ΔΝΤ: Μείωση της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω Ερυθράς Θάλασσας κατά 30% σε ετήσια βάση – 37% πτώση τον Ιανουάριο

Σύμφωνα με την πλατφόρμα PortWatch του ΔΝΤ, ο όγκος των μεταφορών μέσω της Διώρυγας του Σουέζ υποχώρησε κατά 37% από την 1η ως τη 16η Ιανουαρίου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

ΔΝΤ: Μείωση της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω Ερυθράς Θάλασσας κατά 30%

Υποχώρηση κατά σχεδόν 30% σε ετήσια βάση κατέγραψε η θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω Ερυθράς Θάλασσας, όπως ανέφερε χθες το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), εξαιτίας του πολλαπλασιασμού των επιθέσεων των ανταρτών Χούτι εναντίον εμπορικών πλοίων στα ανοικτά της Υεμένης.

“Το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα αφορά στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που μειώθηκε κατά σχεδόν 30%”, ανέφερε ο Τζιχάντ Αζούρ, διευθυντής του τμήματος του ΔΝΤ που είναι αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία, προσθέτοντας πως “η μείωση του εμπορίου επιταχύνθηκε στην αρχή της χρονιάς”.

Σύμφωνα με την πλατφόρμα PortWatch του ΔΝΤ, ο όγκος των μεταφορών μέσω της Διώρυγας του Σουέζ – η οποία συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο – υποχώρησε κατά 37% από την 1η ως τη 16η Ιανουαρίου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

Οι Χούτι, που ελέγχουν σχεδόν όλη τη βόρεια Υεμένη, έχουν εξαπολύσει περισσότερες από 35 επιθέσεις εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από την 19η Νοεμβρίου, σύμφωνα με το αμερικανικό Πεντάγωνο, παρεμποδίζοντας την ναυσιπλοΐα σε αυτή την περιοχή καίριας σημασίας, απ’ όπου υπό κανονικές συνθήκες διέρχεται περί το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.

Οι Σιίτες αντάρτες Χούτι, που υποστηρίζονται από το Ιράν, αναφέρουν πως έχουν σκοπό να εμποδίσουν πλοία συνδεόμενα με το Ισραήλ από το να περνούν από τη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Υεμένης, εις ένδειξη “αλληλεγγύης” προς τους χειμαζόμενους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας, όπου μαίνεται ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς από την 7η Οκτωβρίου.

Οι επιθέσεις τους εξώθησαν μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν τη θαλάσσια διαδρομή μέσω Διώρυγας του Σουέζ και αντ’ αυτής να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, με συνέπεια να καταστούν πολύ πιο χρονοβόρες και δαπανηρές οι θαλάσσιες μεταφορές.

“Το επίπεδο της αβεβαιότητας είναι εξαιρετικά υψηλό και η εξέλιξη της κατάστασης θα κρίνει το εύρος της αλλαγής και της τροποποίησης του συστήματος του εμπορίου σε όρους όγκου, αλλά επίσης σε όρους ανθεκτικότητας”, είπε ο κ.Αζούρ, για να αναρωτηθεί: “Βρισκόμαστε στην παραμονή μείζονος αλλαγής των εμπορικών οδών, ή βλέπουμε κάτι προσωρινό εξαιτίας της αύξησης του κόστους και της επιδείνωσης του κόστους για την ασφάλεια;”.

Οι ΗΠΑ, βασικός σύμμαχος του Ισραήλ, ανέπτυξαν πολεμικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα για την προστασία της εμπορικής ναυτιλίας κι εξαπολύουν από τον περασμένο μήνα πλήγματα εναντίον θέσεων του κινήματος των Χούτι στο έδαφος της Υεμένης, χαρακτηρίζοντάς το ως “τρομοκρατική” οργάνωση. Οι επιθέσεις αυτές έχουν πραγματοποιηθεί σε ορισμένες περιπτώσεις μαζί με πλοία του Βρετανικού Πολεμικού Ναυτικού, αν και μέχρις στιγμής δεν έχουν σταματήσει τις επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων.

Ο κ.Αζούρ επεσήμανε, ότι ο οικονομικός αντίκτυπος του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας και την κατεχόμενη Δυτική Όχθη είναι “τεράστιος”. Το 2023, το ΑΕΠ των Παλαιστινιακών εδαφών υπολογίζεται πως συρρικνώθηκε κατά περίπου 6%, σύμφωνα με αναθεωρημένες εκτιμήσεις του ΔΝΤ που δημοσιοποιήθηκαν χθες. “Προβλέπουμε πως η οικονομία θα συνεχίσει να συρρικνώνεται το 2024 αν δεν υπάρξει ταχεία λήξη των εχθροπραξιών και ανοικοδόμηση”, τόνισε ο κ.Αζούρ.

Καμία δημοσίευση για προβολή