Βουτιά για το λιανικό εμπόριο τον Απρίλιο λόγω κοροναϊού

Κατακόρυφη πτώση καταγράφηκε στο λιανικό εμπόριο τον Απρίλιο, κατά τον δεύτερο μήνα του lockdown. Την ίδια ώρα καταγράφηκαν αλλαγές στη συμπεριφορά των ίδιων των καταναλωτών. Αρκετοί άρχισαν να εξοικειώνεται με τις online αγορές και να ανακαλύπτουν τα οφέλη των διαδικτυακών και ανέπαφων συναλλαγών.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους μειώθηκε 24,7% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη πέρυσι και 23,3% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2020. Οι επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο, σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, είναι αυτές του κλάδου της ένδυσης-υπόδησης (-83%), των βιβλίων-χαρτικών και λοιπών ειδών (-53,1%), των καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων (-42,5%) καθώς και των τροφίμων-ποτών-καπνού (-24,6%). Αντίθετα, αύξηση παρουσίασαν επιχειρήσεις του κλάδου των φαρμακευτικών-καλλυντικών προϊόντων (0,6%), αλλά και των σούπερ μάρκετ (8,6%). Οσον αφορά τον όγκο πωλήσεων, πλήθος καταναλωτών στράφηκε σε αγορές μέσω των σούπερ μάρκετ, που βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ είναι και τα μόνα που άντεξαν κατά τη διάρκεια του lockdown.

Ιδιαιτέρως δημοφιλείς ήταν κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι ηλεκτρονικές αγορές, με πλήθος κόσμου να δοκιμάζει πλέον νέες λύσεις πληρωμών, προκειμένου να αποφύγει την επαφή με τα μετρητά. Οπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την Ipsos για λογαριασμό της PayPal, ορισμένοι εναλλακτικές μέθοδοι πληρωμής έχουν αρχίσει να κερδίζουν σταδιακά περισσότερο έδαφος και να εντάσσονται όλο και πιο δυναμικά στην καθημερινότητα των Ελλήνων. Ετσι, η πανδημία επιτάχυνε τη στροφή των Ελλήνων σε άλλους τρόπους πληρωμής, με 6 στους 10 να στρέφονται πλέον σε νέες ανέπαφες λύσεις πληρωμών στα καταστήματα. Μάλιστα, το 43% των ατόμων άνω των 65 ετών δηλώνει ότι θα εγκατέλειπε τελείως τη χρήση των μετρητών από τώρα και στο εξής.

Βεβαίως, και άλλες συναλλαγές απέκτησαν κατά τη διάρκεια της καραντίνας online χαρακτήρα. Οι μισοί Ελληνες (51%) εξόφλησαν τους λογαριασμούς για τις δαπάνες του νοικοκυριού τους μέσω Διαδικτύου ή mobile εφαρμογών, ενώ το 70% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι ακόμα και μετά το lockdown θα εξακολουθήσει να πληρώνει τους λογαριασμούς για έξοδα που αφορούν το σπίτι αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικά.

Οσον αφορά τις online αγορές, 9 στους 10 διέκριναν τα πλεονεκτήματα των αγορών εν μέσω του lockdown, όπως η μη αναμονή σε ουρές ταμείων (61%), η δυνατότητα παράδοσης κατ’ οίκον (46%) και οι ανταγωνιστικές τιμές ή και προσφορές-εκπτώσεις (44%). Αν και ο τζίρος των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης δέχθηκε πλήγμα τον Απρίλιο, βάσει της έρευνας της Ipsos, τα είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ μόδας ήταν η πιο δημοφιλής κατηγορία στις online αγορές εν μέσω πανδημίας.