Η προεκλογική παροχολογία της κυβέρνησης βγαίνει από την φορολογική αφαίμαξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών

Η Οικονομία παραμένει δέσμια των πολιτικών εξελίξεων. Ο προεκλογικός πυρετός και η κορύφωση της αντιπαράθεσης ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ, φέρνει νέα σενάρια παροχών, αβεβαιότητα στην αγορά και αντιδράσεις από τους κοινωνικούς φορείς.

Σκοπίμως, έχουν διαρρεύσει πολλά σενάρια, από 13η σύνταξη – “δώρο Πάσχα”, μείωση ΦΠΑ, αφορολόγητο, ακόμα και τη νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ. Όμως τί από όσα ακούμε μπορεί να γίνει πράξη;

Πέρα από το τί θέλουν να κάνουν τα κόμματα, υπάρχουν συγκεκριμένοι περιοριστικοί παράγοντες που δεν μπορούν να αγνοηθούν.

Ο πρώτος είναι ο Προϋπολογισμός, ο δεύτερος να συμφωνήσουν και οι θεσμοί και ο τρίτος, ότι κάτι πρέπει να μεινει στην άκρη για ελαφρύνσεις πριν τις εθνικές εκλογές του Φθινοπώρου. Για το δεύτερο, υπενθυμίζεται ότι και η Ευρώπη βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο. Για το πρώτο, όποιο πακέτο μέτρων και αν έρθει θα πρέπει να χωράει στον πολύ μαζεμένο σχεδιασμό για το 2019 και χωρίς να βάζει σε κίνδυνο την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 3,5%.

Με λίγα λόγια, μέσα στα μνημόνια έχει φύγει το “λίπος”, οι περιττές δαπάνες από τους προϋπολογισμούς και δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για ανακατανομή. Ότι νέο έρθει, θα πρέπει να βγει από την υπεραπόδοση, δηλαδή από τα παραπάνω χρήματα που θα έχει μαζέψει το κράτος.  Δυστυχώς, αυτά βγαίνουν κυρίως από την φορολογική αφαίμαξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών, οπότε όποιο “δωράκι” και αν έρθει, είναι πληρωμένο και μάλιστα… ακριβά.

Το οικονομικό επιτελείο, αναμένει ευχάριστα νέα από την ανακοίνωση των δημοσιονομικών στοιχείων του 2018. ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat θα ανακοινώσουν τα επίσημα στοιχεία τη Μ. Τρίτη. Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις και τα χαμόγελα στο ΥΠΟΙΚ, αναμένεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι στο 4%, δηλαδή 0,5% πάνω από το 3,5% που είναι και ο στόχος. Αν έρθουν ελαφρύνσεις, αυτό θα γίνει με τα χρήματα από αυτή τη μισή μονάδα.

Για να πιστούν και οι δανειστές ότι η κυβέρνηση πρέπει και μπορεί να ξοδέψει αυτά τα χρήματα, αναμένεται να χρησιμοποιηθούν τα “γνωστά” επιχειρήματα, ότι για ακόμα μία χρονιά (4η) η ελληνική Οικονομία έχει υπερπλεόνασμα και ότι η δυναμική φαίνεται να παγιώνεται.

[more]

Προσοχή! Για να ξοδεύουν χρήματα το 2019, πρέπει να βγαίνουν από την φετινή υπεραπόδοση, όχι την περσινή. Για να πάνε στην Βουλή, πρέπει αφού μαζευτεί το πακέτο των παρεμβάσεων, να κοστολογηθεί και οι θεσμοί να πειστούν ότι οι προβολές, που γίνονται σήμερα, θα επαληθευτούν στο τέλος του έτους. Η διαφορά ανάμεσα στον στόχο που έχει τεθεί και το τελικό αποτέλεσμα, αυτά τα παραπάνω χρήματα, που αναμένεται να μείνουν στα ταμεία του κράτους, λέγεται δημοσιονομικό χώρος.

