Οι εννέα μεγάλες ανατροπές από ένα άτακτο Brexit: Τι θα αλλάξει σε λίρα, τράπεζες, ταξίδια, δασμούς, αγορά τροφίμων, εκπαίδευση

no deal Brexit

Η σύνοδος κορυφής της Ε.Ε. έληξε χωρίς συμφωνία με το Λονδίνο, το ορόσημο της 13ης Δεκεμβρίου φθάνει χωρίς ορατούς οιωνούς συμβιβασμού, και οι πιθανότητες ενός άτακτου Brexit γίνονται όλο και πιο ισχυρές.

Εάν αυτό συμβεί, και η Βρετανία αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ενωση χωρίς συμφωνία, οι Financial Times καταγράφουν τις εννέα μεγάλες, έως ιστορικές, αλλαγές που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2020

Το νόμισμα

Η πρώτη αλλαγή αφορά το βρετανικό νόμισμα, με τις εκτιμήσεις να δείχνουν μεγάλη, έως και δραματική, πτώση της ισοτιμίας της στερλίνες. Οι αναλυτές προβλέπουν ότι οι απώλειες θα μπορούσαν να φθάσουν έως και το 20%, σε περίπτωση ενός σκληρού εμπορικού «διαζυγίου».
Η Nomura, χαρακτηριστικά, θεωρεί ότι η στερλίνα είναι πιθανό να υποχωρήσει κοντά στα επίπεδα του ενός δολαρίου.
Λιγότερο απαισιόδοξη είναι η NatWest, η οποία βλέπει υποχώρηση του βρετανικού νομίσματος έως το 1,20 δολάριο.
Από την άλλη πλευρά ωστόσο, το Brexit αναμένεται να οδηγήσει σε εκτίναξη της ζήτησης των βρετανικών ομολόγων, τα οποία θα γίνουν επενδυτικό καταφύγιο, μαζί με τα αμερικανικά κρατικά ομόλογα, τον χρυσό και το ιαπωνικό γεν.

Το Citi του Λονδίνου

Σοβαρές διαγράφονται οι επιπτώσεις και στον χρηματοπιστωτικό τομέα.
Το Brexit θα σηματοδοτήσει την απώλεια της πρόσβασης σε μια αγορά 450 εκατομμυρίων καταναλωτών, με συνέπεια αρκετές τράπεζες να αναγκαστούν να μεταφέρουν προσωπικό ή να ιδρύσουν νέα παραρτήματα σε χώρες της ηπειρωτικής Ευρώπης.

Λιμάνια και σύνορα

Σύμφωνα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις στο Λονδίνο, εάν δεν επέλθει συμφωνία με την Ε.Ε., η νέα κανονικότητα στην Βρετανία θα περιλαμβάνει… τεράστιες ουρές στις ακτές της Μάγχης. Ο τερματισμός της ελεύθερης διακίνησης προϊόντων και η επαναφορά δασμών και τελωνείων θα έχει δραματικές συνέπειες στο εμπόριο.

Στο Ντόβερ, στη νότια Αγγλία, εκτιμάται ότι θα βρίσκονται έως και 7.000 φορτηγά σε ημερήσια βάση. Η κυβέρνηση Τζόνσον  θεωρεί ότι τέτοιας έκτασης ουρές θα αποτελούν μόνιμο φαινόμενο για τουλάχιστον τρεις έως έξι μήνες.

Ταξίδια

Οι Βρετανοί ταξιδιώτες στην Ε.Ε. θα νιώσουν έντονα τις επιπτώσεις ενός no deal Brexit. Οι οδηγοί θα χρειάζονται διεθνές δίπλωμα οδήγησης, ενώ θα πρέπει να προσκομίζουν «πράσινη κάρτα» για την ασφαλιστική ενημερότητα των Ι.Χ.. Επίσης, στα αεροδρόμια, οι Βρετανοί θα κληθούν να περιμένουν σε μεγαλύτερες ουρές και να υποβάλλονται σε περισσότερους ελέγχους, οι οποίοι θα είναι σαφώς αυστηρότεροι.

Αγορά τροφίμων

Ένα no deal θα πυροδοτήσει την αύξηση του πληθωρισμού και και την εμφάνιση ελλείψεων σε προϊόντα, τα οποία σήμερα βρίσκονται σε αφθονία στα ράφια των βρετανικών σούπερ μάρκετ. Άλλωστε, ένα μεγάλος μέρος των τροφίμων, των φρούτων και των λαχανικών που καταναλώνονται στο Ηνωμένο Βασίλειο προέρχεται από χώρες της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την αλυσίδα Tesco, το συνολικό κόστος για το καλάθι των καταναλωτών θα αυξηθεί κατά 3% έως 5%, ως απόρροια των εμπορικών δασμών. Η τιμή της φέτας, δε, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 55%, όπως αναφέρει έρευνα του London School of Economics.

Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας

Η αγορά ενός Ι.Χ. θα καταστεί πολύ πιο κοστοβόρα για τους Βρετανούς, καθώς οι εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων αναμένεται να επιβαρυνθούν με πρόσθετους δασμούς έως 10%. Παραδοσιακά, κάθε χρόνο το Ηνωμένο Βασίλειο εισάγει 1,5 εκατ. οχήματα από την Ε.Ε., ενώ η εγχώρια παραγωγή στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές ευρωπαϊκών εξαρτημάτων.

Έρευνα και εκπαίδευση

Χωρίς την Ε.Ε., το Ηνωμένο Βασίλειο θα χάσει περίπου 80 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα «Ορίζοντες» της Ε.Ε., το οποίο αφορά την χρηματοδότηση ερευνών σε διάφορους επιστημονικούς τομείς. Σε κίνδυνο τίθεται και το μέλλον του προγράμματος ανταλλαγής φοιτητών, το γνωστό  Erasmus.

Φάρμακα και φαρμακευτικές

Οι εταιρείες του κλάδου τόσο στο Ην. Βασίλειο όσο και στην Ε.Ε. έχουν διαβεβαιώσει ότι οι ασθενείς δεν θα αντιμετωπίσουν δυσχέρειες στην πρόσβαση σε ζωτικής σημασίας φάρμακα. Ωστόσο, η έλλειψη ενός κοινού προτύπου ασφάλειας και ελέγχου θα έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση σημαντικών καθυστερήσεων στην προμήθεια συγκεκριμένων φαρμάκων.

Βόρεια Ιρλανδία

Το πρωτόκολλο για τη διατήρηση ενός χερσαίου διαύλου, μήκους 310 μιλίων, στα σύνορα Βόρειας Ιρλανδίας (σ.σ. τμήμα του Ηνωμένου Βασιλείου) και Ιρλανδίας (σ.σ. χώρα της Ε.Ε.) θα διατηρηθεί ακόμη και στην περίπτωση του no deal Brexit. Όμως, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν προκλήσεις και αβεβαιότητες.

Καμία δημοσίευση για προβολή