Ανάμεικτες οι προβλέψεις για τον ρυθμό ανάπτυξης της Aegean το 2019

Τάσεις σταθεροποίησης με άνοδο αλλά με μικρότερο ρυθμό στην Αθήνα και ενδεχόμενη στασιμότητα ή και ελαφρά καθοδική τάση σε κάποιες σημαντικές περιοχές της περιφέρειας εμφανίζονται να είναι οι εκτιμήσεις των φορέων του τουριστικού κλάδου καθώς και της διοίκησης του Ομίλου για το έτος 2019 αναφορικά με τον εκτιμώμενο ρυθμό ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τις έως τώρα ενδείξεις από τα προγράμματα των ανταγωνιστικών αεροπορικών εταιρειών παρατηρείται μικρότερη αύξηση θέσεων προς στην Αθήνα της τάξεως του 5-6% και μικρή μείωση στον προγραμματισμό θέσεων της τάξεως του 3 με 5% στην Περιφέρεια, μετά την ιδιαιτέρως υψηλή αύξηση χωρητικότητας των προηγούμενων ετών.

Τα παραπάνω αναφέρει η διοίκηση της Aegean με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ομίλου για το 2018, έτος κατά το οποίο Aegean και Olympic Air πέτυχαν βελτιωμένες επιδόσεις, με αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 6%, στα 14 εκατομμύρια.

Όπως επισημαίνει η διοίκηση, ο ελληνικός τουρισμός το 2018 κατέγραψε ιστορικά την καλύτερη χρονιά σε επιδόσεις αναφορικά με τον αριθμό των επισκεπτών στην Ελλάδα από το εξωτερικό. Το 2018 ήταν άλλη μια χρονιά κατά την οποία η αεροπορική κίνηση σημείωσε ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης με την επιβατική κίνηση στο σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων να αυξάνεται κατά 10%.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΥΠΑ, (αναχωρήσεις/αφίξεις), η αγορά εσωτερικού παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 5% ενώ στην αγορά εξωτερικού η συνολική κίνηση αυξήθηκε κατά 12%. Σημειώνεται ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς την πενταετία 2013-2018 ανήλθε σε 10,5%, σε επίπεδο επιβατικής κίνησης. Σε κάθε περίπτωση ο βασικός συντελεστής ανάπτυξης της κίνησης τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό παραμένει η δυναμική του εισερχομένου τουρισμού.

Αντίστοιχα όμως το 2018 ήταν μια χρονιά στην οποία οι ανταγωνίστριες αεροπορικές εταιρείες αύξησαν την προσφερόμενη χωρητικότητά τους προς τη χώρα σε ποσοστά που κινήθηκαν μεταξύ του 15-17%, κατά μέσο στις γραμμές εξωτερικού, παρουσιάζοντας δηλαδή σημαντικά υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

[more]

Παράλληλα και στην αγορά εσωτερικού δραστηριοποιήθηκαν για πρώτη φορά πέντε εταιρείες, εκτός του ομίλου, και συγκεκριμένα δύο αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους Low Cost Carriers (Ryanair και Volotea), καθώς και τρεις τοπικές αεροπορικές εταιρείες (Ellinair, Sky Express και Astra), καλύπτοντας στο σύνολο τους πρακτικά όλο το δίκτυο που δραστηριοποιείται και ο Όμιλος. Η ανάπτυξη τους πραγματοποιήθηκε κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο του 2018 αλλά συνεχίστηκε και την χειμερινή.

Η συνολική κίνηση της αγοράς στο αεροδρόμιο της Αθήνας ανήλθε σε 24,14 εκ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση +11% σε σχέση με το 2017.

Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται στη σημαντική άνοδο της κίνησης εξωτερικού κατά 14%, που προσέγγισε με μικρή υστέρηση την αύξηση στην προσφερόμενη χωρητικότητα, ενώ η αύξηση των επιβατών εσωτερικού ανήλθε σε 6%. Πάρα τη μεγαλύτερη συμμετοχή των τουριστών και στο εσωτερικό δίκτυο (μετεπιβαζόμενοι επιβάτες), η αύξηση στο δίκτυο εσωτερικού ήταν κυρίως απόρροια των χαμηλότερων προσφερόμενων ναύλων λόγω και της σημαντικά αυξημένης χωρητικότητας.

Η Θεσσαλονίκη παρουσίασε αύξηση (12%) σε επιβάτες παρόλο που το αεροδρόμιο της Καβάλας (αύξηση 23%) για μεγάλο χρονικό διάστημα εξυπηρέτησε πτήσεις του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης. Μεγάλη αύξηση εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σημείωσαν επίσης τα αεροδρόμια του Ηρακλείου (7%) και της Κέρκυρας (16%).

Η διοίκηση της Aegean αναφέρει ότι το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα βελτιώθηκε, ενώ τη δεδομένη συγκυρία, ένας μελλοντικός παράγοντας που ενδέχεται να επηρεάσει τις προσδοκίες είναι οι εγχώριες επερχόμενες εκλογές. Αντίστοιχα και στις διεθνείς εξελίξεις, όπως είναι οι επιπτώσεις της προστατευτικής εμπορικής πολιτικής στις ΗΠΑ και η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Brexit) προδιαθέτουν πιέσεις στην ανοδική πορεία του οικονομικού κλίματος.

«Παρά τον αρνητικό αντίκτυπο εξωγενών παραγόντων, η πορεία της επιβατικής κίνησης της Αθήνας εξελίσσεται θετικά καθώς η πόλη καθιερώνεται σταδιακά ως σημαντικός τουριστικός προορισμός αλλά και η λειτουργία του αεροπορικού κόμβου προς τα νησιά ενισχύεται.

Επίσης είναι θετικό για την εταιρία ότι στην κύρια βάση δραστηριοποίησης και τον βασικό κόμβο του δικτύου της η επένδυση και επέκταση των ανταγωνιστριών εταιρειών για το καλοκαίρι του 2019 κινείται στο ένα τρίτο (1/3) του αυξητικό ρυθμού που σημειώθηκε το 2018», αναφέρει χαρακτηριστικά η διοίκηση. Στο σύνολο της δραστηριότητας στο εσωτερικό της χώρας το χαμηλό επίπεδο ναύλων και οι δυσανάλογα υψηλοί φόροι και τα τέλη αεροδρομίων περιορίζουν σημαντικά τις οικονομικές αποδόσεις.

Δεδομένων των παραπάνω προκλήσεων ο όμιλος θέτει για το 2019 στις προτεραιότητες του ομίλου εντάσσονται η προσθήκη νέων διεθνών προορισμών, αύξηση των συχνοτήτων σε κλασικούς προορισμούς και βελτίωση και ανάπτυξη του δικτύου από την κύρια βάση μας στην Αθήνα, η οποία παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης αλλά και σαν κόμβος ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Επιπλέον, περιλαμβάνεται η αύξηση των πτήσεων charter από την περιφέρεια, αλλά μειώνοντας παράλληλα τις τακτικές πτήσεις από την περιφέρεια. Στις προτεραιότητες επίσης εντάσσονται και η παροχή νέων, καινοτόμων υπηρεσιών προσφέροντας περισσότερες επιλογές στους επιβάτες και συνεπακόλουθα δημιουργία επιπλέον εσόδων ανά επιβάτη από τη διακριτή τιμολόγηση επιπρόσθετων υπηρεσιών, η διατήρηση της ανταγωνιστικής δομής του κόστους στοχεύοντας χαμηλότερο λειτουργικό κόστος αεροσκαφών.

[/more]

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:[home]

Καμία δημοσίευση για προβολή