“Βασίλισσα” στις εξαγωγές αυτοκινήτων παγκοσμίως η Κίνα – Ποιά είναι η πραγματικότητα και σε τί θυμίζει την Ιαπωνία των 80s

Η Κίνα κατάφερε το 2023 για πρώτη φορά να εκθρονίσει την Ιαπωνία από την κορυφή της κατάταξης με τους μεγαλύτερους εξαγωγείς οχημάτων στον πλανήτη, όπως επιβεβαίωσαν στοιχεία που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα από την Ιαπωνική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων Jama.

Σύμφωνα με αυτά, οι Ιάπωνες κατασκευαστές εξήγαγαν 4,42 εκατ. αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία το 2023 (+16%). Όμως, Κινεζικές εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα διαμορφώθηκαν πέρυσι στις 4,91 εκατ. μονάδες (+57,9%), σύμφωνα με την Κινεζική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων (CAAM) ή ακόμα και στις 5,22 εκατ. μονάδες, σύμφωνα με τις Κινεζικές τελωνειακές υπηρεσίες (+57%), σύμφωνα με στοιχεία τους που δημοσιεύθηκαν νωρίτερα αυτό τον μήνα.

Ειδικό ενδιαφέρον για το βιομηχανικό μετασχηματισμό των ισχυρών οικονομιών της Γης είναι το γεγονός, ότι ένα στα τρία οχήματα που εξήχθη από την Κίνα κατά το παρελθόν έτος ήταν ηλεκτρικό (1,77 εκατ. μονάδες, +67,1% σε ετήσια βάση), σύμφωνα με τις τελωνειακές αρχές της χώρας.

Η Ιαπωνία ήταν η χώρα με τις μεγαλύτερες εξαγωγές αυτοκινήτων στον κόσμο από το 2017 και η απώλεια του τίτλου της την περασμένη χρονιά προς όφελος της Κίνας προοιωνιζόταν αρκετό καιρό. Αν και τυπικά επιβεβαιώθηκε η απώλεια του τίτλου του μεγαλύτερου εξαγωγέα οχημάτων από την Ιαπωνία, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, ότι οι Ιάπωνες κατασκευαστές αυτοκινήτουν παράγουν δύο φορές περισσότερα οχήματα στα εργοστάσιά τους στο εξωτερικό (17 εκατ. μονάδες το 2022) απ’ ό,τι στο Ιαπωνικό αρχιπέλαγος, καθώς επενδύουν διαρκώς σε μονάδες παραγωγής εκτός Ιαπωνίας, εγγύτερα στις αγορές τους. Αντιθέτως, οι Κινέζοι κατασκευαστές διαθέτουν προς το παρόν λίγα εργοστάσια στο εξωτερικό, εστιάζοντας στην εγχώρια παραγωγή οχημάτων προς εξαγωγή τους σε όποιες χώρες μπορούν.

Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό, ότι για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, ο Ιαπωνικός κολοσσός Toyota παρέμεινε πέρυσι η μεγαλύτερη παγκοσμίως αυτοκινητο-βιομηχανία με βάση τον όγκο πωλήσεων, σηματοδοτώντας ένα νέο ιστορικό ρεκόρ (11,2 εκατ. οχήματα που πωλήθηκαν) σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες.

Κατηγορίες για αθέμιτο ανταγωνισμό

Η ταχεία άνοδος των Κινέζων κατασκευαστών οχημάτων δημιουργεί ανησυχίες τόσο την Ιαπωνία, όπου οι εγχώριοι κατασκευαστές υστερούν στα 100% εξηλεκτρισμένα οχήματα, όπως και στις χώρες της Δύσης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο έρευνα για τις φερόμενες ως παράνομες επιδοτήσεις του Πεκίνου προς Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, που κατηγορούνται για αθέμιτο ανταγωνισμό από την Ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων.

Το θεαματικό άλμα των εξαγωγών αυτοκινήτων από την Κίνα “οδηγεί σε εντάσεις στο εμπόριο” όπως αυτές μεταξύ των χωρών της Δύσης και της Ιαπωνίας τη δεκαετία του 1980, σχολίασε πριν από κάποιους μήνες ο Κρίστοφερ Ρίχτερ, αναλυτής της CLSA. Επίσης, η σημερινή κατάσταση της Κινεζικής αυτοκινητο-βιομηχανίας δεν είναι διατηρήσιμη μεσοπρόθεσμα, διότι οι κατασκευαστές θα πιεστούν να παράξουν μαζικά στις ξένες αγορές τους, όπως οι Ιάπωνες στις αρχές της δεκαετίας του 1980, σύμφωνα με τον ίδιο.

Η Κινεζική εταιρία-πρωταθλητής ηλεκτρικών οχημάτων BYD – που κατέστη πρώτη παγκοσμίως στα ηλεκτρικά οχήματα μπροστά από την Αμερικανική Tesla το τέταρτο τρίμηνο του 2023 – ήδη αναπτύσσει με γρήγορους ρυθμούς την παραγωγή της στο εξωτερικό. Στο τέλος Δεκεμβρίου ανακοίνωσε την κατασκευή ενός εργοστασίου στην Ουγγαρία με στόχο την Ευρωπαϊκή αγορά και έχει ήδη αντίστοιχα σχέδια για άλλες χώρες της Γης, από την Νοτιο-Ανατολική Ασία έως τη Βραζιλία.

Κινεζικές εξαγωγές στη Ρωσία

“Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί να μην γενικεύουμε και να μην λέμε ότι μόνον οι Κινεζικές μάρκες είναι αυτές που εξάγονται”, δήλωσε ο Του Λε, διευθυντής της Κινεζικής εταιρίας ερευνών Sino Auto Insights σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Η Tesla διαθέτει ένα γιγάντιο εργοστάσιο στη Σανγκάη, το οποίο χρησιμοποιεί για να πουλά όχι μόνο στην Κινεζική αγορά, αλλά και στο εξωτερικό.

Οι παγκόσμιοι κατασκευαστές θεωρούν επίσης την Κίνα κόμβο εξαγωγών, λόγω της ποιότητας των προϊόντων που κατασκευάζονται εκεί και των πλεονεκτημάτων σε ό,τι αφορά το κόστος (στην Κίνα) σε σύγκριση με την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ”, δήλωσε ο κ.Του.

Η Ρωσία και το Μεξικό ήταν οι δύο βασικές αγορές για τις εξαγωγές της Κινεζικής βιομηχανίας οχημάτων το 2023, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της σε ηλεκτρικά οχήματα αφορούσε στην Ευρώπη και στην Νοτιο-Ανατολική Ασία.

Οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων προς τη Ρωσία κατέγραψαν εκρηκτική αύξηση μετά την εισβολή στην Ουκρανία από τη Μόσχα το 2022, ενώ οι διεθνείς κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας έχουν αναγκάσει τους κατασκευαστές της Δύσης και της Ιαπωνίας να αφήσουν στην άκρη αυτή τη σημαντική, μεγάλη αγορά.

Καμία δημοσίευση για προβολή