Γιατί ανεβαίνει η τιμή της βενζίνης και πέφτει το ντίζελ. Ενισχύονται οι μετοχές των πετρελαϊκών εταιριών

Ανεβαίνει η τιμή της αμόλυβδης όσο πλησιάζουμε στο Πάσχα, αλλά την ίδια στιγμή πέφτει το ντίζελ σε μια συγκυρία που ο ΟΠΕΚ κλείνει την κάνουλα της παραγωγής.

Γιατί όμως καταγράφει η Ελλάδα αυτό το παράδοξο γεγονός;

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών που επικαλείται η εφημερίδα «Τα Νέα», πρόκειται για ένα σπάνιο φαινόμενο, καθώς οι τιμές και στα δύο προϊόντα ακολουθούν ίδια τροχιά. Οι αναλυτές δεν μπορούν να αποδώσουν σε κάποιον ρεαλιστικό λόγο αυτήν την ανάποδη πορεία.

Παρατηρώντας τις χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platts), όπου με βάση αυτές διαμορφώνονται και οι αντίστοιχες των εγχώριων διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση και της υπόλοιπης αγοράς, διαπιστώνονται τα εξής:

  • Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολάρια/τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολάρια/τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά, στα 896 δολάρια/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο σκαμπανέβασμα. Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ/λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398, για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή όμως της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2-17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ/λίτρο. Και στις 31 Μαρτίου ανέβηκε σχεδόν κατά 0,01 ευρώ/ λίτρο, στα 1,903 ευρώ.
  • Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολάρια/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ/λίτρο στα 1,164 ευρώ/λίτρο. Αλλά και η τελική τιμή του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ/λίτρο στα 1,66 ευρώ για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Αμόλυβδη: Οι 4 παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές

Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:

  • Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη. Οι φόροι, τα τέλη και οι υπόλοιπες επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μεικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής.
  • Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου. Η διακύμανσή της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
  • Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων. Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση.
  • Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου. Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν απαραίτητα την πορεία του Μπρεντ.

Ενισχύονται οι μετοχές των πετρελαϊκών εταιριών

Οι τιμές πετρελαίου κατέγραψαν άλμα σήμερα αφού η Σαουδική Αραβία και άλλες χώρες της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ ανακοίνωσαν απρόσμενη μείωση στον στόχο για την παραγωγή τους.

Τα futures για το πετρέλαιο μπρεντ οδεύουν προς τη μεγαλύτερη ημερήσια ποσοστιαία ενίσχυσή τους εδώ και περίπου ένα χρόνο, με άνοδο 5,77% στα 84,52 δολάρια το βαρέλι μετά την είδηση ότι μέλη της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ στοχεύουν να μειώσουν την παραγωγή κατά περίπου 1,16 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Το αμερικανικό αργό ενισχύθηκε νωρίτερα κατά 6,22% στα 80,38 δολάρια.

Η κίνηση των πετρελαιοπαραγωγών επηρέασε τις χρηματιστηριακές αγορές. Οι μετοχές των πετρελαϊκών κολοσσών BP, Shell, TotalEnergies και Eni ενισχύθηκαν πάνω από 4%, οδηγώντας τον ευρωπαϊκό δείκτη μετοχών πετρελαίου και αερίου σε άνοδο 3,9%.

Μετοχές εταιριών που επηρεάζονται από τις εξελίξεις στην ενέργεια κατέγραψαν πτώση, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιριών, όπως της IAG, μητρική της British Airways και της χαμηλού κόστους εταιρίας Wizz Air.

Ο βρετανικός δείκτης FTSE100, που περιλαμβάνει πολλές εταιρίες εμπορευμάτων, ενισχύθηκε νωρίτερα κατά 0,7%. Ο ευρωπαϊκός STOXX 600 και ο παγκόσμιος δείκτης μετοχών MSCI ήταν νωρίτερα σχεδόν αμετάβλητοι.

Καμία δημοσίευση για προβολή