Αναταραχή στον εμπορικό κόσμο από την παράταση του lockdown. Εντονη ανησυχία ότι το click away θα ενισχύσει μόνο τα μεγάλα καταστήματα

click away ΕΣΕΕ

Σημαντικές δυσκολίες έχουν στην εφαρμογή τους τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες από την κυβέρνηση, τα οποία στην πραγματικότητα διαφοροποιούν ελάχιστα τους κανόνες διαβίωσης εν μέσω του δεύτερου, γενικού lockdown.

Aντιθέτως, από όσα ανακοινώθηκαν χθες, αλλά και από τα επιδημιολογικά στοιχεία, είναι απολύτως προφανές ότι τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι εξαιρετικά ιδιαίτερα.

Η κυβέρνηση, μετά από επίπονες διαβουλεύσεις με την Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων αλλά και τους αντιπροσώπους διαφόρων επαγγελματικών κλάδων, οδηγήθηκε στην απόφαση να λειτουργήσει το λιανεμπόριο μόνο με τη μέθοδο του click away. Με παραγγελία, δηλαδή και παραλαβή από τον εξωτερικό χώρο του καταστήματος, κατόπιν αποστολής SMS και ραντεβού.

Το εγχείρημα, ωστόσο, παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες, καθώς είναι πρωτόγνωρο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις πρώτες αντιδράσεις των εμπόρων, τα θεσμικά όργανα των οποίων συνεδριάζουν εκτάκτως σήμερα.

Οι έμποροι, αντιλαμβανόμενοι ότι η παράταση του γενικού lockdown είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε νέα μαζικά λουκέτα από τις αρχές του νέου χρόνου, ζητούν ένα γενναίο πλαίσιο αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης της ρευστότητας για τους μικρομεσαίους εμπόρους που είναι οι μεγάλοι χαμένοι του νέου πλαισίου λειτουργίας της εορταστικής αγοράς.

Παράλληλα ζητούν τη θέσπιση ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού και την εξέταση της δυνατότητας διαγραφής μέρους των χρεών της πανδημίας.

Το click away ευνοεί μόνο τους μεγάλους 

Σε ανακοίνωσή της η ΕΣΕΕ, η οποία συνεδριάζει εκτάκτως σήμερα, τονίζει ότι μετά τις τελευταίες  ανακοινώσεις της κυβέρνησης, καθίσταται σαφές πως στην πράξη το ολικό lockdown συνεχίζεται έως τις 7 Ιανουαρίου, αλλά τις συνέπειες του θα εξακολουθούν να υφίστανται σε όλη τους την έκταση μόνο οι χιλιάδες μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις.

Αντίθετα, όλες οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου – μαζί με ελάχιστες μικρότερες που έχουν ισχυρή ψηφιακή παρουσία – θα αυξήσουν τον όγκο πωλήσεων τους είτε αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, είτε συνδυαστικά με την μέθοδο του click away.

Επισημαίνουν ότι «για την συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων – ιδιαίτερα στους μεγάλους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης – οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα.

Καμία αναπλήρωση των απωλειών δεν θα επέλθει με τηλεφωνικές παραγγελίες, καθώς κανείς πελάτης δεν πληρώνει αν δεν βλέπει τι αγοράζει».

«Δημιουργείται έτσι μία άνιση αγορά δύο ταχυτήτων, η λειτουργία της οποίας είναι πασιφανές ότι δεν πληροί τους κανόνες του θεμιτού ανταγωνισμού:

Από τη μία πλευρά είναι τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης και οι θέσεις εργασίας τους βρίσκονται «στον αέρα».

Αντιδράσεις και φόβοι 

Στον αντίποδα βρίσκονται οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρίες κούριερ, καθώς ακόμη και τα υπερσύγχρονα e-shop που διαθέτουν «έπεσαν», ακριβώς λόγω του αυξημένου όγκου παραγγελιών που δέχονται», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Τονίζουν ότι η μέθοδος του click away πρακτικά αφορά μόνο μετρημένες μεγάλες επιχειρήσεις. Όπως ακριβώς αναγνώρισε στις δηλώσεις του ο ίδιος ο Υπουργός, οι ευκαιρίες να δουλέψουν στις γιορτές δεν είναι με το click away ίσες και ίδιες για όλους τους εμπόρους.

Καμία δημοσίευση για προβολή