Αμερικανικός… εφιάλτης: Στο 1,6 τρισ. δολάρια το χρέος των νοικοκυριών για αυτοκίνητα

Σε πραγματικό… βούνο έχει μετατραπεί το χρέος των αμερικανικών νοικοκυριών προς τις εταιρείες πώλησης αυτοκινήτων, καθώς σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Fed της Νέας Υόρκης, κατά το 4ο τρίμηνο το 2023 έφθασε το ιλιγγιώδες ποσό των 1,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς στις ήδη αυξημένες τιμές προστέθηκαν και τα αυξημένα επιτόκια λόγω πληθωρισμού.

Το επίπεδο του χρέους των δανείων αυτοκινήτων είναι σχεδόν διπλάσιο από ό,τι ήταν μόλις πριν από 10 χρόνια, το 2013, και το ποσό αυξάνεται σχεδόν κάθε τρίμηνο από το 2010. Για το 4ο τρίμηνο του 2023, το πιστωτικό γραφείο TransUnion εκτίμησε ότι ο μέσος δανειολήπτης αυτοκινήτων είχε ανεξόφλητο υπόλοιπο 23.945 δολάρια, ενώ τα δάνεια αυτοκινήτου αποτελούν πλέον το 9,18% του συνολικού χρέους των νοικοκυριών, τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία χρέους μετά τα στεγαστικά δάνεια που φθάνουν τα 12,2 τρισ. δολάρια.

Μείωση νέων δανείων

Ενώ το συνολικό υπόλοιπο των δανείων αυτοκινήτου αυξήθηκε, ο αριθμός των χορηγήσεων ή των νέων δανείων μειώθηκε ελαφρώς. Η TransUnion ανέφερε ότι ο αριθμός των χορηγήσεων μειώθηκε κατά 3,1% σε ετήσια βάση, με 6,3 εκατομμύρια νέα δάνεια να ανοίγουν το τέταρτο τρίμηνο του 2023, έναντι 6,5 εκατομμυρίων το ίδιο τρίμηνο του 2022. Η TransUnion ανέφερε ότι τα υψηλά επιτόκια και ο πληθωρισμός, καθιστούν δύσκολη την αγορά νέων οχημάτων, ενώ οι δανειστές επωφελούνται από το υψηλότερο κόστος λόγω του περιβάλλοντος αυξημένων επιτοκίων.

Ορισμένοι μπορεί να συνεχίσουν να προσφέρουν χαμηλότερα επιτόκια για να προσελκύσουν νέους καταναλωτές, δίνοντάς τους πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Ωστόσο, οι δανειολήπτες δυσκολεύονται να συμβαδίσουν με το κόστος δανεισμού, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της καθυστέρησης των δανείων. Από την πλευρά της, η Fed παραμένει επιφυλακτική σχετικά με τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν οι αυξανόμενες τιμές και τα αυξανόμενα επιτόκια στους καταναλωτές, σημειώνοντας ιδιαίτερα ότι οι καθυστερήσεις των δανείων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί, καθώς οι αυξημένες τιμές των αυτοκινήτων ασκούν πίεση στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών.

Τα επιτόκια

Οι Αμερικανοί δυσκολεύτηκαν να αντεπεξέλθουν στις πληρωμές των δανείων αυτοκινήτου, όπου το 5% του υπολοίπου των δανειοληπτών των δανείων αυτοκινήτου ήταν σε καθυστέρηση 90 ή περισσότερων ημερών. Το επίπεδο αυτό παρέμεινε αρκετά σταθερό από το 2021. Μετά από 90 έως 120 ημέρες καθυστέρησης, οι δανειστές θεωρούν ότι οι δανειολήπτες βρίσκονται σε αθέτηση και μπορούν να κατασχέσουν τα οχήματά τους, αν και ορισμένοι δανειστές έγιναν πιο επιεικείς κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κοροναϊού.

Γενικά, τα υψηλά επιτόκια κάνουν ένα αυτοκίνητο πιο ακριβό. Ο λόγος είναι ότι τα περισσότερα αυτοκίνητα δεν αγοράζονται εξ ολοκλήρου με μετρητά αλλά με χρηματοδότηση (δάνειο). Όταν τα επιτόκια είναι υψηλά, τα επιτόκια των δανείων αυτοκινήτου θα είναι συνήθως υψηλά, καθιστώντας την αγορά του αυτοκινήτου πιο δαπανηρή. Συνολικά, ο υψηλότερος πληθωρισμός και το περιβάλλον υψηλών επιτοκίων έχουν καταστήσει τον δανεισμό δαπανηρό για τους καταναλωτές. Οι καθυστερήσεις των δανείων αυτοκινήτου έχουν αυξηθεί, ωστόσο, η ζήτηση για αυτοκίνητα παρέμεινε ισχυρή, αν και ελαφρώς μειωμένη σε ετήσια βάση.

Καμία δημοσίευση για προβολή