Ποιό θα είναι το ύψος του νέου κατώτατου μισθού. Τι προτείνουν οι θεσμοί, που προσανατολίζεται η κυβέρνηση

Ποιό θα είναι το ύψος του νέου κατώτατου μισθού που θα ισχύσει από την 1η Απριλίου

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η διαδικασία για τον προσδιορισμό της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού – που θα ισχύσει από την 1η Απριλίου – καθώς το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) παρέδωσε το σχέδιο πορίσματος διαβούλευσης και, πλέον, αναμένεται η εισήγηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κρατά κλειστά τα χαρτιά της για το ύψος της αύξησης, έχει διευκρινίσει ωστόσο ότι θα σταθμιστούν τρεις παράγοντες, που είναι οι εισηγήσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων, οι οποίες ελήφθησαν στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης, οι αντοχές της οικονομίας και οι ανάγκες των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, στόχος είναι να βρεθεί μία ισορροπημένη λύση, η οποία θα οδηγήσει σε σημαντική και δίκαιη αύξηση του κατώτατου μισθού και θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων, αλλά και τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

  • Πληροφορίες αναφέρουν ότι  η κυβέρνηση φαίνεται να προσανατολίζεται σε αύξηση – κατά τι υψηλότερη – από αυτή που δόθηκε στους συνταξιούχους, δηλαδή πάνω από το 7,75%. Αυτό σημαίνει ότι ο κατώτατος μισθός αναμένεται να διαμορφωθεί στα 770 έως 780 ευρώ.

Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών

Όποια κι αν είναι η τελική απόφαση της κυβέρνησης, αναμένεται να συνδυαστεί με την ταυτόχρονη εξαγγελία μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών. Η κυβέρνηση θεωρεί τα δύο αυτά θέματα ως αλληλένδετα, προκειμένου να αντισταθμιστεί μέρος της επιβάρυνσης των επιχειρήσεων από την αύξηση του εργατικού κόστους. Σημειώνεται ότι η μείωση των εισφορών αποτελεί κεντρικό αίτημα του ΣΕΒ και η υιοθέτησή του αναμένεται να λειτουργήσει εξισορροπιστικά στα χαμηλότερα ποσοστά αύξησης που προτείνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.

Η περαιτέρω μείωση των εισφορών την οποία θα ανακοινώσει η κυβέρνηση υπολογίζεται γύρω  στις τρείς – τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες – σε βάθος τετραετίας. Συναρτάται άμεσα με την πλήρη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία αναμένεται να βοηθήσει στην πάταξη της εισφοροδιαφυγής και την καταπολέμηση της «μαύρης» εργασίας. Η αρχή του νέου προγράμματος τοποθετείται στο 2024. Στο μεταξύ εντός του 2023, εκκρεμεί η εφαρμογή της επιπλέον μείωσης κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες, ως υπόλοιπο από την προηγούμενη κυβερνητική δέσμευση για μείωση των εισφορών κατά πέντε μονάδες το διάστημα από 2019 έως 2023.

Οι προτάσεις των φορέων

Όπως προκύπτει από πληροφορίες, οι κοινωνικοί φορείς και τα ερευνητικά ιδρύματα συνηγορούν ότι, στην παρούσα φάση, είναι απαραίτητο να δοθεί αύξηση στον κατώτατο μισθό. Ωστόσο, το εύρος των προτάσεων για το ποσοστό της αύξησης κυμαίνεται από 3% έως και 15,8%.

Ταυτόχρονα, ορισμένοι κοινωνικοί εταίροι τάσσονται υπέρ της περαιτέρω μείωσης του μη μισθολογικού κόστους, ώστε να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, χωρίς να αυξηθεί το κόστος εργασίας για τις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων για τον κατώτατο μισθό, που περιλαμβάνονται στο σχέδιο πορίσματος διαβούλευσης του ΚΕΠΕ, συνοψίζονται ως εξής:

ΓΣΕΒΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 8%. Επιπλέον, η ΓΣΕΒΕΕ ζητά να ληφθεί υπόψη η οικονομική κατάσταση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων και να παρθούν μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων για τη συγκράτηση του αυξημένου κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, τη στήριξη της ρευστότητάς τους και την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

ΓΣΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 15,8% (στα 826 ευρώ).

