Ευχετήρια κάρτα στο μέλλον στέλνει η κυβέρνηση με ένα γενικόλογο “σχέδιο ανάπτυξης”

«Έκθεση ιδεών» με ευχολόγια, γενικότητες, βερμπαλισμούς και ξεπερασμένες από τα γεγονότα προβλέψεις, αποτελεί το σχέδιο για την ανάπτυξη “μετά το τέλος των μνημονίων” .

Καταπολέμηση φοροδιαφυγής, φοροελαφρύνσεις και κλίμα για επενδύσεις παραμένουν απλώς ζητούμενα και στόχοι.

Αντίθετα, η μόνο ποσοτικοποίηση που περιέχεται επακριβώς και σε βάθος χρόνου είναι οι μειώσεις των δαπανών για συντάξεις.

Αναβολή του e-περιουσιολογίου

Χαρακτηριστικό παράδειγμα του ξεπερασμένου από την ίδια την επικαιρότητα περιεχομένου του, είναι το περιβόητο Ηλεκτρονικό Περιουσιολόγιο.

«Πριν αλέκτορα φωνήσαι τρις», προτού δηλαδή το σχέδιο οικονομικής ανάπτυξης της μεταμνημονιακής εποχής συζητηθεί στο υπουργικό συμβούλιο, η ΑΑΔΕ είχε καταστήσει σαφές με το επιχειρησιακό πρόγραμμά της για το 2018 ότι το πολυδιαφημισμένο στο αναπτυξιακό σχέδιο «Ηλεκτρονικό Περιουσιολόγιο» που θα αντιμετώπιζε την φοροδιαφυγή και θα ίσχυε από Μάρτιο του 2019, αναβάλλεται για τέλος του 2020.

Βερμπαλισμοί

Το κείμενο βρίθει μαξιμαλιστικών στόχων και βερμπαλισμών, όπως «Δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη» ή «Προώθηση μιας κοινωνικά προσανατολισμένης οικονομίας», ενώ η συντριπτική πλειονότητα των στόχων περιγράφεται γενικόλογα, χωρίς συγκεκριμένες προτάσεις, όπως είναι λόγου χάριν οι φορολογικές ελαφρύνσεις στο επιχειρείν.

Και ευχές για “ζεστό χρήμα”

Τα ευχολόγια επίσης είναι πολλά, με χαρακτηριστικότερο τα 100 δισ. ευρώ “ζεστό χρήμα” που θα πέσουν στην οικονομία μέσα στα επόμενα 4 χρόνια χωρίς να περιγράφονται επαρκώς τα συγκεκριμένα προς τούτο εργαλεία.

Τουλάχιστον όμως, απαλείφθηκαν από αυτό ανεδαφικές προβλέψεις όπως για παράδειγμα επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ στην φαρμακευτική κάνναβη που είχαν προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των δανειστών και είχαν χαρακτηριστεί από τον ξένο Τύπο ως «γραφικότητες».

Στο 106σέλιδο σχέδιο με τίτλο «Ελλάδα: Σχέδιο ανάπτυξης για το μέλλον», αναφέρονται μεταξύ άλλων:

Υποσχέσεις για φοροελαφρύνσεις

[more]

Το σχέδιο επιδιώκει σταθερό φορολογικό σύστημα φιλικού στις επενδύσεις, με στόχο τη ανάπτυξη. Αυτό, αναφέρει, «θα πρέπει να εξασφαλίσει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, η οποία αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια» για να το αναιρέσει αυτό μερικώς καθώς στην συνέχεια αναφέρεται ότι «ο συνολικός φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι σχετικά υψηλός, αλλά όχι τόσο υψηλός σε ευρωπαϊκή κλίμακα».

Ευχολόγιο όμως αποτελούν και οι στερεότυπες εξαγγελίες περι καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.

Τι θα γίνει με τον ΕΝΦΙΑ

Αναφορικά με τον ΕΝΦΙΑ, στο σχέδιο αναφέρεται ότι μακροπρόθεσμα αναμένεται να αποδίδει έσοδα 2,65 δισ. ευρώ με στόχο  να δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός που θα προχωρεί σε τακτική αναπροσαρμογή των φορολογικών αξιών και σε περαιτέρω βελτιώσεις στο σύστημα φόρων ακίνητης περιουσίας, «ώστε οι τιμές να προσεγγίσουν τις πραγματικές αξίες της αγοράς των μεμονωμένων ακινήτων». Ωστόσο, απουσιάζει κάθε συγκεκριμένη αναφορά.

Ελαφρύνσεις υπό προϋποθέσεις

«Η μεγαλύτερη πρόκληση κατά τα προσεχή έτη είναι να δημιουργηθεί ένα φορολογικό σύστημα σταθερό, φιλικό προς την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, το οποίο θα είναι δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση για να προστεθεί όμως ότι:

«Θα πρέπει να εξασφαλίσει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, η οποία αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα της μεγάλης δημοσιονομικής προσαρμογής, υπό τον όρο ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι επαρκή για τη χρηματοδότηση τέτοιων μέτρων».

Μείωση συντάξεων στο 12,9% του ΑΕΠ το 2040

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται σε σχέση με την πορεία των συντάξεων, ότι «Από δημοσιονομική άποψη, η μεταρρύθμιση του 2016 ήταν εμπροσθοβαρής. Μαζί με την συμπληρωματική νομοθεσία, οι εξοικονομήσεις πόρων αναμένεται να φτάσουν το 2,8% του ΑΕΠ έως το 2020 και να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα.

Οι δαπάνες για τις συντάξεις αναμένεται να μειωθούν από 17,3% του ΑΕΠ το 2016 σε 13,4% έως το 2020 και σε 12,9% το 2040 -λαμβάνοντας υπόψη και την αυξηση του ΑΕΠ-, σε σύγκριση με το 13% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Από το 2025 και μετά, η κρατική χρηματοδότηση θα καλύπτει μόνο την εθνική σύνταξη (4,8% του ΑΕΠ) και δεν θα είναι απαραίτητη πρόσθετη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι το έλλειμμα θα έχει εξαλειφθεί.

“Ζεστό χρήμα” 100 δισ. ευρώ

Το σχέδιο για την ανάπτυξη προβλέπει μείωση της ανεργίας στο 14% το 2022 με αύξηση του μέσου μισθού έως κατά 2,9%. Παράλληλα, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και συνεργασιών με τράπεζες, όπως η ΕΤΕπ, αναμένεται να εισρεύσει “ζεστό “χρήμα” στην ελληνική οικονομία 45-50 δισ, με το συνολικό αντίκτυπο για αυτήν να μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 100 δισ. ευρώ. Ωστόσο, πουθενά δενα αναφέρονται οι “κανόνες του παιχνιδιού” για τον υποψήφιο επενδυτή.

Με δυό λόγια

Το σχέδιο για την μεταμνημονιακή ανάπτυξη είναι πολύ γενικόλογο, παρωχημένο και γεμάτο φιλόδοξίες για να είναι ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο.

[/more]

Καμία δημοσίευση για προβολή