«Ζωνταντεύει» και πάλι ο EastMed: Η ΕΝΙ εκτιμά ότι ο αγωγός φυσικού αερίου θα είναι έτοιμος ως το 2025

Σε «γάτα του Σρέντινγκερ» τείνει να μετατραπεί το σχέδιο της κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed, σχέδιο που πριν από λίγους μήνες είχε θεωρηθεί ως «νεκρό».

Ετοιμος ως το 2025

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, το οποίο επικαλείται τον αξιωματούχο της ιταλικής εταιρείας ενέργειας ΕΝΙ, Γκουίντο Μπρούσκο, και τα όσα είπε στη διάρκεια εκδήλωσης στο Μιλάνο, ο υποθαλάσσιος αγωγός EastMed, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για την παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη από την ανατολική Μεσόγειο, θα έχει ολοκληρωθεί ως το 2025.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο EastMed θα ξεκινήσει από το Ισραήλ και μέσω της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας θα μεταφέρει φυσικό αέριο στην Ευρώπη. Το κόστος του έργου υπολογίζεται κοντά στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ, και έχει ξεκινησει ο σχεδιασμός του πριν μερικά χρόνια, με πρωτοβουλία του πρώην πρωθυπουργού του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου.

Η θέση της Ουάσινγκτον

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του 2022, οι ΗΠΑ είχαν αντιταχθεί στην υλοποίηση του έργου, καθώς μέσω non paper αναφέρθηκαν στα οικονομικά δεδομένα, τα οποία και έκριναν ως «ασύμφορα», ενώ, ταυτόχρονα, έκαναν λόγο και για «εντάσεις που το συγκεκριμένο έργο μπορεί να προκαλέσει στην περιοχή», προφανώς υπονοώντας τις αντιδράσεις της Τουρκίας που έμενε εκτός νυμφώνος.

Ωστόσο, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τα τεράστια προβλήματα που προκάλεσε στην ενεργειακή τροφοδοσία της Ευρώπης, αλλά και οι γενικότερες αναταράξεις στο πεδίο της ενεργειακής ασφάλειας, φαίνεται ότι οδήγησαν την Ουάσινγκτον σε «αλλαγή ρότας» και επανεκτίμηση της γεωστρατηγικής αξίας του EastMed, χωρίς, πάντως, να υπάρξει σαφές «πράσινο φως» για τον αγωγό.

Άλλη μια εναλλακτική

Το βέβαιο είναι ότι ο EastMed μπορεί να αποτελέσει άλλη μια εναλλακτική στην προσπάθεια της Ευρώπης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο -πολλώ δε μάλλον, όταν η Μόσχα το έχει μετατρέψει σε «όπλο» κατά της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής σταθερότητας της «γηραιάς ηπείρου», ως «τιμωρία» για τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας για την εισβολή στην Ουκρανία.

Υπενθυμίζεται, εδώ, ότι η ΕΝΙ ήταν ένας από τους μεγάλους «παίκτες» στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του αγωγού EastMed, οπότε δηλώσεις όπως αυτή του στελέχους της έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς προέρχονται από ανθρώπους/επιχειρήσεις που έχουν, κατά τον οικονομολόγο Νίκολας Νασίμ Ταλέμπ, «skin in the game», ήτοι ζωτικό συμφέρον σχετικά με την υλοποίηση του έργου.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή