«Κίτρινη κάρτα» στην Ιταλία από την Ε.Ε. για κατασκευή γηπέδων με κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης

Η Κομισιόν δεν συμφωνεί με την επιλογή ορισμένων επενδύσεων που επέλεξε να προωθήσει η ιταλική κυβέρνηση και αποφάσισε το «πάγωμα» μιας δόσης ύψους 19 δισ. ευρώ από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η Ιταλία, η χώρα που απορρόφησε το μεγαλύτερο μέρος από το Ταμείο Ανάκαμψης που δημιουργήθηκε εξαιτίας της πανδημίας – 190 δισ. ευρώ – αλλά έλαβε «κίτρινη κάρτα» από την Κομισιόν καθώς ανάμεσα στα έργα που είχε επιλέξει να χρηματοδοτήσει από το κονδύλι ήταν και η ανακατασκευή του γηπέδου της Φλωρεντίας που είναι από τη δεκαετία του 1930 αλλά και την κατασκευή ενός νέου στη Βενετία.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Politico, η Κομισιόν φαίνεται να μην εγκρίνει τις συγκεκριμένες επενδύσεις και ζητά περισσότερες διευκρινίσεις σχετικά με τις προσπάθειες της Ρώμης να επιτύχει τους «στόχους και το ορόσημο» που απαιτούνται για να ξεκλειδώσει το χρήματα.

Η Ρώμη και οι Βρυξέλλες συμφώνησαν τη Δευτέρα (27/3) να την παρατείνουν κατά έναν ακόμη μήνα, έως τα τέλη Απριλίου, για να επιλύσουν τα εναπομείναντα ζητήματα.

Αυτά είναι τρία, σύμφωνα με τη Ρώμη: το σχέδιο της ιταλικής κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει δύο αθλητικά στάδια, παραχωρήσεις λιμένων, των οποίων η διάρκεια της ΕΕ θα ήθελε να συντομεύσει και την επιλεξιμότητα των επενδύσεων σε δίκτυα τηλεθέρμανσης.

«Η κυβέρνηση θα παράσχει περαιτέρω στοιχεία για να υποστηρίξει την επιλεξιμότητα όλων αυτών των παρεμβάσεων, ιδιαίτερα εκείνων που περιλαμβάνονται στα Ολοκληρωμένα Πολεοδομικά Σχέδια της Βενετίας και της Φλωρεντίας», ανέφερε το γραφείο της πρωθυπουργού Giorgia Meloni σε σημείωμα τη Δευτέρα.

Ανοίγουν μέτωπα

Αν και αυτή η διαφωνία είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιλυθεί, είναι πιθανό να ανοίξουν περισσότερα μέτωπα καθώς η κυβέρνηση της Μελόνι υποσχέθηκε να επανεξετάσει το σχέδιο δαπανών που είχε συντάξει ο προκάτοχός της Μάριο Ντράγκι, κάτι για το οποίο έχει προειδοποιήσει η Κομισιόν.

Η Ρώμη έχει εξασφαλίσει μέχρι στιγμής σχεδόν 67 δισεκατομμύρια ευρώ από τα περίπου 200 δισεκατομμύρια που πρόκειται να λάβει έως το 2026, εξαρτώμενη από την επίτευξη των πολιτικών συνταγών των Βρυξελλών.

Οι Βρυξέλλες φοβούνται ότι το φιλόδοξο σχέδιο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων θα βαλτώσει και θα καθυστερήσει, όπως συμβαίνει ήδη σε άλλες χώρες. Η αποτυχία της Ιταλίας πιθανότατα θα καταδίκαζε κάθε περαιτέρω έκδοση ομολόγων — κάτι που η Επιτροπή γνωρίζει πολύ καλά.

«Πρέπει να σηκώσουμε τα μανίκια στις Βρυξέλλες και τη Ρώμη και να κάνουμε αυτό το πράγμα να λειτουργήσει», είπε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι σε διάσκεψη στο Μιλάνο αυτόν τον μήνα.

«Εμείς οι Ιταλοί δεν μπορούμε να αναλάβουμε την ευθύνη για την αποτυχία των πρώτων ευρωομολόγων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, γιατί αυτό θα ήταν πραγματικά μια καταστροφή», πρόσθεσε.

Αλλαγή σχεδίων

Η Ρώμη είναι επιλέξιμη για επιπλέον 34 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, ποσό που χωρίζεται σε δύο δόσεις, υπό την προϋπόθεση ότι μπορεί να εκπληρώσει και τους 96 στόχους που έχουν τεθεί για φέτος.

Για να αποκτήσει κάποια ευελιξία, ο υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Ραφαέλε Φίτο είπε ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε συνομιλίες με τις Βρυξέλλες για να αντικαταστήσει ορισμένα έργα από το αρχικό σχέδιο ανάκαμψης, το οποίο τώρα συνειδητοποιεί ότι δεν μπορεί να ολοκληρώσει μέχρι την προθεσμία του 2026.

Ετσι, τα έργα που θα μείνουν πίσω θα είναι οι αναπλάσεις των δύο αγωνιστικών εγκαταστάσεων, του Αρτέμιο Φράνκι – που το διαφήμισε ο δήμαρχος Φλωρεντίας Dario Nardella. O δήμος κατάφερε να εξασφαλίσει 95 εκατ. ευρώ από κοινοτικά και εθνικά κονδύλια για την έδρα της Φιορεντίνα, το στάδιο της οποίας χαρακτηρίζεται «μείζονα εθνική πολιτιστική υποδομή», αλλά τελικά δεν θα προχωρήσει.

Το δεύτερο έργο που ήταν στον προγραμματισμό αφορά στην περιοχή του Βένετο, γνωστό ως «Sports Forest» και θα περιλαμβάνει ένα στάδιο μπάσκετ και μια αθλητική αρένα.

Καθώς θα είναι μια νέα ανάπτυξη 10 χλμ από το λιμάνι της Βενετίας και θα απαιτούσε μια νέα σύνδεση αυτοκινητόδρομου που θα το συνδέει με την πόλη και το αεροδρόμιο — για το συνολικό κόστος του έργου άνω των 300 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων άνω των 90 εκατ. ευρώ θα προέρχονταν από ταμεία ανάκαμψης.

«Με την κατασκευή της Αρένας και του νέου Σταδίου, η Βενετία είναι υποψήφια να φιλοξενήσει αθλητικές εκδηλώσεις μεγάλης διεθνούς απήχησης», δήλωσε ο δήμαρχος της Βενετίας Luigi Brugnaro, ο οποίος είναι επίσης ιδιοκτήτης της τοπικής ομάδας μπάσκετ.

Γιατί τα απέρριψε η Κομισιόν

Το θέμα που έθεσε η Επιτροπή είναι η επιλεξιμότητα αυτών των έργων στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του σχεδίου ανάκαμψης , το οποίο στοχεύει στην «ανάπλαση, αναζωογόνηση και ενίσχυση μεγάλων υποβαθμισμένων αστικών περιοχών».

Το στάδιο Φράνκι, που χτίστηκε στην τέταρτη πιο ακριβή γειτονιά της κεντρικής Φλωρεντίας, δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και, αν ληφθεί υπόψη το πράσινο γήπεδο της Βενετίας ένα έργο αστικής ανάπλασης, είναι υπερβολικό, σύμφωνα με αξιωματούχους της ΕΕ που επικαλείται το Politico αλλά αρνήθηκαν να κατονομαστούν.

Ετσι, Φλωρεντία και Βενετία έμειναν με την χαρά.

 

Καμία δημοσίευση για προβολή