Έρευνα Κομισιόν: Οι influencers κάνουν διαφήμιση, αλλά κάνουν και το παν για να το… κρύψουν

Τέσσερις στους πέντε influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν γνωστοποιούν ότι το εμπορικό περιεχόμενο που αναρτούν είναι διαφήμιση, όπως απαιτείται από τη νομοθεσία της ΕΕ, σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δημοσιεύθηκε πρόσφατα.

Ο έλεγχος 576 influencers έδειξε ότι σχεδόν όλοι (97%) από αυτούς αναρτούσαν εμπορικό περιεχόμενο, αλλά μόνο το 20% ανέφερε συστηματικά ότι επρόκειτο για διαφήμιση, ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ανακοίνωσή της. “Οι προβληματικές πρακτικές μάρκετινγκ καταδεικνύουν τη σημασία της ύπαρξης σύγχρονης ισχυρής νομοθεσίας που είναι επαρκής για να διασφαλίζει την ψηφιακή δικαιοσύνη για τους καταναλωτές στο διαδίκτυο“, ανέφερε η Επιτροπή.

Περαιτέρω έρευνα

Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ – το οποίο ηγήθηκε της μελέτης μαζί με τις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών 22 κρατών μελών της ΕΕ καθώς και της Νορβηγίας και της Ισλανδίας – εξέτασε τις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένων των Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X (πρώην Twitter), Snapchat και Twitch. Στόχος της, σύμφωνα με την Επιτροπή, ήταν να εξακριβώσει κατά πόσον οι φορείς επιρροής συμμορφώνονται με τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές.

Η Επιτροπή δεν κατονόμασε τους influencers, αλλά δήλωσε ότι 358 από αυτούς αναμένεται να… υποστούν περαιτέρω έρευνα. Οι εθνικές αρχές θα έρθουν σε επαφή μαζί τους για να τους ζητήσουν να ακολουθήσουν τους ισχύοντες κανόνες και ενδέχεται να ληφθούν περαιτέρω μέτρα επιβολής της νομοθεσίας, εάν χρειαστεί. Υπενθυμίζεται ότι συχνά γίνεται αναφορά, εκτός από τις πρακτικές συγκεκαλυμένης διαφήμισης, και σε φαινόμενα φοροδιαφυγής από τους influencers, οι οποίοι δεν δηλώνουν τα έσοδά τους από τις εταιρείες που προωθούν.

Και ανθυγιεινές δραστηριότητες

Όπως αναφέρεταο από την Κομισιόν, οι αναρτήσεις αφορούσαν κυρίως τη μόδα, τον τρόπο ζωής, την ομορφιά, το φαγητό, τα ταξίδια και τη γυμναστική. Μάλιστα, και αυτό είναι σημαντικό, η μελέτη διαπίστωσε ότι 119 influencers προωθούσαν ανθυγιεινές ή επικίνδυνες δραστηριότητες, όπως πρόχειρο φαγητό, αλκοολούχα ποτά, ιατρικές ή αισθητικές θεραπείες, τυχερά παιχνίδια ή χρηματοοικονομικές υπηρεσίες όπως η εμπορία κρυπτογράφησης.

Τα αποτελέσματα της έρευνας θα τροφοδοτήσουν τον έλεγχο καταλληλότητας της ψηφιακής δικαιοσύνης για το δίκαιο των καταναλωτών της ΕΕ, ο οποίος θα αξιολογήσει κατά πόσον το εφαρμοστέο δίκαιο της Ένωσης είναι επαρκές για να διασφαλίσει υψηλό επίπεδο προστασίας των καταναλωτών. Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι κάποιοι influencers θα… χάσουν τον ύπνο τους και ενδεχομένως και χρήματα, ειδικά μετά των έλεγχο των αρχών των χωρών-μελών για τον τρόπο αμοιβής τους.

Καμία δημοσίευση για προβολή