Μεγάλα τα ερωτήματα που προκύπτουν για το ρόλο του ΑΔΜΗΕ στην ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Πολλά τα ερωτήματα που προκύπτουν σχετικά με τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, καθώς το έργο βγαίνει από το πλαίσιο των ΕΚΕ και την Ευρωπαϊκή επιδότηση.

Σε επιστολή του ο κ. Σταθάκης προειδοποίησε τον Ισπανό επίτροπο ότι εάν η κοινοπραξία EuroAsia Interconnector, που είναι ο φορέας υλοποίησης του διασυνοριακού έργου από το Ισραήλ μέχρι την Αττική, δεν αναγνωρίσει την θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection» ως επίσημο φορέα υλοποίησης του τμήματος Αττική – Κρήτη, τότε η Ελλάδα θα αποσύρει τη στήριξή της στο έργο ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).

Ο κ. Σταθάκης ως πολιτικός προϊστάμενος του ΥΠΕΝ και κάτω από την ασφυκτική πίεση των ουκ ολίγων ανοικτών θεμάτων του υπουργείου του με την «DG Energy», φανέρωσε τελικά τις προθέσεις της Ελληνικής πλευράς να υλοποιήσει το έργο ως εθνικό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και με αυξημένο κόστος υλοποίησης που αγγίζει το μισό δις ευρώ.

Την ίδια απάντηση θα κληθεί σύντομα να δώσει και στον Κύπριο ομόλογο του Γιώργο Λακκοτρύπη, ο οποίος με επιστολή του ζητάει να μάθει αν αποσύρεται η Ελληνική πλευρά από την συμφωνία που συνήψε η ΡΑΕ με την Κυπριακή ΡΑΕΚ για τον διαμοιρασμό του κόστους υλοποίησης του EuroAsia Interconnector, αφήνοντας την Κύπρο ως την τελευταία μη συνδεδεμένη στο Ευρωπαϊκό ηλεκτρικό δίκτυο χώρα από το σύνολο των 28 κρατών μελών.

Βάσει της Διασυνοριακής Ρυθμιστική Απόφασης – CBCA – που υπεγράφη μεταξύ ΡΑΕ και ΡΑΕΚ, η κοινοπραξία EuroAsia Interconnector σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ κλήθησαν να υλοποιήσουν το έργο με συνολικές κεφαλαιουχικές δαπάνες της τάξεως του ενός δισ. ευρώ εντός του πλαισίου των ΕΚΕ, με το αρχικό ύψος της Ρυθμιστική Βάσης να ανέρχεται στα 770 εκ. ευρώ, και το εναπομείναν κόστος κατασκευής να επιδοτείται από το Ευρωπαϊκό ταμείο «Συνδέοντας την Ευρώπη» – CEF.

[more]

Η κατά τα φαινόμενα ειλημμένη απόφαση του ΥΠΕΝ για υλοποίηση της διασύνδεσης ως εθνικό έργο, αποποιείται αυτής της Ευρωπαϊκής επιδότησης από το ταμείο του CEF, ύψους ~355 εκ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα, η ΡΑΕ καλείται να αυξήσει την Ρυθμιστική Βάση κατά ~230 εκ. ευρώ για την υλοποίηση ενός εθνικού έργου με κόστος που αγγίζει το 1,0 δισ. ευρώ. Καλείται επίσης να παραχωρήσει στον ανάδοχο, δηλαδή την εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει ιδρύσει ο ΑΔΜΗΕ, υψηλότερο κόστος κεφαλαίων – WACC – για να καταστήσει ένα εθνικό έργο με τις ίδιες δυνατότητες μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, χρηματοδοτήσιμο.

Ταυτόχρονα η Ευρωπαϊκή Επιτροπ, εφιστά την προσοχή στο ΥΠΕΝ σχετικά με τις αποφάσεις του εθνικού ρυθμιστή ενέργειας επί του θέματος, οι οποίες φέρονται να παραβιάζουν τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τα ΕΚΕ.  Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να κινήσει διαδικασία παραβίασης – «infringement» του Κανονισμού των ΕΚΕ κατά της Ελλάδας, ένεκα της μονομερούς και χωρίς την προηγούμενη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απευθείας ανάθεσης του έργου στην «Αριάδνη Interconnection».

Αυτό ενδεχόμενος να νομιμοποιούσε τους εμπλεκόμενους φορείς να αξιώσουν αποζημιώσεις και να λάβουν νομικά μέτρα που δύναται να μπλοκάρουν το έργο. ‘Ένα σενάριο εφιαλτικό, τόσο για την Κρήτη, όσο και για τον καταναλωτή που συνεχίζει να πληρώνει αυξημένο κόστος πάνω από 800 εκ. ευρώ.

Καθώς η αξιοπιστία της Ελλάδος έναντι των εταίρων της στο ΕΚΕ – Κύπρου και Ισραήλ βρίσκεται πλέον υπό αμφισβήτηση, είναι πολύ πιθανόν να επηρεάσουν και άλλα έργα κοινού ενδιαφέροντος των τριών, όπως ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές το MoU που υπεγράφη μεταξύ EuroAsia και ΑΔΜΗΕ που προέβλεπε την από κοινού ίδρυση εταιρείας ειδικού σκοπού στην οποία ο ΑΔΜΗΕ θα κατείχε πλειοψηφικό πακέτο με τουλάχιστον 51% των μετοχών – αναλογία που έχει σαφώς αποδεχτεί η Euroasia – και την μεταβίβαση του συνόλου των υποδομών του έργου στον ΑΔΜΗΕ μετά την ηλέκτριση του καλωδίου, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του CBCA.

Τα ερωτήματα που πλανώνται για τις αποφάσεις της ΡΑΕ και του ΥΠΕΝ είναι πολλά, αυτό όμως που αμφότεροι θα κληθούν να απαντήσουν, είναι το πως μπορεί ο εθνικός ρυθμιστής ενέργειας και το ΥΠΕΝ να επιτρέπουν σε έναν εποπτευόμενο οργανισμό παροχής υπηρεσιών κοινής ωφελείας που ελέγχεται από το Ελληνικό Δημόσιο όπως είναι ο ΑΔΜΗΕ, να παίρνει επενδυτικές αποφάσεις με γνώμονα οτιδήποτε άλλο εκτός από το δημόσιο συμφέρον.

[/more]

Από το newsroom του Economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Καμία δημοσίευση για προβολή