Κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Γιατί δεν φάνηκαν οι ανατιμήσεις στην τσέπη του καταναλωτή

H πανευρωπαϊκή οργάνωση EuroCommerce, κάλεσε τα θεσμικά όργανα της Ε.E. και τα κράτη μέλη να επιλύσουν την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Αλαλούμ έχει προκληθεί στις εφοδιαστικές αλυσίδες από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τις επιθέσεις των Χούτι ανταρτών της Υεμένης, και μέχρι στιγμής οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου σε Ευρώπη και ΗΠΑ απορροφούν τα αυξημένα κόστη μεταφοράς των φορτίων, χωρίς να επιβαρύνουν τους πελάτες.

Για πόσο όμως θα κρατήσει αυτό;

Σύμφωνα με το Reuters, οι έμποροι διεθνώς προσπαθούν εδώ και μήνες να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα, διότι οι καταναλωτές έχουν «κόψει» τις περιττές δαπάνες λόγω υψηλού πληθωρισμού. Επίσης, δεδομένης της τεράστιας ανάπτυξης των κινεζικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου -τύπου Shein και Temu- οι επιχειρήσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ δέχονται πίεση να κάνουν όσο πιο απλές γίνεται τις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Έτσι, αντί να μετακυλίσουν το κόστος στους καταναλωτές, πολλές επιχειρήσεις στον τομέα του λιανεμπορίου δεν βλέπουν άλλη επιλογή παρά να απορροφήσουν το ανεβασμένο κόστος μεταφοράς. Όσο όμως συνεχίζονται οι καθυστερήσεις λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τα πλοία ανακατευθύνονται, κάνοντας τον γύρο της Αφρικής, το περιθώριο ελιγμού τους συρρικνώνεται, με αποτέλεσμα να προβαίνουν σε όλο και πιο ακραίες λύσεις.

Οι εναλλακτικές δίοδοι εμπορίου γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα ανεβάζουν  εξαιρετικά το κόστος. Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό αεροπορικής και διά θαλάσσης μεταφοράς, το οποίο σημαίνει πως τα προϊόντα φτάνουν μέσω πλοίου στο Ντουμπάι και στη συνέχεια αεροπορικώς στον τελικό προορισμό τους. Πάντως, οι μεταφορές με πτήση εκτιμάται πως κοστίζουν περίπου 10-12 φορές περισσότερο, όπως δήλωσε στο Reuters ο Sunandan Ray, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής Unique Logistics.

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις στο λιανεμπόριο διαχειρίζονται πλέον με διαφορετικό τρόπο τα αποθέματά τους. Ιδίως όσες δραστηριοποιούνται στον τομέα του ρουχισμού και της αθλητικής ένδυσης, μόλις ανέκαμψαν από ένα υπερπλεόνασμα αποθεμάτων, εξαιτίας του οποίου υποχρεώθηκαν να κάνουν γενναιόδωρες εκπτώσεις. Τώρα, ορισμένες σπεύδουν να γεμίσουν τις αποθήκες τους, ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις.

Μεγάλες αλυσίδες καταναλωτικών ειδών δεσμεύτηκαν ήδη να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος. Βέβαια, προκειμένου αφενός να περιορίσουν την οικονομική τους επιβάρυνση, αφετέρου να αποφύγουν τυχόν ελλείψεις προϊόντων, προβαίνουν σε λιγότερες εκπτώσεις. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG και της Centric Market Intelligence, οι εκπτώσεις του λιανεμπορίου στις ΗΠΑ φτάνουν στο 39% μέχρι στιγμής τον Ιανουάριο από 41% πέρυσι.

Η λύση του «nearshoring»

Στο μεταξύ, πληθαίνουν οι επιχειρήσεις που σκέφτονται να αλλάξουν εντελώς τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες και να προμηθεύονται από γειτονικές περιοχές.

Ωστόσο κεντρικό ζήτημα και σε αυτή την επιλογή είναι το κόστος. Συγκεκριμένα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, η φθηνότερη επιλογή είναι συνήθως η προμήθεια από Κίνα ή άλλες ασιατικές χώρες. Συνεπώς τυχόν αλλαγή των εφοδιαστικών αλυσίδων μπορεί να καταφέρει πλήγμα στην ανταγωνιστικότητά τους.

«Η Κίνα εξακολουθεί να είναι κορυφαία χώρα προέλευσης για ρούχα και η αναλογία ποιότητας-κόστους είναι τόσο καλή, που ακόμη κι αν ορισμένες εταιρείες θελήσουν να μειώσουν το μερίδιο της Κίνας στη συνολική τους παραγωγή, θα είναι σχεδόν αδύνατο, διότι έχει τοποθετηθεί εξαιρετικά καλά», σχολίασε στο Reuters ο Laurens Schoningh, επικεφαλής στο τμήμα logistics μόδας της εταιρείας Hellmann Worldwide Logistics.

Η Swetha Ramachandran, η οποία διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο καταναλωτικών εμπορικών σημάτων στην Artemis Fund Managers, είπε ότι δεν θα καλωσόριζε τις εταιρείες που «προσεγγίζουν» εάν αυτό οδηγούσε σε υψηλότερο κόστος.

«Εμείς προφανώς ως επενδυτές δεν θα θέλαμε να τους δούμε να θυσιάζουν μακροπρόθεσμα κέρδη», δήλωσε η Ramachandran, του οποίου το αμοιβαίο κεφάλαιο επενδύει σε εταιρείες όπως η Inditex, η Nike και η Adidas.

«Υπάρχει ένας τρόπος για τις εταιρείες να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους χωρίς απαραίτητα να θυσιάζουν τα περιθώρια κέρδους τους, αντισταθμίζοντας το κόστος της βραχυκύκλωσης μέσω αυξημένης αποτελεσματικότητας», καταλήγει.

  • Με πληροφορίες από Reuters

Καμία δημοσίευση για προβολή