Νέα προβλήματα για τα F-35: Ο Α/ΓΕΑ των ΗΠΑ υποστηρίζει ότι πρέπει να μπει φρένο στο κόστος του προγράμματος

Όλο και πιο δύσκολα γίνονται τα πράγματα για το πρόγραμμα των μαχητικών 5ης γενιάς F-35, καθώς οι πολιτικοί πιέζουν το Πεντάγωνο να περιορίσει το δυσθεώρατο κόστος του προγράμματος, το οποίο, πλέον, έχει ξεφύγει από κάθε πρόβλεψη.

Σκληρή γραμμή στο Κογκρέσο

Η Επιτροπή Ενόπλων Δυνάμεων της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ πρόσφατα παρουσίασε την δική της εκδοχή σχετικά με τον προϋπολογισμό για την άμυνα για το δημοσιονομικό έτος 2022 και σε αυτόν περιλαμβάνεται ειδική αναφορά στα F-35, καθώς θα απαιτηθεί από τα τρία σώματα που προμηθεύονται τα μαχητικά να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους «κόστους ανά ουρά ανά χρόνο», το οποίο μετρά το μέσο κόστος πτήσης, συντήρησης και αναβάθμισης του αεροσκάφους. Ουσιαστικά, η Επιτροπή λέει σε Αεροπορία, Ναυτικό και Πεζοναύτες ότι το πόσα αεροσκάφη θα αγοράζουν το χρόνο θα εξαρτάται από το κόστος αυτό.

Στηρίζει ο Α/ΓΕΑ

Το ενδιαφέρον είναι ότι όταν ρωτήθηκε για τη σχετική ρύθμιση, ο Α/ΓΕΑ των ΗΠΑ, σμήναρχος Μπράουν δήλωσε ότι θα την υποστήριζε, λέγιντας ότι «η γλώσσα που χρησιμοποιεί το Κογκρέσο είναι σύμφωνη με αυτό που επιχειρούμε να κάνουμε. […] Ένας από τους στόχους μας είναι να κάνουμε το πρόγραμμα να έχει προσιτό κόστος και να κάνουμε προσιτό και το κόστος συντήρησης». Διευκρίνισε, δε, ότι τα σχόλιά του δεν σχετίζονται με συγκεκριμένο νομοσχέδιο και ότι αναφέρονται στη συνεχιζόμενη προσπάθεια με το Κογκρέσο και τους κατασκευαστές να επιτευχθούν στόχοι σχετικά με το κόστος.

Τεράστιο το πραγματικό κόστος

Οι αριθμοί μέχρι στιγμής δεν είναι καθόλου ευνοϊκοί για το πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο η Αεροπορία σχεδιάζει να αποκτήσει συνολικά 1.763 F-35A, καθώς βάσει των στοιχείων του δημοσιονομικού έτους 2020 το κόστος για κάθε ένα μαχητικό έφθασε τα 8 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ο στόχος «κόστους ανά ουρά ανά χρόνο» είχε τεθεί μόλις στα 4,1 εκατομμύρια. Υπολογίζεται δε ότι ως το 2036 η διαφορά πραγματικού κόστους πτήσης και συντήρησης και στόχων θα κυμαίνεται στα 4,4 εκατομύρια δολάρα ανά αεροσκάφος ετησίως, σύμφωνα με το Κυβερνητικό Γραφείο Λογοδοσίας.

Ο δρόμος προς την ψήφιση

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Άνταμ Σμιθ -ο οποίος έχει ασκήσει δριμεία κριτική για το κόστος του προγράμματος των F-35- ξεκαθάρισε ότι η διατύπωση σχετικά με το πρόγραμμα στοχεύει στο να κάνει την Lockheed Martin και το Πεντάγωνο να εργαστούν ώστε να μειωθούν τα κόστη συντήρησης, λέγοντας ότι «αν μειωθεί το κόστος θα πάρουμε κι άλλα αεροσκάφη. Αν όχι, δεν θα το κάνουμε, λόγω του κόστους». Φυσικά, το νομοσχέδιο θα πρέπει να περάσει και από την Ολομέλεια της Βουλής, αλλά και από τη Γερουσία, πριν γίνει νόμος του κράτους, οπότε ενδεχομένως να υπάρξουν αλλαγές στις διατυπώσεις.

Καμία δημοσίευση για προβολή