Μητσοτάκης: Τρεις μεγάλες τομές για τα δημόσια πανεπιστήμια. Η Ελλάδα περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο

Με ένα απόφθεγμα του Πλάτωνα, ότι  «η παιδεία είναι ο δεύτερος ήλιος των ανθρώπων», θέλησε να σηματοδοτήσει χθες ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης την πολιτική φιλοσοφία της κυβέρνησής του, με την  ομιλία του στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στην Ολομέλεια της Βουλής.

Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε τις μέριμνες του νομοσχεδίου ως “τολμηρή και συνεκτική δέσμη μεταρρυθμίσεων” και ανέδειξε τον σχεδιασμό, την αξιολόγηση και την ευελιξία ως το τρίπτυχο στο οποίο συμπυκνώνονται το περιεχόμενο και οι στόχοι των διατάξεών του.

“Η κυβέρνηση σηκώνει το γάντι στις προκλήσεις των καιρών και η εκπαίδευση παίρνει το χαρακτήρα τής πιο σημαντικής επένδυσης»,σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Στη συνέχεια απαρίθμησε τρεις μεγάλες τομές που οδηγούν τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια στη νέα εποχή :

  • Σύσταση Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ένα όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά ΑΔΙΠ με διευρυμένες και ενισχυμένες αρμοδιότητες. Κεντρική αποστολή του νέου θεσμού είναι η συνεχής αξιολόγηση των ανωτάτων ιδρυμάτων με κριτήρια τα οποία θα προτάσσουν τον κοινωνικό, αλλά και τον παραγωγικό ρόλο του πανεπιστημίου.
  • Αξιολόγηση των πανεπιστημίων συνδέεται με τη χρηματοδότησή τους. Το κράτος θα εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα όλων των σχολών: H ετήσια επιχορήγηση των πανεπιστημίων θα καταρτίζεται κατά 80% βάσει αντικειμενικών δεδομένων, όπως ο αριθμός των φοιτητών, το κόστος σπουδών ανά σπουδαστή και η γεωγραφική θέση του κάθε ιδρύματος. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. Όλα αυτά θα αποτελούν, έτσι, κίνητρα για μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση.
  • Απελευθέρωση της έρευνας και της καινοτομίας. Οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους των ερευνών από τα διαδικαστικά βάρη. Η λειτουργία των ΕΛΚΕ γίνεται απλούστερη και πιο γρήγορη. Περισσότερο διαφανής και λιγότερο γραφειοκρατική.

Οπως είπε ο πρωθυπουργός, το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό των ανωτάτων ιδρυμάτων αποκτά κίνητρα ώστε να βελτιώνει το επιστημονικό του έργο, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και τη δική του θέση, ενώ οι  φοιτητές αποκτούν πρόσβαση σε προγράμματα σπουδών σύγχρονα και από καθηγητές αυξημένων προσόντων. Παράλληλα,  οι υποψήφιοι σπουδαστές θα διευκολύνονται, καθώς η αξιολόγηση θα παρέχει σε αυτούς και τις οικογένειές τους σαφή εικόνα του επιπέδου σπουδών της σχολής που θα επιλέξουν.

Τα ίδια τα πανεπιστήμια αποκτούν, πλέον, την δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους. « Έτσι αντιλαμβάνομαι το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχήσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων αλλά απόφασης», τόνισε.

Θεσπίζεται, για πρώτη φορά στη χώρα, το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής. Ένα εφόδιο για το παρόν και το μέλλον.

Ο πρωθυπουργός προανήγγειλε επίσης ότι θα ακολουθήσει πλήρες σχέδιο για μεταρρυθμίσεις στη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με διάλογο και χωρίς εκπλήξεις. «Θα διεξάγουμε αυτό το διάλογο ταυτόχρονα, με αποφασιστικότητα γιατί έχει έρθει η ώρα να γυρίσουμε σελίδα», είπε χαρακτηριστικά.

Από το newsroom του Economico με  πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Καμία δημοσίευση για προβολή