UNCTAD: 42% μείωση της εμπορευματικής διακίνησης μέσω Σουέζ – Σε κίνδυνο οι εφοδιαστικές αλυσίδες

Παράλληλα, στην Αμερικανική ήπειρο, εξ αιτίας της ξηρασίας, το επίπεδο του νερού στη Διώρυγα του Παναμά έχει υποχωρήσει, προκαλώντας συρρίκνωση της κίνησης - Τον Δεκέμβριο 2023 ο αριθμός των διελεύσεων ήταν μειωμένος κατά 36% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2022 και κατά 62% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2021.

Τεράστια μείωση 42% καταγράφεται από τον ΟΗΕ τους τελευταίους δύο μήνες στον όγκο των εμπορευμάτων που διέρχονται από την στρατηγικής σημασίας για το διεθνές εμπόριο Διώρυγα του Σουέζ, λόγω αποφυγής της από τα εμπορικά πλοία, που φοβούνται να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα (Νοτίως της Διώρυγας) για να μην δεχθούν επίθεση από τους αντάρτες Χούτι της Υεμένης.

“Είμαστε πολύ ανήσυχοι για τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα… που επιτείνουν τις διαταραχές του εμπορίου εξαιτίας γεωπολιτικών παραγόντων και της κλιματικής αλλαγής“, επεσήμανε χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο Γιαν Χόφμαν, στέλεχος της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (CNUCED στα Γαλλικά, UNCTAD στα Αγγλικά).

Σύμφωνα με την UNCTAD, εξ αιτίας των επιθέσεων των Χούτι σε συμπαράσταση προς τους πολιορκούμενους από το Ισραήλ Παλαιστίνιους στη Γάζα, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ανέστειλαν τις διελεύσεις τους από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, προτιμώντας την ασφαλέστερη – αλλά χρονοβόρο και ακριβότερη – θαλάσσια οδό του περίπλου της Αφρικανικής ηπείρου, με αποτέλεσμα ο όγκος του εμπορίου μέσω της Διώρυγας να έχει μειωθεί κατά 42% στους τελευταίους δυο μήνες.

Ειδικότερα, ο αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων σε εβδομαδιαία βάση μειώθηκε κατά 67% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Καθώς είναι “τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυτά που δεν χρησιμοποιούν πλέον τη Διώρυγα του Σουέζ, η μείωση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων είναι ακόμη μεγαλύτερη”, εξήγησε ο κ.Χόφμαν.

Μείωση 18% καταγράφεται το τελευταίο δίμηνο στις διελεύσεις της Διώρυγας από δεξαμενόπλοια τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο, 6% στα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (σιτηρά, άνθρακας κ.α.), ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως λόγω βεβαίως του κινδύνου να εκραγούν καταστροφικά σε περίπτωση που δεχθούν απ’ ευθείας βαλλιστικό πλήγμα από τους Χούτι.

Από τον περασμένο Νοέμβριο, οι Υεμενίτες αντάρτες Χούτι βάζουν στο στόχαστρο στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν πλοία που κατ’ αυτούς συνδέονται με το Ισραήλ, σε ένδειξη “αλληλεγγύης” προς τους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας. Η διατάραξη του εμπορίου μέσω Ερυθράς Θάλασσας είναι ακόμη πιο ανησυχητική καθώς “πάνω από το 80%» του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται διά θαλάσσης και “άλλες σημαντικές θαλάσσιες οδοί βρίσκονται ήδη υπό πίεση”, τόνισε ο κ.Χόφμαν.

Το εμπόριο μέσω Μαύρης Θάλασσας αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα αφ’ ότου η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο 2022, γεγονός που προκάλεσε μεγάλη άνοδο στις τιμές των τροφίμων και της ενέργειας.

Παράλληλα, εξ αιτίας της ξηρασίας, το επίπεδο του νερού στη Διώρυγα του Παναμά έχει υποχωρήσει, προκαλώντας συρρίκνωση της κίνησης, αφού το βάθος της είναι μικρότερο και επηρεάζει τη μηχανική της λειτουργίας της. Τον περασμένο μήνα, ο αριθμός των διελεύσεων μέσω της Διώρυγας του Παναμά ήταν μειωμένος κατά 36% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 και κατά 62% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, τόνισε η UNCTAD.

Τα “παρατεταμένα προβλήματα σε μείζονες θαλάσσιες εμπορικούς οδούς” ενδέχεται “να πλήξουν τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες”, οδηγώντας σε “καθυστερήσεις στις παραδόσεις αγαθών, αυξήσεις στα κόστη” κι εγείροντας κίνδυνο ανόδου “του πληθωρισμού”, πάντα σύμφωνα με την υπηρεσία του ΟΗΕ, η οποία ανησυχεί ειδικά για τις τιμές των τροφίμων σε διεθνή κλίμακα.

Καμία δημοσίευση για προβολή