Αυτό είναι το «νέο Δημόσιο»: Οι 2 ανατροπές για τους δημόσιους υπάλληλους και οι 2 αλλαγές στις σχέσεις μας με το κράτος

Νέα προσόντα-διαβατήριο για την πρόσληψη στο Δημόσιο

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να συνδέσει τη δεύτερη τετραετία του με ένα «νέο Δημόσιο» και με ενίσχυση του concept “επιτελικό κράτος”. Και ήδη εξελίσσεται ένα πρόγραμμα αλλαγών και μεταρρυθμίσεων από το Υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με το Μαξίμου. Και όπως είπε και ο πρωθυπουργός στη σύσκεψη εργασίας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, «δουλεύουμε ήδη πολύ συστηματικά σε αυτή την κατεύθυνση και έχουμε εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους στην εξυπηρέτηση του πολίτη» .

  • Η πρώτη αλλαγή αφορά στο νέο μισθολόγιο από το 2024 με προτεραιότητα όχι μόνο τους χαμηλόμισθους, αλλά και τους έχοντες θέσεις ευθύνης. Στόχος της κυβέρνησης είναι τόσο η βελτίωση της μισθολογικής κατάστασης των δημοσίων υπαλλήλων όσο και η προσέλκυση περισσότερων ικανών στελεχών στη δημόσια διοίκηση, με κίνητρα, μπόνους και προοπτικές ενδιαφέρουσας καριέρας.
  • Η δεύτερη αλλαγή έχει να κάνει με λειτουργικές αλλαγές στον ΑΣΕΠ για την επιτάχυνση των προσλήψεων.
  • Η τρίτη αλλαγή είναι το ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων «μεταξύ του κράτους στην κεντρική και στην αποκεντρωμένη του μορφή, των Περιφερειών και των Δήμων». Όπως επίσης η αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων στις υπηρεσίες του Δημοσίου.
  • Η τέταρτη αλλαγή αφορά στο σύνολο των σχέσεων πολίτη – δημόσιας διοίκησης μέσα από την επέκταση του επιτελικού κράτους.

Οι προσλήψεις και η παραγωγικότητα

Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις, αυτές περνούν μέσα από τον κεντρικό προγραμματισμό με καθορισμό του ετήσιου αριθμού προσλήψεων κάθε Σεπτέμβριο.Στόχος της κυβέρνησης είναι να καλυφθούν τα κενά αλλά κυρίως να γίνει πιο εύρυθμη και αποτελεσματική η λειτουργία των υπηρεσιών του δημοσίου. Οι προσλήψεις θα είναι «πιο γρήγορες και στοχευόμενες και θα συνδυαστούν με τη στοχοθεσία, την αξιολόγηση και το μπόνους παραγωγικότητας.

Παράλληλα επιδιώκεται η απλοποίηση διαδικασιών στις δημόσιες υπηρεσίες, το ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφόρων επιπέδων διακυβέρνησης, ώστε οι σχέσεις κράτους – πολίτη να είναι πιο φιλικές και αποτελεσματικές.

Πως οργανώνεται το «επιτελικό κράτος»

Το «Επιτελικό Κράτος» αναδιοργανώνεται με δύο κεντρικούς άξονες οι οποίοι έμμεσα ή ευθέως ακουμπούν την καθημερινότητα του πολίτη.

  • Ο πρώτος άξονας είναι ο «Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας» – κοινώς ο τρόπος συνδιαλλαγής του πολίτη με τη δημόσια διοίκηση.
  • Ο δεύτερος άξονας αφορά σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο επιλογής προϊσταμένων με νέα κριτήρια διαρκούς αξιολόγησης.

Πρώτος  στόχος σε ό,τι αφορά τις σχέσεις πολίτη – κράτους,  είναι ένα Δημόσιο με «one step υπηρεσίες». Δηλαδή, περισσότερες ψηφιοποιημένες διαδικασίες και, όπου αυτές δεν είναι δυνατές, αναζήτηση αυτεπάγγελτα από τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους κάθε δικαιολογητικού που απαιτεί η διεκπεραίωση μιας υπόθεσης ώστε να μην απαιτείται φυσική παρουσία του πολίτη από υπηρεσία σε υπηρεσία.

Δεύτερος στόχος είναι ο καθορισμός συγκεκριμένων προθεσμιών για την ανταπόκριση στα αιτήματα. Ο σχεδιασμός προβλέπει ακόμα και ειδική «επιτροπή ελέγχου» σε κάθε αποκεντρωμένη διοίκηση, ώστε να εξετάζεται η προοπτική αποζημίωσης του πολίτη εφόσον οι προθεσμίες παραβιάζονται αδικαιολόγητα.

 

Καμία δημοσίευση για προβολή