“Ανοιχτή πληγή” η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων με απρόβλεπτες δημοσιονομικές επιπτώσεις

Το μέτωπο της αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων αποτελεί το κρισιμότερο θέμα της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης και παραμένει ανοιχτό.

Η κυβέρνηση έστειλε νεότερες προτάσεις στους δανειστές, αλλά οι τελευταίοι συνεχίζουν να εντοπίζουν κενά, όπως θα επισημαίνεται στη δεύτερη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που θα δημοσιοποιήσει την Τετάρτη 27/02.

Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θεωρούν ότι εξακολουθούν να υπάρχουν στις κυβερνητικές προτάσεις «παράθυρα» για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Για παράδειγμα, ζητούν να προβλεφθούν όχι μόνο εισοδηματικά αλλά και περιουσιακά κριτήρια (καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα, εισπραττόμενα ενοίκια, άλλα ακίνητα κ.λπ.) ένταξης στο νέο πλαίσιο προστασίας. Η κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή έχει ήδη καθυστερήσει, καθώς η παράταση του νόμου Κατσέλη λήγει μεθαύριο Πέμπτη και από 1ης Μαρτίου θα έπρεπε να τεθεί σε ισχύ το νέο πλαίσιο.

Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις από την προώθηση των νέων ρυθμίσεων

Οποιαδήποτε πρόβλεψη για τις δημοσιονομικές επιπτώσεις που θα προκύψουν από τις προωθούμενες ρυθμίσεις είναι εξαιρετικά παρακινδυνευμένη, καθώς οι μεταβλητές της εξίσωσης είναι πολλές:

1. Η ρύθμιση των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων έχει ένα κόστος της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ, λόγω της επιδότησης που θα δίδεται από την πλευρά του Δημοσίου για την καταβολή της δόσης. Το ποσό αυτό μένει να επιβεβαιωθεί στην πράξη αν θα είναι επαρκές, καθώς εξαρτάται από τη συμμετοχή που θα υπάρξει.

[more]

2. Η ρύθμιση των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία θα έχει και όφελος, αλλά και κόστος. Το όφελος θα προκύψει από το γεγονός ότι θα κινητοποιηθούν οφειλέτες οι οποίοι αυτή τη στιγμή δεν πληρώνουν επηρεασμένοι από το γεγονός ότι η ρύθμιση των 12 δόσεων δεν τους καλύπτει, αλλά και από το ότι έχουν ήδη στερηθεί το δικαίωμα περίθαλψης ή συνταξιοδότησης.

Από την άλλη, το κόστος απορρέει από το γεγονός ότι με την ένταξη στη ρύθμιση θα θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα τουλάχιστον 80.000 ασφαλισμένοι. Ναι μεν το ποσό της ρύθμισης θα παρακρατείται από τη σύνταξή τους, αλλά το ποσό αυτό θα είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με τη δαπάνη για την καταβολή έως και 80.000 καινούργιων συντάξεων. Για το πρώτο διάστημα η ρύθμιση αναμένεται να έχει αρνητικό δημοσιονομικό πρόσημο, αλλά σε βάθος χρόνου αναμένεται ότι θα προκύψουν οφέλη.

3. Θέμα ισορροπιών εντοπίζεται και στη ρύθμιση των οφειλών προς την εφορία. Μετά την υπογραφή του τρίτου μνημονίου και τη λήξη της προθεσμίας υπαγωγής στη ρύθμιση των 100 δόσεων, η μοναδική διαθέσιμη διέξοδος για τους οφειλέτες της εφορίας ήταν η πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων. Παρ’ όλα αυτά, οι εισπράξεις «παρελθόντων ετών» κινήθηκαν έντονα ανοδικά τα τελευταία χρόνια, στηρίζοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό την παραγωγή υπερπλεονασμάτων. Μόνο το 2018 καταγράφηκε αύξηση της τάξεως των 437 εκατ. ευρώ στο κονδύλι των εισπράξεων από τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, οι οποίες και έφτασαν στα 5,55 δισ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά συγκεντρώθηκαν από οφειλέτες που πιέστηκαν να πληρώσουν είτε για να ξεμπλοκάρουν τον τραπεζικό τους λογαριασμό είτε για να ανακτήσουν το δικαίωμα έκδοσης φορολογικής ενημερότητας.

Με το που θα ανακοινωθεί η νέα ρύθμιση, προφανώς όσοι βαρύνονται με χρέη θα προτιμήσουν τις 120 δόσεις από τις 12, προκειμένου να απελευθερώσουν ρευστότητα στον οικογενειακό τους προϋπολογισμό. Από την άλλη, στη ρύθμιση θα ενταχθούν και οφειλέτες οι οποίοι σήμερα δεν καταβάλλουν ούτε ένα ευρώ αποδεχόμενοι την αδυναμία τους να φανούν συνεπείς σε μια ρύθμιση των 12 δόσεων. Το πού θα ισορροπήσουν οι εισπράξεις θα φανεί αφού περάσουν αρκετές εβδομάδες εφαρμογής της νέας ρύθμισης.

[/more]

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

 

Καμία δημοσίευση για προβολή