Ερυθρά Θάλασσα: Και οι καταναλωτές θύματα της κρίσης στο διεθνές εμπόριο

Η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αντίκτυπο στο διεθνές εμπόριο και κατ' επέκταση στην τσέπη των καταναλωτών

Η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα φέρνει καθυστερήσεις, αλλά και πιθανές ανατιμήσεις στους καταναλωτές. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Υεμένη υποχρεώνουν τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν τις καίριες εμπορικές διόδους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Η Ερυθρά Θάλασσα, ένα από τα πιο πυκνά ναυτιλιακά κανάλια στον κόσμο, βρίσκεται νότια της διώρυγας του Σουέζ, της πιο σημαντικής πλωτής οδού που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία και την ανατολική Αφρική. Η Υεμένη βρίσκεται κατά μήκος της νοτιοανατολικής ακτής της θάλασσας, όπου συναντά τον κόλπο του Άντεν.

Λίγο μετά την έναρξη του πολέμου στη Γάζα, οι Χούτι άρχισαν να εξαπολύουν επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, τα περισσότερα από τα οποία αναχαιτίστηκαν από τα αντίμετρα των ΗΠΑ και του Ισραήλ.

Η κατάσταση κλιμακώθηκε στις 19 Νοεμβρίου, όταν μαχητές χρησιμοποίησαν ένα ελικόπτερο για να καταλάβουν ένα πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων που ναυλώθηκε από ιαπωνική εταιρεία και συνδέεται με έναν Ισραηλινό επιχειρηματία. Μάλιστα, απήγαγαν και το πλήρωμα.

Η έκρυθμη αυτή κατάσταση δεν θα μπορούσε να μην έχει αντίκτυπο στο διεθνές εμπόριο.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της S&P Global Market Intelligence, περίπου το 15% των προϊόντων που εισάγονται από την Ασία στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα. Το μεγαλύτερο μερίδιο αυτών των προϊόντων είναι πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα· μεταφέρεται όμως και τεράστιος όγκος καταναλωτικών προϊόντων.

Εναλλακτική δίοδος για τις θαλάσσιες μεταφορές από την Ασία προς την Ευρώπη είναι ο γύρος της Αφρικής, ο οποίος προσθέτει περίπου 10 ημέρες στη διαδρομή και κοστίζει εκατομμύρια δολάρια για τις σχετικές εταιρείες. Συνεπώς, η επιβάρυνση των εφοδιαστικών αλυσίδων από τις επιθέσεις είναι αναπόφευκτη.

Όπως σχολίασε ο Chris Rogers, επικεφαλής ερευνών σχετικά με τις αλυσίδες μεταφοράς στην S&P Global Market Intelligence, τα καταναλωτικά αγαθά «θα επηρεαστούν περισσότερο» από όλα τα άλλα προϊόντα, παρότι έχουμε βγει πια από την περίοδο της υψηλής ζήτησης των γιορτών.

Το βάρος που θα σηκώσουν οι καταναλωτές

Ειδικότερα, είναι πολύ πιθανό να σημειωθούν σημαντικές καθυστερήσεις στα προϊόντα που προορίζονται για τα ευρωπαϊκά καταστήματα. Ενδεικτικά, η ΙΚΕΑ, αλλά και η βρετανική Next προειδοποίησαν ήδη ότι θα καθυστερήσει η προμήθεια προϊόντων λόγω αναταραχών στις ναυτιλιακές μεταφορές στην Ερυθρά Θάλασσα. Επίσης, η Tesla ανέστειλε την παραγωγή στο μοναδικό εργοστάσιό της στην Ευρώπη λόγω καθυστερήσεων στη μεταφορά εξοπλισμού.

Εκτός αυτού, η επιπλέον απόσταση που θα κληθούν να καλύψουν τα εμπορικά πλοία θα κοστίσει περισσότερο στις ναυτιλιακές και τους παραλήπτες. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών ερευνών Drewry, η τιμή ενός κοντέινερ 12 μέτρων αυξήθηκε κατά 15% μόνο την τελευταία εβδομάδα και το κόστος αυτό είναι πολύ πιθανό να μετακυλίσει από τις επιχειρήσεις στους καταναλωτές.

Βέβαια, οι τιμές των κοντέινερ είναι ακόμη πολύ χαμηλότερες από την κορύφωση του 2021, όταν η ζήτηση για μεταφορές βρισκόταν στα ύψη εν μέσω υγειονομικών περιορισμών για την πανδημία.

Διάχυτη είναι η ανησυχία και για τον αντίκτυπο των επιθέσεων στο κόστος του πετρελαίου και των καυσίμων, που με τη σειρά τους θα μπορούσαν να αναζωπυρώσουν τις πληθωριστικές πιέσεις στην αντλία.

  • Με πληροφορίες από BBC

Καμία δημοσίευση για προβολή