Η Κίνα σώζει τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων της Ρωσίας. Ινδία, Τουρκία, Βραζιλία και η … Ευρώπη “βάζουν πλάτη”

Πλαφόν στα ρωσικά διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου συμφώνησαν οι 27 της ΕΕ

Η Κίνα είναι τη στιγμή αυτή ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικών ορυκτών καυσίμων εισάγοντας κυρίως αργό πετρέλαιο αλλά και άνθρακα, προϊόντα πετρελαίου, LNG και φυσικό αέριο αγωγών. Η Κίνα αγόρασε το ένα τρίτο (33%) όλων των ορυκτών καυσίμων που εξήχθησαν από τη Ρωσία τον Ιούλιο του 2023.

Και αυτό όταν τον μήνα αυτόν τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων έφτασε στο δεύτερο χαμηλότερο μηνιαίο επίπεδο από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία κινήθηκαν τον Ιούλιο.

Παρ’ όλ’ αυτά, μεγάλες χώρες που αποτελούν παράλληλα σημαντικές οικονομικές δυνάμεις εξακολουθούν να εισάγουν ενεργειακά προϊόντα από τη Μόσχα, στηρίζοντας τα έσοδα του Κρεμλίνου.

Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), think tank με έδρα το Ελσίνκι, τον Ιούλιο η Κίνα αποτέλεσε τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικών ορυκτών καυσίμων, ακολουθούμενη από την Ινδία, την Τουρκία, την ΕΕ και τη Βραζιλία.

Η πορεία των εξαγωγών καυσίμων

Σύμφωνα με την CREA, στις υπηρεσίες μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου κυριαρχούν η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία και η G7. Το μερίδιο των δεξαμενόπλοιων που δεσμεύονται από το ανώτατο όριο τιμών στα φορτία αργού πετρελαίου από τη Ρωσία παρέμεινε περίπου στο 50–55% τον Ιούλιο, σημειώνοντας πτώση περίπου 5% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα.

Από το σύνολο των εξαγόμενων ρωσικών ορυκτών καυσίμων μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στον άνθρακα, με την αξία των εξαγωγών να υποχωρεί κατά 7 εκατ. ευρώ ημερησίως (-26%) τον Ιούλιο. Ακολούθησε το LNG, με την αξία των εξαγωγών να μειώνεται κατά 6 εκατ. ευρώ την ημέρα (-18%) σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Υψηλότερα από τον Ιούνιο πάντως κινήθηκε η αξία των εξαγόμενων πετρελαϊκών προϊόντων (+7%).

Τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας μειώθηκαν στα 406 εκατ. ευρώ την ημέρα τον Ιούλιο του 2023, 3% υψηλότερα από τον Ιούνιο και 5% χαμηλότερα από τα επίπεδα του Μαΐου.

Ποιος αγοράζει τα ορυκτά καύσιμα της Ρωσίας

Έχοντας μειώσει τον Ιούλιο τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία, η Κίνα (που, ωστόσο, παραμένει ο μεγάλος εμπορικός συνεργάτης της Ρωσίας στον τομέα αυτόν) αντικατέστησε τις εν λόγω ποσότητες με εισαγωγές από το Ιράκ, τη Βραζιλία και το Κουβέιτ.

Η ίδια η Μόσχα είχε δεσμευτεί να μειώσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου, στις αρχές Ιουλίου. Η κίνηση αυτή παρείχε πράγματι στήριξη στις τιμές.

Οι εξαγωγές της Ρωσίας ανά είδος καυσίμου

ΑΝΘΡΑΚΑΣ. Από τα τέλη Δεκεμβρίου του 2022 η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία, ακολουθούμενη από την Ινδία (19%) και τη Νότια Κορέα (12%).

ΑΡΓΟ ΠΕΤΡΕΛΕΙΟ. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο αγοραστή ρωσικού πετρελαίου (51%), ακολουθούμενη από την Ινδία (36%), την ΕΕ (8%) και την Τουρκία (3%). Από τις 5 Δεκεμβρίου 2022 στην ΕΕ εισάγονται ποσότητες ρωσικού πετρελαίου μέσω θαλάσσης στη Βουλγαρία και μέσω αγωγού στην Τσεχική Δημοκρατία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία. Η Βουλγαρία έχει λάβει εξαίρεση από την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου και το πετρέλαιο αγωγών στην ΕΕ δεν υπόκειται σε κυρώσεις.

