Ερυθρά Θάλασσα: Έρχονται αυξήσεις στα καύσιμα λόγω των επιθέσεων των Χούθι

Ανοδική πορεία ακολουθεί η βενζίνη τις τελευταίες ημέρες, με τη μέση τιμή της να βρίσκεται μία «ανάσα» κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο

Ανησυχία επικρατεί στην αγορά τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναγκάσει τους ειδικούς να «χτυπήσουν» καμπανάκι. Τα σενάρια δείχνουν «έμφραγμα» στο παγκόσμιο εμπόριο και κατακόρυφη αύξηση των τιμών στα προϊόντα, ενώ το μέλλον δεν μοιάζει ιδανικό: κατά πολλούς αυτή η κρίση αναμένεται να κρατήσει αρκετούς μήνες.

Κι αυτοί η ανησυχία αρχίζει σταδιακά να παίρνει σάρκα και οστά, φυσικά και στην Ελλάδα. Οι βενζινοπώλεις προαναγγέλλουν νέες ανατιμήσεις στα καύσιμα, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι και της κρίσης που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα. Μια κατάσταση που έχει ως αποτέλεσμα τον εφοδιασμό των πρατηρίων καυσίμων με το στο… σταγονόμετρο.

Κι αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα. Οι επιθέσεις έχουν αναγκάσει τις εταιρίες να αλλάξουν τα δρομολόγια στα δεξαμενόπλοια, ώστε να αποφύγουν τους Χούθι. Το αποτέλεσμα είναι πλέον να κάνουν τον γύρο της Αφρικής – μια διαδρομή που κοστίζει και σε χρήμα και σε χρόνο.

Ήδη η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αρχίσει να γίνεται αισθητή. Όπως λένε οι έμποροι καυσίμων, οι τιμές έχουν ανέβει τις τελευταίες ημέρες, ενώ περιμένουν ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις τις επόμενες δύο εβδομάδες.

Μάλιστα η μέση τιμή πετρελαίου θέρμανσης έχει φτάσει το 1,30 ευρώ/λίτρο και του πετρελαίου κίνησης το 1,65 ευρώ/λίτρο. Ενώ όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές του πετρελαίου αυξάνονται 3 με 4 ευρώ ανά χίλια λίτρα καθημερινά, κάτι που θα οδηγήσει σε νέες ανατιμήσεις στα καύσιμα.

Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έκθεση από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (Δ.Ο.Ε.) στις αρχές του 2024, ο κίνδυνος διακοπής του παγκόσμιου εφοδιασμού πετρελαίου παραμένει αυξημένος λόγω της κρίσης τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στη Διώρυγα του Σουέζ.

Η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα φέρνει καθυστερήσεις, αλλά και πιθανές ανατιμήσεις στους καταναλωτές. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Υεμένη υποχρεώνουν τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν τις καίριες εμπορικές διόδους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Η Ερυθρά Θάλασσα, ένα από τα πιο πυκνά ναυτιλιακά κανάλια στον κόσμο, βρίσκεται νότια της διώρυγας του Σουέζ, της πιο σημαντικής πλωτής οδού που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία και την ανατολική Αφρική. Η Υεμένη βρίσκεται κατά μήκος της νοτιοανατολικής ακτής της θάλασσας, όπου συναντά τον κόλπο του Άντεν.

Λίγο μετά την έναρξη του πολέμου στη Γάζα, οι Χούτι άρχισαν να εξαπολύουν επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, τα περισσότερα από τα οποία αναχαιτίστηκαν από τα αντίμετρα των ΗΠΑ και του Ισραήλ.

Η κατάσταση κλιμακώθηκε στις 19 Νοεμβρίου, όταν μαχητές χρησιμοποίησαν ένα ελικόπτερο για να καταλάβουν ένα πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων που ναυλώθηκε από ιαπωνική εταιρεία και συνδέεται με έναν Ισραηλινό επιχειρηματία. Μάλιστα, απήγαγαν και το πλήρωμα.

Η έκρυθμη αυτή κατάσταση δεν θα μπορούσε να μην έχει αντίκτυπο στο διεθνές εμπόριο.

Καμία δημοσίευση για προβολή