Δεύτερη Αμερικανική πρόταση αλλάζει τα δεδομένα για τις φρεγάτες – Σφήνα της Gibbs & Cox στην Lockheed Martin – Ποιά “συνολική λύση” προτείνει

Με μια ιδιαίτερα ελκυστική πρόταση η Αμερικανική εταιρεία Gibbs & Cox έρχεται σφήνα στην επίσης Αμερικανική Lockheed Martin διεκδικώντας με αξιώσεις τη μεγάλη παραγγελία των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.

Πρόκειται για την “διακριτική” μέχρι τώρα Αμερικανική πρόταση (δεν τη διαφήμισε ούτε η εταιρεία ούτε την πρόβαλε η Αμερικανική Πρεσβεία) η οποία – όπως δείχνουν τα δεδομένα της – μπαίνει, στην πιό κρίσιμη στιγμή, με σοβαρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στο παιχνίδι, των 8 συνολικά “συμμαχικών” προτάσεων για τις φρεγάτες, που η κάθε μιά τους παρουσιάζει ξεχωριστό ενδιαφέρον (το economico έχει αναφερθεί ήδη στις προτάσεις αυτές σε παλαιότερα ρεπορτάζ του)

  • Η Gibbs & Cox είναι ένα από τα μεγαλύτερα και διεθνούς φήμης σχεδιαστικά γραφεία των ΗΠΑ που έχει αναλάβει πληθώρα σχεδιάσεων νέων πολεμικών πλοίων για λογαριασμό του Αμερικανικού Ναυτικού, μεταξύ των οποίων και πλοίων της Lockheed Martin.

Η πρόταση της Gibbs & Cox εστάλη και επισήμως στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) και ειδικότερα στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Η πρόταση περιλαμβάνει την απόκτηση τεσσάρων νέων πλοίων για το ΠΝ, τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ καθώς και την ενδιάμεση λύση. Πρόκειται για μια “συνολική λύση” πρόταση που κρίνεται “εξαιρετικά ανταγωνιστική”. 

Τι προτείνει η Gibbs & Cox

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έκανε γνωστά η εταιρεία, η Gibbs & Cox προτείνει τη ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών, σχεδίαση η οποία βασίζεται στα Arleigh Burke του Ναυτικού των ΗΠΑ. Πρόκειται για μια έκδοση μικρότερου εκτοπίσματος των 6750 τόνων. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου είναι τα ακόλουθα: μήκος 144 μέτρα, πλάτος 16,8 μέτρα, πλήρωμα 140 ατόμων ενώ το προωστήριο σκεύος είναι της κατηγορίας CODAG (Combined Diesel And Gas) και αποτελείται από δύο αεριοστρόβιλους LM2500 καθώς και δύο μηχανές DIESEL.

Η Gibbs & Cox προτείνει τη ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών, σχεδίαση η οποία βασίζεται στα Arleigh Burke του Ναυτικού των ΗΠΑ.

Αξιοσημείωτος είναι ο οπλισμός των πλοίων και κυρίως το πακέτο αισθητήρων/ ραντάρ και τακτικού συστήματος μάχης. Το πλοίο διαθέτει συνολικώς 48 κελιά ΜΚ41 ώστε να υπάρχει επαρκές απόθεμα βλημάτων αεράμυνας καθώς και μέσης ακτίνας. Ενδεικτικά το κάθε πλοίο μπορεί να φέρει 36 βλήματα μακράς ακτίνας SM-2 καθώς και 48 βλήματα μέσης ακτίνας ESSM ή ESSM Block II σε μεταγενέστερο χρόνο. Παρά το γεγονός πως προκαλεί εντύπωση και έκπληξη στη πρόταση της Gibbs & Cox περιλαμβάνεται μέχρι και η εγκατάσταση των Scalp Naval.

AEGIS σε συνδυασμό με ραντάρ σταθερής διάταξης

Επίσης, σε ό,τι αφορά τα ραντάρ, στην πρόταση της Gibbs & Cox περιλαμβάνεται η εγκατάσταση του AEGIS σε συνδυασμό με ραντάρ σταθερής διάταξης. Στη πλώρη των πλοίων υπάρχει πυροβόλο των 76 χιλιοστών Strales ενώ ο λοιπός εξοπλισμός μάχης των πλοίων συμπληρώνεται από οκτώ κατευθυνόμενα βλήματα κατά στόχων επιφανείας, οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας (CIWS) όπως το RAM καθώς και σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS) και σόναρ τρόπιδας.

Επιπροσθέτως, το πλοίο διαθέτει χώρο υποδοχής και εγκατάστασης όπλου λέιζερ όταν η σχετική τεχνολογία είναι ώριμη και επιχειρησιακώς αξιοποιήσιμη. Τέλος, τα πλοία διαθέτουν ελικοδρόμιο και μπορούν να υποστηρίξουν τα MH-60R του ΠΝ.

Η ενδιάμεση λύση

Η Gibbs & Cox προτείνει ως ενδιάμεση λύση δύο νέες κορβέτες μικρού εκτοπίσματος. Κάθε κορβέτα έχει μήκος 84,3 μέτρα, πλάτος 10,5 μέτρα, υπηρετείται από πλήρωμα 65 ατόμων και έχει εκτόπισμα μόλις 1600 τόνων. Φέρει τρισδιάστατο περιστρεφόμενο ραντάρ, πυροβόλο STRALES των 76 χιλιοστών, οκτώ θέσεις εκτόξευσης για 32 ESSM, οκτώ βλήματα επιφανείας, αντιπυραυλικό σύστημα CIWS Plalanx καθώς και σόναρ τρόπιδας και μεταβλητού βάθους πάντα σε συνδυασμό με το ελικόπτερο MH-60R.

Η κορβέτα της Gibbs & Cox που προτείνεται για το ΠΝ ως ενδιάμεση λύση.

Ανταγωνιστικό σημείο της πρότασης της Gibbs & Cox είναι πως τόσο για τις ΜΕΚΟ 200 ΗΝ όσο και τις παραπάνω κορβέτες που δίνονται ως ενδιάμεση λύση προσφέρεται διετής δωρεάν τεχνική υποστήριξη (Follow On Support). Για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ προσφέρονται κοινά συστήματα ώστε να διασφαλίζεται η ομοιοτυπία με την απόκτηση των νέων πλοίων. Η ναυπήγηση τόσο των νέων πλοίων όσο και η ενδιάμεση λύση καθώς και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ προτείνεται να λάβει χώρα σε ελληνικό ναυπηγείο.

Στελέχη της Gibbs & Cox θεωρούν ότι η πρότασή τους “είναι εξαιρετική από κάθε άποψη”. Όπως τονίζουν:

  • “Κατά πρώτον, προσφέρει στο ΠΝ πλοία ικανού εκτοπίσματος για επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο με όλο το πακέτο όπλων και ραντάρ/ αισθητήρων που απαιτούνται και κυρίως σε ικανοποιητικούς αριθμούς βλημάτων
  • Δεύτερον, ανανεώνει μακροπρόθεσμα τον ελληνικό στόλο με συνολικά έξι νέα πλοία καθώς και τέσσερις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Ακόμη, διασφαλίζει την απαιτούμενη και απαραίτητη εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας”

Ωστόσο δεν έχει γίνει έως τώρα γνωστό το οικονομικό μέρος της συνολικής αυτής πρότασης. Όπως επίσης και σε ποιό βαθμό η πρόταση αυτή συνδέεται με τη συνολική αξιοποίηση των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Πρόκειται για παράγοντες που θα βαρύνουν στις τελικές αξιολογήσεις.

Καμία δημοσίευση για προβολή