LNG. Από τον Δεκέμβριο του 2022 η ΕΕ αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου, με ποσοστό 53%. Ακολουθεί η Κίνα (20%) και η Ιαπωνία (15%).

LPG. Η Τουρκία αποτέλεσε τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού LPG, αγοράζοντας το 50% των εξαγωγών υγραερίου της Ρωσίας, ακολουθούμενη από την ΕΕ με 42%.

ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ. Μετά την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού αργού πετρελαίου από την ΕΕ, η Τουρκία αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα (αγοράζοντας το 24% των πετρελαϊκών προϊόντων της Ρωσίας), ακολουθούμενη από την Κίνα (12%) και τη Σαουδική Αραβία (10%).

ΑΕΡΙΟ ΜΕΣΩ ΑΓΩΓΩΝ. Η ΕΕ αποτέλεσε τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού αερίου που εξάγεται μέσω αγωγών (43%), ακολουθούμενη από την Τουρκία (27%) και την Κίνα (21%).

Οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς Ρωσικών καυσίμων

Τον Ιούλιο, η Κίνα ήταν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικών ορυκτών καυσίμων εισάγοντας κυρίως αργό πετρέλαιο αλλά και άνθρακα, προϊόντα πετρελαίου, LNG και φυσικό αέριο αγωγών. Η Κίνα αγόρασε το ένα τρίτο (33%) όλων των ορυκτών καυσίμων που εξήχθησαν από τη Ρωσία τον Ιούλιο του 2023.

Τον Ιούλιο, η Ινδία ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας, αγοράζοντας κυρίως αργό πετρέλαιο, προϊόντα πετρελαίου, άνθρακα και LNG.

Τον ίδιο μήνα, η Τουρκία κατέστη ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικών ορυκτών καυσίμων, αγοράζοντας κυρίως προϊόντα πετρελαίου, φυσικό αέριο αγωγών, άνθρακα, αργό πετρέλαιο και υγραέριο.

Η ΕΕ ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικών ορυκτών καυσίμων τον Ιούλιο, αγοράζοντας αργό πετρέλαιο, φυσικό αέριο, LNG, προϊόντα πετρελαίου μέσω αγωγών και LPG.

Η Βραζιλία, εισάγοντας μόνο προϊόντα πετρελαίου, κατέστη ο πέμπτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικών ορυκτών καυσίμων.

Οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ τον Ιούλιο του 2023 ήταν η Ουγγαρία, η Βουλγαρία, η Σλοβακία, η Τσεχία και η Ισπανία.

Παραβιάζεται το πλαφόν;

Όπως σημειώνει η CREA, οι τιμές του αργού Urals έχουν ξεπεράσει το πλαφόν των 60 δολαρίων ΗΠΑ, αγγίζοντας τον Ιούλιο ακόμα και τα 69 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι. Παρόλαυτα, ο στόλος της G7 εξακολουθεί να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο, κάτι που δείχνει ότι η πολιτική των πλαφόν παραβιάζεται.

Πάντως, τα έσοδα του Κρεμλίνου από τις πωλήσεις πετρελαίου έχουν μειωθεί, γεγονός που συνέβαλε στην πρόσφατη κατάρρευση του ρουβλίου. Σύμφωνα με την CREA, το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ρωσίας μειώθηκε κατά 85% τους πρώτους επτά μήνες του 2023 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Οι υψηλότερες στρατιωτικές δαπάνες και οι κυρώσεις που περιορίζουν τις εισροές κεφαλαίων αποτελούν βασικούς παράγοντες που προκαλούν την αποδυνάμωση του ρουβλίου. Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου όμως πιθανότατα θα συμβάλει στην ενίσχυση των εσόδων του Κρεμλίνου τους επόμενους μήνες

 

Καμία δημοσίευση για προβολή