Της Δάφνης Γρηγοριάδη
Η αύξηση της επιτρεπόμενης πληρότητας των επιβατηγών πλοίων σε 60% από το 50% και σε 65% από το 55% για τα πλοία που διαθέτουν καμπίνες, δίνει μικρή ελπίδα στους επαγγελματίες του κλάδου πώς θα τονωθεί ο τζίρος τους. Η ακτοπλοΐα είναι από τους τομείς με τις μεγαλύτερες ζημιές την εποχή του κορωνοϊού καθώς είναι ένας εποχικός κλάδος.
Τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών την εποχή της πανδημίας: Tα υψηλά λειτουργικά κόστη, οι μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις και το πρόβλημα πληρωμών προμηθευτών είναι οι σημαντικότερες δυσκολίες του κλάδου αυτήν την περίοδο. Φέτος, η μεταφορική ζήτηση θα είναι μειωμένη και τα έσοδα πεσμένα λόγω του χαμηλότερου ορίου πληρότητας. Γενικά η ακτοπλοΐα είναι ένας κλάδος ο οποίος εύκολα επηρεάζεται σε περιόδους ύφεσης αφού χαρακτηρίζεται από εποχικότητα και εξαρτάται από την κατανάλωση και την τουριστική ζήτηση.
Το εργατικό δυναμικό του κλάδου: Στην ακτοπλοϊκά απασχολούνται κυρίως άτομα με εποχικές συμβάσεις. Εξαιτίας της πανδημίας αναμένουμε φέτος πως το εργατικό δυναμικό του κλάδου θα είναι λιγότερο. Η αύξηση της ανεργίας θα προέλθει κυρίως από όσους απασχολούνται εποχικά ή με μερική απασχόληση. Τέτοιου είδους ανθρώπινο δυναμικό έχει η ακτοπλοΐα, ο ξενοδοχειακός κλάδος, η εστίαση.
Οι δυσκολίες στην κρουαζιέρα: Στο ίδιο μήκος κύματος θα κινηθεί και ο κλάδος της κρουαζιέρας. Η επιπλέον δυσκολία του τομέα, σχετίζεται με το προφίλ των ταξιδιωτών που επιλέγουν αυτού του είδους τις διακοπές. Τα τελευταία έτη η κρουαζιέρα έχει σημειώσει εντυπωσιακή άνοδο στις προτιμήσεις των τουριστών, για αυτό και έχει δρομολογηθεί και η δημιουργία νέας προβλήτας κρουαζιερόπλοιων στον λιμάνι του Πειραιά. Φέτος, η ζήτηση θα είναι αρκετά μειωμένη εξαιτίας της πανδημίας. Ένας επιπλέον λόγος για την κρουαζιέρα είναι πως την επιλέγουν άτομα μεγαλύτερων ηλικιών τα οποία φέτος δεν θα ρισκάρουν να ταξιδέψουν ή αν ταξιδέψουν θα επιλέξουν για την διαμονή τους ένα μέρος το οποίο να έχει λιγότερους κοινόχρηστους χώρους.
Στο μέλλον: Tα επόμενα έτη και αν η Ελλάδα φέτος διατηρήσει την φήμη της ως η χώρα της ΕΕ η οποία διαχειρίστηκε καλύτερα από όλες την υγειονομική κρίση, φροντίζοντας για την ασφάλεια των πολιτών της αλλά και των επισκεπτών της ο θαλάσσιος τουρισμός θα επανέλθει.