Πέναλτι στις ρυπογόνες βιομηχανίες για χρηματοδότηση πράσινων μέτρων. Νέα Ευρωπαϊκή πολιτική για τη μείωση εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα .

Οι χώρες της ΕΕ έδωσαν  την τελική έγκριση για τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μεταρρύθμιση της ευρωπαϊκής αγοράς άνθρακα, που σκοπό έχει τη μείωση εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα .

Με τη μεταρρύθμιση αυτή οι βιομηχανίες θα αντιμετωπίσουν υψηλότερο κόστος για τη ρύπανση που “παράγουν”, ενώ οι  χώρες της ΕΕ θα καθιερώσουν εισφορά CO2 στις εισαγωγές.

Υπενθυμίζεται ότι το Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας άνθρακα έχει αναγκάσει από το 2005 τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας και τη βαριά βιομηχανία να αγοράζουν άδειες όταν εκπέμπουν CO2 και έχει μειώσει τις εκπομπές από αυτούς τους τομείς κατά 43%. Η νέα συμφωνία των 27 της ΕΕ για τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα προβλέπει μείωση των εκπομπών κατά 62% (από τα επίπεδα του 2005)έως το 2030.

Μετά από σχεδόν δύο χρόνια διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν, η έγκριση των κρατών μελών σημαίνει ότι η πολιτική θα περάσει πλέον σε Ευρωπαϊκό Κανονισμό. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη συμφωνία την περασμένη εβδομάδα. Από τις 27 χώρες της ΕΕ, οι 24 ψήφισαν υπέρ της μεταρρύθμισης. Η Πολωνία και η Ουγγαρία αντιτάχθηκαν, ενώ το Βέλγιο και η Βουλγαρία απείχαν.

Πέναλτι στις ρυπογόνες βιομηχανίες για πράσινα μέτρα

Η μεταρρύθμιση πρόκειται να αυξήσει το κόστος της ρύπανσης για τομείς όπως η τσιμεντοβιομηχανία, οι αερομεταφορές και η ναυτιλία, ενώ επίσης θα συγκεντρωθούν δισεκατομμύρια ευρώ μέσω πωλήσεων αδειών CO2, ώστε οι εθνικές κυβερνήσεις να επενδύσουν σε πράσινα μέτρα.

Οι βαριές βιομηχανίες θα χάσουν τις δωρεάν άδειες CO2 που λαμβάνουν επί του παρόντος έως το 2034, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες θα χάσουν τις δικές τους από το 2026, υφιστάμενες  υψηλότερο κόστος CO2. Οι εκπομπές από πλοία θα προστεθούν στο σύστημα από το 2024.

Οι χώρες ενέκριναν επίσης την πρώτη παγκόσμια πολιτική της ΕΕ για σταδιακή επιβολή εισφορών στις εισαγωγές αγαθών με υψηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα από το 2026, με στόχο τον χάλυβα, το τσιμέντο, το αλουμίνιο, τα λιπάσματα, την ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο.

Η συνοριακή εισφορά άνθρακα στοχεύει να θέσει τις βιομηχανίες της ΕΕ και τους ξένους ανταγωνιστές σε ισότιμες βάσεις, ώστε να αποφευχθεί η μετεγκατάσταση παραγωγών της ΕΕ σε περιοχές με λιγότερο αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανόνες.

Η τιμή των αδειών άνθρακα της ΕΕ έχει εκτιναχθεί στα ύψη τα τελευταία χρόνια, ενισχυμένη από την αναμονή των μεταρρυθμίσεων. Οι άδειες άνθρακα της ΕΕ διαπραγματεύονταν με περίπου 88 ευρώ ανά τόνο την Τρίτη, έχοντας υπερτριπλασιαστεί σε αξία από τις αρχές του 2020.

Οι χώρες της ΕΕ υποστήριξαν επίσης σχέδια για την έναρξη μιας νέας αγοράς άνθρακα της ΕΕ που καλύπτει τις εκπομπές από καύσιμα που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα και κτίρια το 2027, συν ένα ταμείο της ΕΕ ύψους 86,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη των καταναλωτών που επηρεάζονται από το κόστος.

Καμία δημοσίευση για προβολή