Bloomberg : Η ρωσική οικονομία οδηγείται σε κατάρρευση λόγω των πιέσεων από τις δυτικές κυρώσεις. Τί γίνεται με το αργό πετρέλαιο

ρωσική οικονομία

Η Ρωσία έχει χάσει τα τρία πέμπτα των πωλήσεων αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης στην Ευρώπη από τότε που η Μόσχα έστειλε στρατεύματα στην Ουκρανία, τον Φεβρουάριο.

Σε δύο μήνες από τώρα 

Όπως επισημαίνει το πρακτορείο Bloomberg, αυτή η αγορά θα έχει εξαφανιστεί σχεδόν τελείως σε οκτώ εβδομάδες από τώρα και οι τελευταίες κυρώσεις θα καταστήσουν πολύ δύσκολη την εκτροπή των ροών προς άλλες αγορές, περιορίζοντας σημαντικά τα έσοδα της ρωσικής οικονομίας.

Όπως, άλλωστε, δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα και ο ίδιος ο Ρώσος πρόεδρος, σε συνάντησή του με κυβερνητικούς αξιωματούχους, οι πιέσεις στη ρωσική οικονομία εξαιτίας των κυρώσεων θα αυξηθούν.

«Γενικά, η κατάσταση εδώ παραμένει σταθερή. Αλλά, την ίδια στιγμή έχει σημασία να καταλάβουμε ότι οι πιέσεις των κυρώσεων στη Ρωσία θα αυξηθούν», δήλωσε ο Βλαντίμιρ Πούτιν.

Η επιδείνωση των οικονομικών του ρωσικού κράτους έρχεται καθώς ο στρατός του πρόσφατα κατατροπώθηκε στη βορειοανατολική Ουκρανία, με τις ανάγκες για στρατιωτικό εξοπλισμό αλλά και ανθρώπινο δυναμικό να έχουν πλέον εκτοξευτεί.

Ο Πούτιν χρειάζεται όλο και περισσότερα χρήματα 

Η μερική επιστράτευση, την οποία διέταξε ο Ρώσος πρόεδρος την περασμένη εβδομάδα, απαιτεί εκπαίδευση και όπλα, ενώ οι απώλειες όπλων και οχημάτων από τους Ρώσους στο πεδίο της μάχης έχουν φτάσει στο σημείο να τροφοδοτούν ουσιαστικά τον ουκρανικό στρατό.

Ως εκ τούτου, τα χρήματα που χρειάζεται πλέον ο Πούτιν για να συνεχίσει -και να εντείνει, όπως φαίνεται- τον πόλεμο στην Ουκρανία είναι ακόμα περισσότερα, σε μια στιγμή που τα έσοδά του μειώνονται μέρα με τη μέρα.

Ενδεικτικό είναι ότι οι αποστολές αργού πετρελαίου στην Ευρώπη ήταν κατά μέσο όρο 630.000 βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 7 Οκτωβρίου, από 1,62 εκατ. πριν από την εισβολή. Πρόκειται για το έως τώρα χαμηλότερο επίπεδο του έτους τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες.

Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο αναγκάζονται τώρα να ξοδεύουν τέσσερις φορές περισσότερο χρόνο για κάθε παράδοση στην Ινδία, από ό,τι θα έκαναν προηγουμένως στέλνοντας ένα φορτίο στην Ολλανδία ή 10 φορές περισσότερο από όσο χρειάζονταν για να φτάσουν στο Γκντανσκ της Πολωνίας.

Το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο 

Το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο στενεύει ακόμα περισσότερο τα περιθώρια για τον Πούτιν
Ο τελευταίος γύρος κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ψηφίστηκε ως απάντηση στην προσάρτηση τμημάτων της Ουκρανίας από τον πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν, περιλαμβάνει απαγόρευση αποστολής ρωσικού αργού οπουδήποτε στον κόσμο με τάνκερ της ΕΕ -μια κλιμάκωση που θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τις επιπτώσεις στις θαλάσσιες ροές.

Επίσης, οι κυρώσεις έχουν αναθεωρηθεί για να ενσωματώσουν το πλαφόν που υποστηρίζεται από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, βάσει του οποίου, από τις 5 Δεκεμβρίου, οι αγοραστές ρωσικού αργού θα μπορούν να χρησιμοποιούν ευρωπαϊκά πλοία, ασφάλειες και άλλες υπηρεσίες, αλλά μόνο εάν η τιμή που πληρώνουν είναι κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο.

Οι απειλές του Κρεμλίνου 

Από την πλευρά της, η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δεν θα πουλήσει πετρέλαιο σε κανέναν που επιβάλλει ανώτατο όριο τιμών, προειδοποιώντας ότι η εφαρμογή του πλαφόν θα μπορούσε να οδηγήσει τη χώρα να μειώσει την παραγωγή της και ότι οι «μεγάλοι πελάτες» είναι απίθανο να εγκρίνουν το σχέδιο.

Ωστόσο, η ύπαρξη ενός τέτοιου μηχανισμού αναμένεται να ενισχύσει τη διαπραγματευτική δύναμη που έχουν βασικοί πελάτες, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία, έναντι της Ρωσίας για μελλοντικές αγορές.

Οι ροές σε αυτές τις τρεις χώρες, οι οποίες αρχικά παρενέβησαν προκειμένου να καλύψουν το κενό που άφησαν οι Ευρωπαίοι αγοραστές στις εξαγωγές της Μόσχας, κορυφώθηκαν τον Ιούνιο στα 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 7 Οκτωβρίου, ο αριθμός αυτός μειώθηκε κατά περίπου 320.000 βαρέλια την ημέρα.

Καμία δημοσίευση για προβολή