FT: Η Μόσχα συνεχίζει να πλουτίζει – Τα λιμάνια της ΕΕ βοηθούν στην πώληση πάνω από το 20% των εισαγωγών LNG από τη Ρωσία

Τάνκερ - LNG

Πάνω από το 20% του υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας που φτάνει στην Ευρώπη αποστέλλεται εκ νέου σε άλλα μέρη του κόσμου. Πρόκειται για μια πρακτική που ενισχύει τα έσοδα της Μόσχας παρά τις προσπάθειες της ΕΕ να τα περιορίσει ως απάντηση στην ευρείας κλίμακας εισβολή στην Ουκρανία.

Οπως γράφουν οι Financial Times, ενώ τα συμβόλαια για τη λεγόμενη μεταφόρτωση ρωσικού LNG έχουν απαγορευτεί στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ολλανδία, δεδομένα από το 2023 υποδηλώνουν ότι αποστολές ρωσικού αερίου μεταφέρονται τακτικά μεταξύ δεξαμενόπλοιων στο Βέλγιο, στη Γαλλία και στην Ισπανία πριν εξαχθούν σε αγοραστές σε άλλες ηπείρους.

Οι μεταφορές πλοίων είναι ζωτικής σημασίας για τη Ρωσία καθώς προσπαθεί να αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο τον στόλο της. Η μεταφόρτωση πραγματοποιείται συνήθως μεταξύ ρωσικών δεξαμενόπλοιων «κατηγορίας πάγου» που χρησιμοποιούνται για να εκτελούν δρομολόγια μεταξύ της χερσονήσου Γιαμάλ και της βορειοδυτικής Ευρώπης και κανονικών τάνκερ LNG που στη συνέχεια ταξιδεύουν σε άλλα λιμάνια, απελευθερώνοντας τα πλοία κατηγορίας πάγου για να επιστρέψουν βόρεια.

Τα λιμάνια στο Βέλγιο, στην Ισπανία και τη Γαλλία εξακολουθούν να λαμβάνουν σημαντικούς όγκους από το εργοστάσιο της Σιβηρίας Yamal LNG, του οποίου οι μεγαλύτεροι μέτοχοι είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής φυσικού αερίου της Ρωσίας Novatek, η China National Petroleum Corporation και η γαλλική ενεργειακή εταιρεία TotalEnergies.

Από τα 17,8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου που ρέει στην ΕΕ μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, το 21 τοις εκατό μεταφέρθηκε σε πλοία που προορίζονταν για χώρες εκτός ΕΕ, όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και το Μπαγκλαντές, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ενέργειας. Οικονομική και Χρηματοοικονομική Ανάλυση, μια δεξαμενή σκέψης.

Το Zeebrugge στο Βέλγιο και το Montoir-de-Bretagne στη Γαλλία έλαβαν το περισσότερο ρωσικό LNG από όλα τα λιμάνια της ΕΕ το 2023.

Σε αντίθεση με τον άνθρακα και το πετρέλαιο, το ρωσικό αέριο δεν έχει τεθεί υπό κυρώσεις από την ΕΕ, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει πει ότι τα κράτη μέλη θα πρέπει να απαλλαγούν από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027.

Η Ana-Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής αναλυτής ενέργειας στην IEEFA, σημείωσε ότι ενώ οι όγκοι μεταφορτώσεων LNG στην Ευρώπη είχαν μειωθεί από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, παρέμειναν σημαντικοί και δυνητικά είχαν παραβλεφθεί. «Η ΕΕ δεν το σκέφτεται όταν μιλάει για απαγόρευση», είπε. «Δεν υπολογίζουν μεταφόρτωση».

Ο Άμουντ Βικ, πρώην υφυπουργός ενέργειας της Νορβηγίας και σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας Eurasia Group, δήλωσε ότι οι κυβερνήσεις της ΕΕ έχουν παγιδευτεί. Τα κράτη μέλη «θα ήταν δύσκολο να χτυπήσουν το τύμπανο [εναντίον] της εξαγωγής [ρωσικού LNG] αλλού εάν το χρησιμοποιούν τα ίδια», είπε. «Θα τους δείτε να γυρίζουν γύρω από αυτό το θέμα αυτό το χειμώνα».

Τα λιμάνια στο Βέλγιο, τη Γαλλία και την Ισπανία εξακολουθούν να λαμβάνουν σημαντικές ποσότητες ρωσικού LNG. Χάρτης που δείχνει την κατά προσέγγιση διαδρομή του αερίου LNG από τη χερσόνησο Yamal στη Ρωσία στην Ευρώπη

Η ΕΕ εισήγαγε προηγουμένως 155 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τη Ρωσία, περίπου το 40 τοις εκατό της συνολικής της προσφοράς. Για να αντικαταστήσει αυτό το φυσικό αέριο, το μπλοκ αύξησε κατά πολύ τις εισαγωγές του LNG από χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Νορβηγία και το Κατάρ. Ωστόσο, η ΕΕ πρόκειται επίσης να εισάγει όγκο ρεκόρ υπερψύξης καυσίμου από τη Ρωσία φέτος.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ υπερασπίστηκαν τη συνέχιση των εισαγωγών από τη Ρωσία ως αποτέλεσμα μακροπρόθεσμων συμβάσεων που είχαν συμφωνηθεί πριν από τον πόλεμο που, εάν σπάσουν, θα ανάγκαζαν τις ευρωπαϊκές εταιρείες να πληρώσουν αποζημίωση στη Ρωσία. Η βελγική εταιρεία φυσικού αερίου Fluxys έχει, για παράδειγμα, 20ετές συμβόλαιο με τη Yamal που λήγει το 2039.

Το βελγικό υπουργείο Ενέργειας δήλωσε ότι είναι «αποφασισμένο να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα» και «συλλέγει πληροφορίες για αποτελεσματικές προσεγγίσεις». «Αναγνωρίζουμε τη σημασία της εξεύρεσης ενός τρόπου που δεν θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του εφοδιασμού της ευρωπαϊκής ηπείρου», πρόσθεσε ένας εκπρόσωπος.

Η Fluxys είπε ότι, επειδή το φυσικό αέριο δεν υπόκειται σε κυρώσεις, «κανένας πελάτης δεν μπορεί να αρνηθεί νομικά την πρόσβαση» στον τερματικό της σταθμό LNG. «Η ιδιοκτησία των μορίων παραμένει στα χέρια των αποστολέων», ανέφερε.

Το γαλλικό υπουργείο Ενέργειας δήλωσε ότι δεν σχεδιάζει να εμποδίσει τη μεταφόρτωση ρωσικού LNG στα γαλλικά λιμάνια. «Η Γαλλία και η Ευρώπη έχουν μειώσει σημαντικά την έκθεσή τους στην κατανάλωση ρωσικού φυσικού αερίου, διαφοροποιώντας τις πηγές εφοδιασμού τους», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.

Ωστόσο, αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν επανειλημμένα εκφράσει ανησυχία για τα επίπεδα ρωσικού LNG που εισέρχεται στο μπλοκ. Ο Επίτροπος Ενέργειας Kadri Simson δήλωσε τον Σεπτέμβριο: «Μπορούμε και πρέπει να μειώσουμε τις ρωσικές εξαγωγές LNG για να τις καταργήσουμε σταδιακά».

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρόκειται να συμφωνήσουν κανόνες τον Δεκέμβριο που θα επιτρέψουν στα κράτη μέλη της ΕΕ να εμποδίσουν την πρόσβαση στην υποδομή φυσικού αερίου της ΕΕ για Ρώσους και Λευκορωσικούς φορείς.

Καμία δημοσίευση για προβολή