Το μείγμα των μέτρων ελάφρυνσης, ήδη παίρνει μορφή στο υπουργείο Οικονομικών. Αφού βγει το κόστος για κάθε μέτρο θα πάει στο Μαξίμου για τις τελικές αποφάσεις. Αυτό αναμένεται να γίνει αφού επιστρέψει ο Πρωθυπουργός από την Κίνα στις 27 του μήνα.  Αμέσως μετά θα ξεκινήσει το “αλισβερίσι” με τους δανειστές, που επιστρέφουν στην Αθήνα κοντά στις 6 Μαΐου για την γ’ μεταμνημονιακή αξιολόγηση.

Τα “ραντεβού” είναι λίγο – πολύ γνωστά. Μόλις επιστρέψουν όλοι από τις διακοπές του Πάσχα θα ξεκινήσει η συζήτηση για το  μεσοπρόθεσμο σχέδιο  δημοσιονομικής στρατηγικής, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή τον Μάιο. Ήδη για το 2019 υπάρχει «μαξιλάρι» 586 εκατ. ευρώ, το οποίο είχε κρατηθεί στην άκρη για τα ειδικά μισθολόγια. Άρα υπάρχει μία “μαγιά” για παροχές.

Η διαφορά του 2019 με άλλα έτη είναι ότι έχει εθνικές εκλογές. Όποιος κερδίσει θα κυβερνά τη χώρα για μία 4ετία άρα υπάρχει κίνητρο για μεγάλες υποσχέσεις. Έ, και αν κάποιος βλέπει ότι χάνει πάλι θα υποσχεθεί πολλά, καθώς δεν θα χρειαστεί να τα υλοποιήσει. Το “κλειδί” είναι να μοιραστεί το κόστος και στα επόμενα χρόνια. Μαξίμου και ΥΠΟΙΚ, αναμένεται να ρίξουν το βάρος στην επόμενη διετία καθώς εκεί υπάρχει πρόσθετο δημοσιονομικός χώρος 1 δις το 2021 και 1,5 δις το 2022.

Από το υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκαθαριστεί ότι δεν θα δοθεί  “δώρο Πάσχα”, μετά τις πρόωρες δηλώσεις Πετρόπουλου, αλλά αφήνεται να εννοηθεί ότι μπορεί να δοθεί κάτι άλλο.

Το αφορολόγητο είναι ειδική περίπτωση. Ο κ. Τσακαλώτος δεσμεύτηκε στο προηγούμενο Eurogroup για την εφαρμογή του, ο Πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι όσο είναι κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα αυξηθεί, αλλά όλα αυτά είναι κουβέντες της Άνοιξης. Σημασία έχει το τί θα ειπωθεί μετά το καλοκαίρι, όταν και θα ανακοινωθούν οι προεκλογικές ελαφρύνσεις προ των εθνικών εκλογών του Οκτωβρίου.

Δεδομένων των ευρω-περιορισμών, αναμένεται πακέτο φοροελαφρύνσεων μόνιμου χαρακτήρα. Στα μέτρα που έχουν πέσει στο τραπέζι, είναι όπως κάθε χρόνο η διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, η μείωση του συντελεστή φορολογίας για τους μισθωτούς (ειδικά αν μειωθεί το αφορολόγητο) και η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Έμπειρα στελέχη της κυβέρνηση κοιτούν και προς την μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, καθώς ακουμπά τις ευαίσθητες χορδές της κοινωνίας.

Το ερώτημα είναι αν έχεις μόνο 586 εκατ. ευρώ, τί μπορείς να κάνεις ώστε να φανεί ότι έδωσε πολλά; Μαζί με τα παραπάνω, έχει προταθεί να χρηματοδοτηθεί το δεύτερο σκέλος των μειώσεων στον ΕΝΦΙΑ και οι μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις. Και τα δύο έχουν μικρό κόστος, ενώ σχετικά με το πως επηρεάζουν τον προϋπολογισμό, η φοροελάφρυνση των επιχειρήσεων βγαίνει από το 2020. Άρα μπορεί να είναι πρόβλημα που θα κληθεί να λύσει άλλη κυβέρνηση.

[/more]

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Καμία δημοσίευση για προβολή