Τι γυρεύει ο καπετάν Φου στην Αθήνα – Πυκνώνουν οι συναντήσεις προετοιμασίας της επίσκεψης του προέδρου της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ

Πυκνώνουν οι συναντήσεις κορυφαίων υπουργών της κυβέρνησης με Κινέζους  αξιωματούχους , ενώ προετοιμάζεται επίσημη επίσκεψη του προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ.

Πρόκειται για μια επίσκεψη υψηλής προτεραιότητας και για τις δύο πλευρές. Η Ελλάδα ενδιαφέρεται για Κινεζικές επενδύσεις και η Κίνα για την ισχυροποίηση της Ελληνικής πύλης στις Ευρωπαϊκές αγορές.

Χθες, ο κάπτεν Φου, ο πανίσχυρος διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ και «τοποτηρητής» των συμφερόντων του Πεκίνου, συνάντησε τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και, όπως έγινε γνωστό, συζήτησε “επενδυτικά και άλλα θέματα”.

Ποιοί είναι οι στόχοι των επενδύσεων της Κίνας στην Ελλάδα

Πολλοί θεωρούν ότι οι στόχοι των επενδύσεων της Κίνας στην Ελλάδα (και τα Βαλκάνια) είναι γεωστρατηγικοί. Ωστόσο η εμπειρία από την επένδυση της Cosco δεν επιβεβαιώνει αυτό τον ισχυρισμό. Περισσότερο παραπέμπει στο ενδιαφέρον του Πεκίνου για τη δημιουργία ενός «βαλκανικού δρόμου του μεταξιού», που θα συνδέει εμπορικά την Κίνα με τη δυτική Ευρώπη.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις Ευρωπαίων αναλυτών, για την Κίνα το ζητούμενο στη νοτιοανατολική Ευρώπη είναι η δημιουργία υποδομών έτσι ώστε τα προϊόντα της να φθάνουν ευκολότερα στις αγορές της δυτικής Ευρώπης. Δεν γίνεται τυχαία λόγος για έναν «βαλκανικό δρόμο του μεταξιού», που συνδέει την Κίνα με τη δυτική Ευρώπη.

Η πρώτη μεγάλη κινεζική επένδυση έγινε το 2009 στην Ελλάδα όταν η Cosco διέθεσε περισσότερα από 650 εκατομ. ευρώ για την αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά διάρκειας 35 ετών. Επτά χρόνια αργότερα οι Κινέζοι εξασφάλιζαν με 280 εκατομ. την πλειοψηφία των μετοχών του ΟΛΠ.

Στο μεταξύ η Κίνα επενδύει και σε άλλες βαλκανικές χώρες. Θα πρέπει όμως να ξεχωρίσουμε τις επενδύσεις σε δύο κατηγορίες: τις άμεσες, όπως στο λιμάνι του Πειραιά, και τις έμμεσες που έχουν τη μορφή χαμηλότοκων πιστώσεων από κινεζικές τράπεζες. 

Η Cosco έκανε τον Πειραιά πρώτο εμπορικό λιμάνι της Μεσογείου

Σημειώνεται ότι υπό την Cosco, ο ΟΛΠ στο πρώτο εξάμηνο έχει υπερβεί σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το ισπανικό λιμάνι της Βαλένθια και βρίσκεται πλέον την πρώτη θέση της Μεσογείου.

Οι δυο πλευρές επιχειρούν να ξεκολλήσουν άμεσα το επενδυτικό σχέδιο των 612 εκατομμυρίων ευρώ της Cosco στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο.

Ανάλογες συναντήσεις έκαναν τα ίδια στελέχη του ΟΛΠ και της Cosco τις προηγούμενες μέρες και με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη. Και εκεί αντικείμενο δεν ήταν μόνον οι επενδύσεις αλλά και η ευρύτερη βελτίωση των σχέσεων των δυο πλευρών που περνάει μέσα από την επίλυση και άλλων αποτελματωμένων υποχρεώσεων της ελληνικής πολιτείας. Όπως είναι πχ. οι από το 2016 νομοθετημένες αλλά ποτέ υλοποιηθείσεςμετατάξεις υπαλλήλων του ΟΛΠ στο Δημόσιο αλλά και η ενίσχυση της πλοηγικής υπηρεσίας με άνδρες και πλωτά μέσα, αφού ο αριθμός των καραβιών που φέρνουν οι Κινέζοι στον Πειραιά είναι τέτοιος που δεν εξυπηρετείται πλέον επαρκώς.

 

Καμία δημοσίευση για προβολή