Μεταξύ άλλων, η ΓΣΕΕ προτείνει:

– Επαναφορά του καθορισμού του κατώτατου μισθού στον θεσμό της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, καθώς ο ρόλος και η λειτουργία της ως ελάχιστου γενικού ορίου προστασίας, με καθολική εφαρμογή σε όλους τους εργαζόμενους, στο πλαίσιο διαβούλευσης μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, είναι κρίσιμης σημασίας για την αποδοχή του τελικού προσδιορισμού του ύψους του, την ενίσχυση της κοινωνικής και εργασιακής ειρήνης και, τελικά, τη συμμόρφωση των εργοδοτών, που θα επιτρέψει την αύξηση της αποτελεσματικότητας των θετικών του επιδράσεων στην οικονομία, την κοινωνία και τη δημοκρατία.

– Αποκατάσταση των προστατευτικών ρυθμίσεων του ατομικού και του συλλογικού εργατικού δικαίου.

– Επαναφορά τριετιών.

– ‘Αρση θεσμικών και νομοθετικών εμποδίων για την αύξηση της κάλυψης των εργαζομένων από συλλογικές συμβάσεις εργασίας (άνω του 80% των μισθωτών).

– Ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας για αποτελεσματική αντιμετώπιση της εργοδοτικής παραβατικότητας.

– Ρύθμιση και έλεγχος των ευέλικτων και των άτυπων μορφών εργασίας για την προστασία των κατώτατων ορίων αμοιβής και εργασίας.

ΕΣΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7%. Η ΕΣΕΕ ζητά, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού, επιδότηση των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών και κατάργηση επιβαρύνσεων, όπως εκείνων του τέλους επιτηδεύματος και της προκαταβολής φόρων, αλλά και την ενίσχυση του εισοδήματος των πλέον αδύναμων οικονομικά πολιτών.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, κρίσιμος αναμένεται να είναι ο ρυθμός απορρόφησης των ευρωπαϊκών πόρων (π.χ. ΕΣΠΑ 2021-2027), αλλά και η έκταση της υλοποίησης των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται για το 2023 από το “Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας”.

ΣΒΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5,5%.

ΣΕΒ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5%-6%, εφόσον μειωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 0,6% και, στη συνέχεια, ακόμη 3% την περίοδο 2024-2025 και εφόσον γίνουν πρόσθετες παρεμβάσεις, όπως είναι ο ορθολογικός υπολογισμός του κατώτατου μισθού, συνυπολογίζοντας κοινωνικούς, οικονομικούς, αλλά και αναπτυξιακούς παράγοντες, β) η μείωση του μη μισθολογικού κόστους της εργασίας (εισφορών), ώστε να προσεγγίσει τον μέσο όρο μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, γ) η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων, μέσω της μείωσης της φορολογίας μισθωτής εργασίας, ώστε να αυξηθούν οι καθαρές αμοιβές, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, δ) η ενίσχυση των εισοδημάτων μέσα από παραγωγικές επενδύσεις και η ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου και ε) η στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών για όσο παρατηρείται η πληθωριστική έξαρση στις τιμές τροφίμων, καυσίμων και ενέργειας.

Επίσης, ο ΣΕΒ προτείνει την αναθεώρηση της σημερινής διαδικασίας καθορισμού του κατώτατου μισθού, αλλά όχι επιστροφή στην παλιά διαδικασία.

ΣΕΤΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5,5%.

Τράπεζα της Ελλάδος: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού από 3% έως 5%.

ΙΟΒΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού από 4% έως 6%. Επιπλέον, το ΙΟΒΕ προτείνει τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, ενώ ζητά να μην αλλάξει ο μηχανισμός διαβούλευσης.

ΚΕΠΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού που να μην ξεπερνά τις αυξήσεις των συνταξιούχων (7,5%), ενώ, σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, η ελάχιστη αύξηση του κατώτατου μισθού πρέπει να ανέρχεται στο 4,5%

 

 

Καμία δημοσίευση για προβολή