ΑΔΜΗΕ: Η Ελλάδα χρειάζεται ένα δεύτερο σύστημα μεταφοράς “κορμού” για το “πρασίνισμα” της ενέργειας

Τον τρέχοντα μήνα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη μελέτη της διασύνδεσης Saudi Greek Interconnection, με πολύ έντονο ενδιαφέρον από την πλευρά της Σαουδικής Αραβίας το έργο να προχωρήσει.

Η Ελλάδα χρειάζεται ένα δεύτερο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας “κορμού” μεσοπρόθεσμα, προκειμένου παράλληλα με την αποθήκευση, να είναι σε θέση να απορροφήσει την πράσινη ενέργεια που θα παράγεται στην Ελλάδα ή/και θα διακινείται μέσω των διεθνών διασυνδέσεων. Αυτό ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, κατά την τοποθέτησή του στο συνέδριο “Υποδομές και Δίκτυα”.

“Χρειάζεται να αναπτύξουμε το σύστημα σε έναν βαθμό που δεν το προβλέπαμε προηγουμένως”, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι ο Διαχειριστής (ΑΔΜΗΕ) επεξεργάζεται από κοινού με την Πολιτεία, ήδη από σήμερα έξυπνους τρόπους ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις μελλοντικές ενεργειακές απαιτήσεις.

Αναφορικά με τις διεθνείς διασυνδέσεις, ο κ. Μανουσάκης επεσήμανε, ότι είναι έργα που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να εξάγει προς μεγάλα κέντρα κατανάλωσης εκτός συνόρων την περίσσεια της πράσινης ενέργειας που παράγεται από το πολύ πλούσιο Ηλιακό και Αιολικό δυναμικό που διαθέτει.

“Το πρασίνισμα του μείγματος, προκειμένου να έχουμε ευσταθή ηλεκτρικά συστήματα, απαιτεί όλες οι χώρες να είναι πολύ περισσότερο διασυνδεδεμένες”, επεσήμανε ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, προσθέτοντας, ότι “κοιτάμε σε όλα τα σημεία του ορίζοντα και προσπαθούμε να επενδύσουμε με σοβαρότητα όπου κρίνουμε ότι η χώρα χρειάζεται να φτάσει”.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στην πρόοδο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ Great Sea Interconnector, ένα σημαντικό έργο με φορέα υλοποίησης τον ΑΔΜΗΕ. Όπως είπε, η διασύνδεση ανάμεσα στην Κρήτη και στην Κύπρο βρίσκεται πλέον σε κατασκευή, ενώ ωριμάζει και το τμήμα του έργου ανάμεσα στην Κύπρο και στο Ισραήλ. Για το δεύτερο σκέλος της διασύνδεσης, ο κ. Μανουσάκης επεσήμανε, ότι τις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιήσει συνάντηση στην Κύπρο με το γενικό διευθυντή του υπουργείου Ενέργειας και Υποδομών και τον πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής του Ισραήλ.

Ο κ. Μανουσάκης αναφέρθηκε επίσης στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδος-Αιγύπτου GREGY, εκφράζοντας την πεποίθησή του, ότι μέσα στο τρέχον τρίμηνο θα έχει ολοκληρωθεί η μετοχική συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο συγκεκριμένο έργο, που έχει χαρακτηριστεί ως Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Για τη διασύνδεση Saudi Greek Interconnection ανέφερε, ότι υπάρχει πολύ έντονο ενδιαφέρον από την πλευρά της Σαουδικής Αραβίας για να προχωρήσει, επισημαίνοντας ότι τον Απρίλιο θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη μελέτη του έργου.

Περί προκλήσεων ενεργειακής μετάβασης

Ερωτηθείς για τις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης, ο κ. Μανουσάκης τόνισε πως έχουμε μία “ιστορία επιτυχίας” στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), δεδομένου ότι η “καθαρή” ενέργεια στη χώρα “αγγίζει ήδη το 60%”, παραθέτοντας στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα έχει την τρίτη καλύτερη επίδοση σε επίπεδο Ε.Ε. στο “πρασίνισμα” του ενεργειακού της μείγματος.

Ωστόσο, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ τόνισε πώς για να φτάσουμε στο 80% – ο εθνικός στόχος για το 2030 – θα υπάρξουν τεχνικές δυσκολίες καθώς, όπως εξήγησε, οι ΑΠΕ είναι πολύ πιο δύσκολες στη διαχείρισή τους, σε σύγκριση με τις συμβατικές μονάδες ορυκτών καυσίμων στις οποίες βασιζόμασταν αποκλειστικά στο παρελθόν. Στο πλαίσιο αυτό, υπογράμμισε ότι οι διαχειριστές θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν για να ανταποκριθούν πιο αποτελεσματικά στη νέα κατάσταση.

Σχετικά με την παλαιότητα του συστήματος – που αναπτύχθηκε κατά τη δεκαετία του 1960 – και τις προκλήσεις της κλιματικής κρίσης, ο κ. Μανουσάκης ανέφερε ότι ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί ένα κυλιόμενο πρόγραμμα ανανέωσης κρίσιμου εξοπλισμού, μέσα από μία σειρά επενδύσεων που κάνουν πολύ πιο ασφαλείς και αξιόπιστες τις ηλεκτρικές υποδομές της χώρας.

“Πρέπει να σκεφτούμε τελείως διαφορετικά για το πώς θα προστατεύσουμε το ηλεκτρικό σύστημα”, όπως υπογράμμισε, o οποίος αναφέρθηκε στη συνέχεια στον νέο νόμο, που πλέον επιτρέπει στους Διαχειριστές τη διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών κάτω από τις γραμμές μεταφοράς που διέρχονται από δάση ή δασικές εκτάσεις, σε συνεργασία με το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και την Πυροσβεστική Υπηρεσία: Ένα μέτρο που θα ξεκινήσει από την Αττική και σταδιακά θα επεκταθεί και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Καμία δημοσίευση για προβολή