Η χθεσινή τραγωδία στην Κάρυστο με την πτώση του Canadair CL-215 επικαιροποιεί με δραματικό τρόπο το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα – και οι υπόλοιπες Μεσογειακές χώρες – τόσο στην προμήθεια εναέριων μέσων κατάσβεσης των πυρκαγιών, όσο και την ασφάλεια πτήσης των μέσων αυτών.
Σήμερα η Ελλάδα έχει στη διάθεσή της 89 πυροσβεστικά αεροσκάφη και ελικόπτερα (από 61 το 2019), τα 36 εκ των οποίων ανήκουν στην Πολεμική Αεροπορία και τα 53 είναι νοικιασμένα και επιχειρούν με έλληνες και ξένους πιλότους. Από τα ιδιόκτητα ελληνικά αεροσκάφη:
- Τα 11 είναι παλαιά Canadair τύπου CL-215, γνωστά στο εξωτερικό με το παρατσούκλι Πάπιες (Ducks) που σχεδιάστηκαν το 1960 κατασκευάστηκαν το 1967 και η παραγωγή τους τερματίστηκε το 1990. [Η Canadair ωστόσο πρόσφερε προσωρινά κάποια πακέτα αναβάθμισης. Τον Φεβρουάριο του 2006 η Bombardier που διαδέχτηκε στην παραγωγή την πτωχευμένη Canadair ανακοίνωσε πως θα προσφέρει ξανά πακέτα αναβάθμισης για τους χρήστες του CL-215 και θα προχωρήσει στην παραγωγή νέου τύπου πυροσβεστικού αεροσκάφους , του CL-415].
- Τα 7 είναι νεότερα τύπου CL-415 (άρχισαν να φτάνουν στην Ελλάδα από το 2005). Είναι της Bombardier, που και αυτή “φαλήρισε” και σταμάτησε την παραγωγή τους το 2015.
- Τα 18 είναι μονοκινητήρια PZLM-18 Dromander Πολωνικής κατασκευής.
Το πρόβλημα της προμήθειας σύγχρονων πυροσβεστικών αεροσκαφών
Το μεγάλο πρόβλημα με την προμήθεια εναέριων πυροσβεστικών μέσων είναι ότι … σταμάτησαν να παράγονται γιατί δεν έχουν επιχειρηματικά βιώσιμες παραγγελίες.
Από το 1967 κατασκευάστηκαν 125 αεροσκάφη και των δύο τύπων, τα οποία πουλήθηκαν σε πελάτες σε 11 χώρες, κυρίως Μεσογειακές. Η Canadair (που είχε το… μονοπώλειο) έκλεισε, η διάδοχός της Borbadier πτώχευσε και τη δουλειά ανέλαβε να συνεχίσει ένας όμιλος εταιρειών με επεικεφαλής την Viking Air που ονομάτηκε De Havilland Canada (DHC).
Το 2016 η Viking Air αγόρασε τα δικαιώματα και τα σχέδια για το CL-415 και σχεδίασε επίσης ένα σύγχρονο πυροσβεστικό αεροσκάφος, το Canadair CL-515 που όμως δεν παράγεται γιατί δεν υπάρχουν αρκετοί πελάτες!
Την κατάσταση … έσωσαν οι Μεσογειακές χώρες και η ανάγκη τους να βρούν πυροσβεστικά αεροσκάφη για να αντιμετωπίσουν τις συχνές καλοκαιρινές πυρκαγιές. Η Ελλάδα ως πελάτης – leader και ομάδα άλλων 5 ευρωπαϊκών χωρών (Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Κροατία), δήλωσαν στην De Havilland Canada (DHC) ότι προτίθενται να παραγγείλουν έως 22 σύγχρονα αεροσκάφη Canadair CL-515 (από τα οποία τα 8 έχει ανακοινώσει ότι θα παραγγείλει η Ελλάδα) με χρόνο παράδοσης το 2026 – 2029. Τις σχετικές διαπραγματεύσεις μάλιστα ανέλαβε η Κομισιόν με τη Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας, θέτοντας στην εταιρεία την προϋπόθεση ότι η Μεσογειακή παραγγελία θα οδηγήσει την εταιρεία να βάλει μπροστά τη νέα γραμμή παραγωγής και να δεσμευτεί με το “after sale service”.
Τα ατυχήματα με τα Canadair
Tα Canadair δεν είναι τα πιό αξιόπιστα αεροπορικά μέσα – άλλωστε είναι παλιάς τεχνολογίας και επιχειρούν σε δυσμενείς συνθήκες. Στις σχεδόν πέντε δεκαετίες που επιχειρούν στην Ελλάδα έχουν συντριβεί πέντε, το τελευταίο χθες, στοιχίζοντας τις ζωές 12 χειριστών, ενώ έχουν καταγραφεί και 5 ατυχήματα με υλικές ζημιές.
Τα ατυχήματα των Ελληνικών CL-215 είναι τα ακόλουθα:
Ημερομηνία | Περιοχή | Σ.Α.Α. | Απώλειες | Παρ. |
---|---|---|---|---|
26 Μαΐου 1977 | Ίσθμια Κορινθίας | 1042 | 3 | [1] |
18 Ιουλίου 1978 | Κρατικός Αερολιμένας Ιωαννίνων | 1050 | 0 | [2] |
9 Μαρτίου 1984 | Αεροπορική Βάση Ελευσίνας | 1015 | 3 | [3] |
10 Σεπτεμβρίου 1992 | Κεχριές | 1075 | 0 | [4] |
22 Αυγούστου 1993 | Άνω Ροδίνη Αχαΐας | 1064 | 2 | [5] |
15 Ιουλίου 2000 | Αργαλαστή Μαγνησίας | 1048 | 2 | [6] |
6 Ιουλίου 2006 | Νέα Μάκρη | 1112 | 0 | [7] |
17 Ιουλίου 2015 | Νεάπολη Λακωνίας | 1070 | 0 | [8] |
26 Ιουνίου 2016 | Δερβενοχώρια | 1111 | 0 | [9] |
25 Ιουλίου 2023 | Κάρυστος | 1055 | 2 | [10] |
Τα ατυχήματα των Ελληνικών CL-415:
- Στις 23 Ιουλίου 2007 CL-415 συμμετείχε σε κατάσβεση στην Εύβοια, συνετρίβη και διαλύθηκε σε έναν λόφο σκοτώνοντάς τους δύο χειριστές.
- Στις 26 Απριλίου 2006 CL-415 ενεπλάκη σε ατύχημα στο νερό κοντά στην Χαλκίδα. Ενώ ρυμουλκείτο στην ακτή, το αεροσκάφος αναποδογύρισε. Ανακτήθηκε και στη συνέχεια αποσύρθηκε από τη χρήση στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι από τα 95 αεροσκάφη CL-215 που βγήκαν στην διεθνή αγορά έχουν χαθεί τα 11 λόγω ατυχημάτων στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ιταλία, και τον Καναδά, ποσοστό απώλειας 11,57%!