Ο κινεζικός εμπορικός στόλος εκθρόνισε τον ελληνικό από την πρώτη θέση

Καμπανάκια Economist στην ευρωπαϊκή οικονομία για το διεθνές εμπόριο, το ενδεχόμενο να επανεκλεγεί ο Τραμπ αλλά και τον τομέα της Ενέργειας

Η Κίνα πήρε για πρώτη φορά τα σκήπτρα από την Ελλάδα ως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο με βάση έναν σημαντικό δείκτη, αυτόν της ολικής χωρητικότητας.

Όπως μεταδίδει το Bloomberg, ο κινεζικός εμπορικός στόλος είναι πλέον ο μεγαλύτερος στον κόσμο με βάση τον δείκτη της ολικής χωρητικότητας (gross tonage).

Η Ελλάδα κατείχε την πρώτη θέση μέχρι το 2013, σύμφωνα με την Clarkson Research Services.

Η εξέλιξη αυτή αναμενόταν από πολλούς τα τελευταία χρόνια, καθώς τα κινεζικά συμφέροντα επενδύουν σταθερά σε μεταχειρισμένα και νέα εμπορικά πλοία προκειμένου να ελέγχουν τη μεταφορά των κινεζικών εξαγωγών και εισαγωγών πρώτων υλών και ενέργειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons ο κινεζικής ιδιοκτησίας στόλος όπως προσμετράται σε όρους αθροιστικής χωρητικότητας (GT) ανέρχεται σε 249,2 εκατομμύρια GT ενώ ο στόλος ελληνικών συμφερόντων έχει συνολική χωρητικότητα 249 εκατομμύρια GT. Η Ιαπωνία (181 εκατομμύρια GT), η Νότια Κορέα (66 εκατομμύρια GT) και οι ΗΠΑ (66 εκατομμύρια GT) συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα, με βάση την κατάταξη του ναυλομεσιτικού οίκου.

Η Ελλάδα διατηρεί ακόμα την πρωτιά όταν ο στόλος μετρηθεί σε όρους χωρητικότητας εκτοπίσματος, την πραγματική δηλαδή μεταφορική δυναμικότητα του σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research αλλά και της S&P Global Market Intelligence. Επιπλέον διατηρεί με βάση όλων των ειδών τις μετρήσεις πρωτιές σε συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων όπως τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου παραδέχεται η Clarksons, ενώ η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή των ανταγωνιστών της.

Αλλά σε κάθε περίπτωση, η άνοδος της Κίνας στην πρώτη θέση παγκοσμίως είναι ενδεικτική της δυναμικής ανάπτυξης του κινεζικού στόλου, ακόμη και με τη χρήση αρκετά ξεπερασμένων προτύπων για τον υπολογισμό της χωρητικότητας. Ο Stephen Gordon της Clarksons Research εξηγεί ότι “η άνοδος της κινεζικής ναυτιλίας οφείλεται κυρίως στον ολοένα και πιο ενεργό ρόλο του ναυπηγικού τομέα και στα δάνεια των κινεζικών τραπεζών. Ως αποτέλεσμα, έχει πλέον το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, 24% για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και 16% για τα containerships. Οι μεγαλύτεροι πλοιοκτήτες της Κίνας είναι οι κρατικές εταιρείες China COSCO και China Merchant.

Η Ελλάδα έγινε ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης σε ολική χωρητικότητα (GT) το 2013 ξεπερνώντας την τότε πρώτη Ιαπωνία. Η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία το 2018 και έκτοτε αναρριχήθηκε προς τα ελληνικά επίπεδα.

Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, που δόθηκε στην δημοσιότητα στις αρχές Αυγούστου, η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους dwt. Επιπλέον τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία με χωρητικότητα 1.000 GT και άνω, έχει αυξηθεί κατά 50%.

Ποια η διαφορά ολικής χωρητικότητας και χωρητικότητας εκτοπίσματος

Ποια είναι όμως η διαφορά μεταξύ ολικής χωρητικότητας και χωρητικότητας εκτοπίσματος; Ολική χωρητικότητα ή Gross Tonnage – GT είναι ο συνολικός εσωτερικός όγκος όλων των μόνιμα σκεπαστών και κλειστών χώρων του πλοίου που βρίσκονται είτε κάτω από το ανώτατο κατάστρωμα είτε πάνω από αυτό συμπεριλαμβανομένων των χώρων για εφόδια πλοίου και ενδιαίτηση πληρώματος – επιβατών. Η χωρητικότητα εκτοπίσματος ή χωρητικότητα νεκρού βάρους (Dead Weight Tonnage – DWT) μετρά το μέγιστο συνολικό βάρος που μπορεί να μεταφέρει ασφαλώς το πλοίο σε φορτίο, εφόδια κ.ά. εφόσον διατηρεί το βύθισμα (γραμμή φόρτωσης) που προβλέπεται από τους ισχύοντες κανονισμούς.

 

Καμία δημοσίευση για προβολή