Ερυθρά Θάλασσα: Πλήγμα στο λιμάνι του Πειραιά από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι

Η DBRS περιγράφει τον αντίκτυπο που έχουν στο διεθνές εμπόριο οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.Τι συμβαίνει με το λιμάνι του Πειραιά

Τον αντίκτυπο που θα έχει στα λιμάνια της Ευρώπης – κυρίως σε αυτά της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης – η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης, καταγράφει η Morningstar DBRS, ένας από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους οργανισμούς πιστοληπτικής αξιολόγησης και χρηματοοικονομικής έρευνας.

Σύμφωνα με τη Morningstar DBRS, στο λιμάνι του Πειραιά, το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, αναμένεται πτώση φορτίων κατά 30%, ενδεχομένως και υψηλότερη.

Υπενθυμίζεται πως οι Χούθι, οι αντάρτες της Υεμένης που υποστηρίζονται από το Ιράν, εξαπολύουν επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα ως αντίποινα για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.

Τα χτυπήματα έχουν ήδη κινητοποιήσει τη διεθνή κοινότητα. Οι ΗΠΑ ηγούνται ενός διεθνούς συνασπισμού που πραγματοποιεί επιχειρήσεις κατά των ανταρτών, ενώ και η Ευρώπη ανακοίνωσε αντίστοιχη επιχείρηση για την προστασία των πλοίων και την αναχαίτιση των επιθέσεων. Μάλιστα, όπως ανακοινώθηκε, η διοίκηση των επιχειρήσεων θα πραγματοποιείται από την Ελλάδα και το αρχηγείο της Λάρισας.

«Δεν σχεδιάζουμε να εμπλακούμε σε κάποιου είδους δράση κατά των Χούθι, αλλά μόνο να εμποδίσουμε τις επιθέσεις στα πλοία», διευκρίνισε ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ, θέλοντας να αναδείξει τη διαφορά με τις επιχειρήσεις του συνασπισμού που ηγούνται οι ΗΠΑ και ο οποίος πραγματοποιεί χτυπήματα κατά θέσεων των Χούθι.

Η Ερυθρά Θάλασσα, με τη διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς για την εμπορική ναυτιλία. Καθώς οι πύραυλοι των Χούτι στοχεύουν και απειλούν εμπορικά πλοία, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη αποφασίσει να προχωρήσουν σε αναδρομολόγηση, ακολουθώντας την εναλλακτική διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, περιμετρικά της Αφρικής.

map_9061f.png

Αυτό μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση του χρόνου και του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων. Ταυτόχρονα για όσους συνεχίζουν να επιλέγουν το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας, τα ασφάλιστρα κινδύνου έχουν αυξηθεί σημαντικά.

Ειδικοί της αγοράς και αναλυτές είχαν προειδοποιήσει πως οι επιπτώσεις – αναπόφευκτα – θα αρχίσουν να φαίνονται και στην αγορά με προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού και μετακύλιση του κόστους στους καταναλωτές, οι οποίοι βρίσκονται ήδη αντιμέτωποι με τον πληθωρισμό.

akrotiri_kalhs_elpidas_65884.png

Η Morningstar DBRS τονίζει πως η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στα λιμάνια της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου, όπου θα καταγραφεί μείωση των όγκων, ενώ αντίθετα «τα κύρια λιμάνια προσέγγισης στη Βόρεια Ευρώπη αναμένεται να έχουν περιορισμένο αντίκτυπο και ενδέχεται μάλιστα να δουν ακόμη και μια στη χωρητικότητα, δεδομένων των καθυστερήσεων λόγω των μεγαλύτερων ταξιδιών».

«Οι καθυστερήσεις λόγω της μεγαλύτερης εναλλακτικής διαδρομής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας θα οδηγήσουν σε περαιτέρω προσωρινές λειτουργικές ανεπάρκειες στους επηρεασμένους λιμένες, ενώ η κατάσταση θα επιλύεται σταδιακά», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην έκθεση.

pinakas_219ad.png

«Τα λιμάνια στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο θα δουν προσωρινή μείωση στους όγκους τους μέχρι οι αλυσίδες εφοδιασμού να επανέλθουν στην κανονικότητα. Αυτά τα λιμάνια δυνητικά θα επηρεαστούν περισσότερο από την επαναδρομολόγηση προς την Ευρώπη, με κάποια πιθανή συμφόρηση από τον Φεβρουάριο, καθώς αναμένουμε ότι ο αριθμός των μεγάλων πλοίων θα μειωθεί. Προβλέπουμε ότι η περιοχή της Μεσογείου θα εξυπηρετείται από περισσότερες μεταφορτώσεις από δυτικούς κόμβους. Με περίπου το 40% των διεθνών μεταφορών της Ιταλίας να βασίζεται στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, βλέπουμε κινδύνους ιδίως σε σχέση με τα ιταλικά λιμάνια».

Για την Ελλάδα και το λιμάνι του Πειραιά αναφέρεται χαρακτηριστικά πως «οι όγκοι ήταν μέχρι στιγμής αρκετά σταθεροί με μικρό αντίκτυπο από αναταραχές. Ωστόσο, αναμένεται πτώση φορτίου περίπου 30% ή και περισσότερο στο εν λόγω λιμάνι. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την κατάσταση, ιδίως μόλις τα πλοία που έρχονται από την Ασία και τη Μέση Ανατολή αρχίσουν να φτάνουν στην Ευρώπη.

Οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων όπως η CMA CGM, η Cosco Container Lines, η Evergreen Line και η Orient Overseas Container Line αποφάσισαν να διακόψουν τα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, που ήταν ενδιάμεσος σταθμός στη βόρεια Ευρώπη. Την ίδια στιγμή, Η Maersk και άλλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, κάτι που σημαίνει πως δεν θα εισέρχονται στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο Θάλασσα. Η είσοδος στη Μεσόγειο Θάλασσα μετά τον περίπλου της Αφρικής θα πρόσθετε επιπλέον ημέρες στην ήδη μεγαλύτερη διαδρομή».

grafima_ecbe2.png

Καμία δημοσίευση για προβολή