Σε ναυάγιο οδηγείται η παραγγελία των γαλλικών φρεγατών. Ολο το παρασκήνιο της απόφασης της Αθήνας

Σε ματαίωση, όπως όλα δείχνουν,  οδηγείται η αγορά δύο φρεγατών από τη Γαλλία, την οποία η Ελλάδα συζητούσε για περίπου 1,5 χρόνια.Η φημολογούμενη ματαίωση της γεωστρατηγικά κρίσιμης αγοράς προκάλεσε ερωτήματα σε σχέση με τους λόγους για τους οποίους οδηγήθηκε σε αυτήν η Αθήνα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η τελική απόφαση για ακύρωση της πολυθρύλητης  αγοράς των δύο γαλλικών φρεγατών τύπου Belh@rra (ή FDI, δηλαδή Frigate Defence and Intervension) ελήφθη από την ελληνική κυβέρνηση στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, κι ενώ στο παρασκήνιο, οι πληροφορίες επέμεναν ότι είναι ημερών η υπογραφή της συμφωνίας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους που βάρυναν υπέρ της ματαίωσης της αγοράς ήταν το κόστος του προγράμματος, αφού το καλοκαίρι του 2019 ο προϋπολογισμός για την αγορά των δύο φρεγατών ανερχόταν σε περίπου 2 δισ. ευρώ, ενώ τον Οκτώβριο του 2019, όταν έγινε η κοπή πρώτου χάλυβα για τις Belh@rra παρουσία του τότε αρχηγού ΓΕΝ ναυάρχου Νικολάου Τσούνη -τον οποίο οι Γάλλοι είχαν βάλει… εκ δεξιών της υπουργού τους για θέματα Αμυνας Φλοράνς Παρλί- το κόστος έφτασε στα 2,4 δισ. ευρώ.

Ενημερωμένη πηγή την οποία επικαλείται το Πρώτο Θέμα υποστηρίζει ότι τα δύο προσφερόμενα γαλλικά πλοία ήταν σχεδόν άοπλα και ότι όταν στη συζήτηση μπήκαν οι πύραυλοι Scalp Naval, τους οποίους το Παρίσι αποδεσμεύει μόνο για τους ευρισκόμενους στην πρώτη γραμμή συμμάχους της Γαλλίας, οι τιμές αυξήθηκαν».

Στο πιθανό ερώτημα γιατί δεν μπορούσε να επιλεγεί ένα φθηνότερο όπλο και όχι οι γαλλικοί στρατηγικοί πύραυλοι -αντίστοιχοι των αμερικανικών πυραύλων Cruise Tomahawk- η απάντηση είναι ότι χωρίς τους Scalp Naval δεν μπορούσε να υπογραφεί διακρατική συμφωνία και παράλληλα συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας της Ελλάδας με τη Γαλλία.

Τα συγκεκριμένα στρατηγικά βλήματα θα καθιστούσαν τις ελληνικές Belh@rra πρώτο στόχο του αντίπαλου Ναυτικού και γι’ αυτό απαιτούνταν προστασία με ισχυρά αντίμετρα, τα οποία οι Γάλλοι τιμολογούσαν επιπλέον με το επιχείρημα ότι στο δικό τους Ναυτικό για τα βλήματα αυτά χρησιμοποιούνταν ναυτικοί σχηματισμοί παρουσία και αεροπλανοφόρου… Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, το κόστος εκτοξεύτηκε περίπου στα 3,2 δισ. ευρώ για την αγορά των δύο φρεγατών Belh@rra, με τα όπλα τους στη συμφωνημένη διαμόρφωση! Το κόστος αυτό θεωρούνταν απαγορευτικό για τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας.

Αλλωστε και ο υφυπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, που είχε αναλάβει να εξοικονομήσει κονδύλια και να βρει τους πόρους για την αγορά των φρεγατών, είχε διαμηνύσει ότι τα δημόσια οικονομικά δεν αντέχουν τη χρηματοδότηση ενός προγράμματος που θα υπερβαίνει τα 3 δισ. ευρώ!

Ο προβληματισμός έγινε ακόμα πιο έντονος την περασμένη Τρίτη, μετά την  απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για επιστροφή στους συνταξιούχους αναδρομικών ύψους περί τα 4 δισ. ευρώ.

Με δεδομένη την απόφαση του πρωθυπουργού για επιστροφή των περικοπών που κρίθηκαν αντισυνταγματικές, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών φέρεται να διαμήνυσε ότι υπό τις παρούσες συνθήκες, είναι απαγορευτική η αγορά των φρεγατών.

Ενας πρόσθετος λόγος για τον οποίον οδηγήθηκε στη ματαίωση η Αθήνα φαίνεται ότι ήταν η χρονική διάρκεια του προγράμματος και η αναμενόμενη παραλαβή του πρώτου πολεμικού πλοίου περί τα τέλη του 2024 με αρχές του 2025.

«Τα τουρκικά πλοία δεν θα έρθουν το 2024. Κάποιος πρέπει να τα αναχαιτίσει τώρα και τα 3 δισ. δεν μας περισσεύουν, πρέπει να δούμε τις προτεραιότητές μας», λέει συνεργάτης του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Επιπλέον, όπως τονίζει ανώτατος κομματικός παράγοντας της Ν.Δ., στην κατάσταση που βρίσκονται οι Ενοπλες Δυνάμεις απαιτείται η άμεση εκταμίευση περίπου 1,5 δισ. για να λυθούν προβλήματα και να γίνουν προμήθειες ανταλλακτικών για να αυξηθεί η διαθεσιμότητα στα υπάρχοντα οπλικά συστήματα.

Με τα δεδομένα αυτά, ο πρωθυπουργός αποφάσισε να ανακοινωθεί στη γαλλική κυβέρνηση ότι η συμφωνία για την απόκτηση των γαλλικών φρεγατών δεν μπορεί να προχωρήσει τώρα.

Οπως μεταφέρουν αξιόπιστοι παράγοντες, ακυρώθηκε σχεδόν την τελευταία στιγμή η επίσημη τελετή υπογραφής του deal που θα γινόταν στο Παρίσι λίγο πριν από τη Σύνοδο Κορυφής της 17ης και 18ης Ιουλίου από τέσσερις υπουργούς παρουσία του πρωθυπουργού και του προέδρου της Γαλλίας!

Τώρα, η Αθήνα προσπαθεί να μετρήσει πόσο θα κοστίσει η απόφαση αυτή στις ελληνο-γαλλικές σχέσεις και τη σταθερή και σθεναρή στήριξη που προσφέρει ο Εμμανουέλ Μακρόν στην Ελλάδα, εν μέσω κλιμάκωσης της τουρκικής επιθετικότητας.

Καμία δημοσίευση για προβολή