Μεγάλες ανατροπές στις κατασκευές για έργα άνω των 2 δισ. ευρώ φέρνουν οι αποφάσεις του ΣτΕ

Η Ολομέλεια του ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής του ΟΛΠ, αποδεχόμενη, εμμέσως πλην σαφώς, τον φωτογραφικό χαρακτήρα των όρων του διαγωνισμού.

Να θυμίσουμε ότι ο ΟΛΠ είχε αποκλείσει από την διαγωνιστική διαδικασία όσες εταιρείες έχουν τιμωρηθεί για παραβίαση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού στα δημόσια έργα, με αποτέλεσμα να θέτει εκτός μάχης ένα μεγάλο αριθμό τεχνικών εταιρειών που έχουν εμπλοκή σε ανάλογες υποθέσεις.

Η απόφαση αυτή επιβάλλει αλλαγή στους όρους του διαγωνισμού, αν και επισημαίνεται ότι ο Οργανισμός θα πολεμήσει με κάθε νομικό μέσο την απόφαση και για ένα επιπρόσθετο λόγο. O λόγος αυτός είναι ότι η απόφαση του δικαστηρίου δείχνει το δρόμο στον ΟΛΠ για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διενεργεί τους διαγωνισμούς του. Όχι ως ιδιωτική εταιρεία αλλά με βάσει τους κανόνες για τις δημόσιες συμβάσεις.

Ενώ η αγορά των κατασκευών προσπαθεί να πορευτεί με τα λιγοστά ώριμα έργα που έχουν προκηρυχθεί (γραμμή 4 του μετρό, Βόρειος Οδικός ΄Άξονας Κρήτης κ.α), η ανατροπή που έφερε η απόφαση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου στην περίπτωση του ΄Άκτιου-Αμβρακία, εμποδίζοντας την υπογραφή της σύμβασης, με το σκεπτικό ότι κατέθεσαν ανακριβείς δηλώσεις οι τεχνικές εταιρείες κατά το στάδιο του διαγωνισμού, υπάρχει ο κίνδυνος να συμπαρασύρει και άλλα έργα.

Οι φόβοι επικεντρώνονται κυρίως στην γραμμή 4 του μετρό ύψους 1, 7 δισ. ευρώ, ένα έργο για το οποίο αναμετρώνται δύο κοινοπραξίες (Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom). Ο διαγωνισμός, ο οποίος έχει περάσει στην β΄ φάση με την κατάθεση πρόσφατα δεσμευτικών προσφορών διεξάγεται στην σκιά των αποφάσεων που συνδέονται με θέματα στρέβλωσης του ανταγωνισμού στα δημόσια έργα.

[more]

Οι φόβοι ενισχύονται από το γεγονός ότι για το έργο εκκρεμεί για παρόμοιους λόγους προσφυγή της εταιρείας Μυτιληναίος στο ΣτΕ, η οποία έχει εκδικαστεί και εκκρεμεί η απόφαση, το επόμενο διάστημα. «Μελετούμε και αξιολογούμε την απόφαση για το Άκτιο Αμβρακία» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος. Το στέλεχος της κρατικής εταιρείας, δεν κρύβει τον προβληματισμό που υπάρχει για την ομαλή πορεία του έργου, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ο διαγωνισμός θα αποτελέσει μια σύνθετη άσκηση σε νομικό επίπεδο.

Ο μεγάλος κίνδυνος είναι το ΣτΕ να ακυρώσει την συμμετοχή των δύο υποψηφίων ενώ οι προσφορές αξιολογούνται, για αυτό και η απόφαση της υποβληθείσας προσφυγής, αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.

Το θέμα που έχει ανακύψει με το έργο της επέκτασης της γραμμής 4 είναι ότι στο στάδιο της προεπιλογής, οι υποψήφιοι, στο ερώτημα, εάν έχουν συμμετάσχει σε υποθέσεις παραβίασης του ανταγωνισμού είχαν απαντήσει αρνητικά.

Στην πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ για το Άκτιο Αμβρακία, κρίθηκε ως παραπλανητική η αρνητική απάντηση που έδωσαν αντίστοιχα οι συμμετέχοντες, από την στιγμή που έχουν προχωρήσει σε συμβιβασμό με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και έχουν επιβληθεί αντίστοιχα και πρόστιμα.

Στην Αττικό Μετρό εκτιμούν ότι ως προς την α΄φάση του διαγωνισμού, η αναθέτουσα αρχή δεν παραπλανήθηκε αφού ζήτησε διευκρινίσεις που κρίθηκαν ικανοποιητικές. Η διαφορά είναι ότι με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου τον περασμένο Οκτώβριο, οι χρόνοι υπολογισμού της τέλεσης του αδικήματος που μπορεί να οδηγήσει σε αποκλεισμό από τα δημόσια έργα έως και 3 χρόνια, έχουν αλλάξει (υπολογίζεται ο χρόνος από την έκδοση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2017 και όχι από την τέλεση του αδικήματος).

Αυτό σημαίνει ότι για όσες εταιρείες έχουν εμπλοκή, ο χρόνος που τις απαλλάσσει από κάθε κατηγορία εκπνέει το Σεπτέμβριο του 2020. Το διάστημα αυτό μπορούν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς αφού όμως αποδείξουν ότι έχουν πάρει όλα τα μέτρα ώστε να μην επαναληφθούν παρόμοια φαινόμενα στο μέλλον (αλλαγές σε πρόσωπα, κανονισμούς εσωτερικού ελέγχου κ.α).

[/more]

Από το newsroom του economico.gr με τη συνεργασία του newmoney

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

 

Καμία δημοσίευση για προβολή