεύουμε ότι η προσέγγισή μας είναι σύμφωνη με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων της ΕΕ, γι’αυτό και είμαστε απογοητευμένοι από τέτοιες αποφάσεις» αναφέρεται ειδικότερα στη σχετική ανακοίνωση της Meta. Η απόφαση θεωρείται μια από τις πιο κρίσιμες, από τότε που το μπλοκ των 27 κρατών-μελών της Ευρώπης θέσπισε νομοθεσία με στόχο να περιοριστεί η πρόσβαση του Facebook και άλλων εταιρειών στη συλλογή προσωπικών πληροφοριών. Ο νόμος τέθηκε σε εφαρμογή το 2018.

Όρος η επιλογή του χρήστη

Το σκεπτικό της απόφασης πάνω στο οποίο βασίστηκε η επιβολή προστίμου αφορά στο κατά πόσο είναι νομικά επιτρεπτό να συλλέγονται από την κοινωνική πλατφόρμα πληροφορίες για προσωποποιημένες διαφημίσεις. Η αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων της Ιρλανδίας διεμήνυσε ότι οι ευρωπαϊκές αρχές δεσμεύονται για το νομικό πλαίσιο που θα καλύπτει τις προσωποποιημένες διαφημίσεις. Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, η εταιρεία Meta καλείται να συμμορφωθεί με ένα νομικό πλαίσιο, το οποίο δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό, θα ορίζει πιθανότατα όμως τη δυνατότητα επιλογής για τις στοχευμένες διαφημίσεις (opt-out).

Τεράστια κέρδη

Εάν ένας μεγάλος αριθμός επιλέξει να μην κοινοποιούνται τα προσωπικά του δεδομένα, τότε η Meta δεν θα μπορεί να προωθεί τις προσωποποιημένες διαφημίσεις. Σημειώνεται ότι οι πληροφορίες για το ιστορικό των χρηστών των κοινωνικών δικτύων, που αντλούνται από προηγούμενες αναρτήσεις τους ή από ορισμένες κινήσεις στις πλατφόρμες, χρησιμοποιούνται από διαφημιστές για να εμφανίζονται σε προσωπικούς λογαριασμούς προϊόντα που είναι πιο πιθανό να αγοραστούν. Οι συγκεκριμένες πρακτικές ενθαρρύνονται από τη Meta που σημειωτεόν είχε αντλήσει έσοδα ύψους 118 δισ. δολαρίων το 2021.

Τι θα γίνει στις ΗΠΑ

Το πρόστιμο των 390 εκατ. ευρώ που επεβλήθη από τις ευρωπαϊκές αρχές έρχεται σε αντίθεση με την πολιτική που υιοθετούν οι ΗΠΑ σε αυτές τις περιπτώσεις. Οι αμερικανικές αρχές δεν έχουν θεσπίσει κανένα νομικό πλαίσιο που να διαφυλάσει τα προσωπικά δεδομένα. Ορισμένες μόνο πολιτείες, όπως η Καλιφόρνια, έχουν προχωρήσει σε αυτές τις νομικές κινήσεις. Ωστόσο οποιαδήποτε αλλαγή από τη Meta, λόγω των ευρωπαϊκού προστίμου, θα μπορούσε να επηρεάσει και τους αμερικανικούς λογαριασμούς στις πλατφόρμες.

Το ζήτημα της αποθήκευσης

Επίσης, αναλυτές εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη απόφαση αποτελεί προανάκρουσμα και για αντίστοιχες αποφάσεις που θα αφορούν κι άλλες εταιρείες τεχνολογίας από τις ΗΠΑ, όπως η Google, το Twitter ή το TikTok. Σημειωτέον ότι ένα καίριο ζήτημα που αναμένεται να έλθει στην επιφάνεια μέσα στο επόμενο διάστημα αφορά και στον τόπο αποθήκευσης των προσωπικών δεδομένων των χρηστών της κάθε πλατφόρμας, καθώς σήμερα μεταφέρονται στη βάση των εταιρειών, δηλαδή στις ΗΠΑ, ωστόσο η ΕΕ έχει διαμηνύσει ότι θα πρέπει να αποθηκεύονται αποκλειστικά εντός ευρωπαϊκού εδάφους.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή