Και το όνομα αυτού «KAAN»: Το τουρκικό μαχητικό 5ης γενιάς «εμπνέεται» από τους Μογγόλους κατακτητές Χαν

Το όνομα «KAAN», μια παράφραση, σύμφωνα με πληροφορίες από τουρκικά ΜΜΕ, του τίτλου «Χαν» που έφεραν οι πολέμαρχοι των Μογγόλων, αποφάσισε να δώσει στο εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς ο Τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σε μια τελετή του είχε έντονο προεκλογικό χρώμα.

Το «εθνικό μαχητικό»

Αφού η Άγκυρα είδε κι αποείδε ότι δεν πρόκειται να επιστρέψει στο πρόγραμμα των F-35, όσο θα διατηρεί στο οπλοστάσιό της το ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα S-400, έριξε όλο το βάρος στην ταχύρρυθμη ανάπτυξη του «εθνικού μαχητικού αεροσκάφους της Τουρκίας», επιταχύνοντας το πρόγραμμα TF-X και θέτοντας ως στόχο να πραγματοποιήσει την πρώτη δοκιμαστική του πτήση ακόμα και εντός του 2023.

Το πρόγραμμα εγκρίθηκε επισήμως το 2010, οπότε και η Τουρκία προσπάθησε να συνεργαστεί με κολοσσούς της αεροπορικής βιομηχανίας για την ανάπτυξη του αεροσκάφους. Τελικά, μόνο η βρετανική ΒΑΕ Systems απέμεινε ως τεχνικός συνεργάτης, καθώς μια προσπάθεια συνεργασίας με τη Rolls Royce για τον κινητήρα του αεροσκάφους δεν απέδωσε καρπούς (για την ώρα το μαχητικό χρησιμοποιεί κινητήρες General Electric).

Αντικαταστάτης των F-16

To «KAAN» θυμίζει κάπως το F-22, καθώς είναι ένα μεγάλο (21 μετρά μήκος) δικινητήριο stealth μαχητικό αεροσκάφος εναέριας υπεροχής 5ης γενιάς, το οποίο θα διαθέτει, σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία ΤΑΙ, προηγμένα χαρακτηριστικά, όπως πάρα πολλούς αισθητήρες, σύστημα ανίχνευσης ζημιών στη μάχη, χαμηλή ανιχνευσιμότητα, επιχειρησιακά συστήματα νέας γενιάς, στόχευση ακριβείας και εσωτερικό χώρο αποθήκευσης όπλων.

Στόχος της Τουρκίας είναι να επιταχύνει την ανάπτυξη του «KAAN», ώστε μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2030 να αρχίσει να αντικαθιστά με αυτό τα γερασμένα F-16 του στόλου της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, αν και το κόστος του αεροσκάφους είναι πολλαπλάσιο αυτό των αμερικανικών μαχητικών (μια πρώτη εκτίμηση έκανε λόγο για τιμή «φτερού» που φθάνει ή και ξεπερνά τα 100 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς πυραύλους και βόμβες).

«Εξοπλιστική προεκλογική εκστρατεία»

Ωστόσο, η Άγκυρα δεν έχει και πολλές επιλογές, καθώς η προσπάθειά της για αγορά από τις ΗΠΑ 40 νέων και κιτ αναβάθμισης 80 παλιότερων F-16 μοιάζει να μην προχωρά, δεδομένοο ότι το Κογκρέσο αρνείται να ενδώσει στις πιέσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν, επικαλούμενο τις υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από τα νησιά του Αιγαίου, αλλά και την άρνηση της Τουρκίας να δώσει το «πράσινο φως» για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ.

Εντούτοις, αμυντικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η «εξοπλιστική προεκλογική εκστρατεία» που κάνει ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν (εκτός από το «KAAN», η τουρκική αμυντική βιομηχανία παρουσίασε το αμφίβιο επιθετικό πλοίο «Anadolu», καθώς και το εκπαιδευτικό αεροσκάφος «Hurjet» και το επιθετικό ελικόπτερο ATAK-2) δεν επιτρέπει μια πραγματικά σαφή εικόνα σχετικά με το στάδιο ανάπτυξης του μαχητικού αεροσκάφους.

Καμάρι από Ερντογάν

Βέβαια, όλα αυτά τα projects δεν έγιναν από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά αποτελούν αποδείξεις της ωριμότητας στην οποία έχει περιέλθει η τουρκική αμυντική βιομηχανία, καθώς σήμερα εμφανίζονται τα αποτελέσματα χρόνων δουλειάς και ανάπτυξης. Ωστόσο, ακόμα κι έτσι, η προσπάθεια του Ερντογάν να προσποριστεί όλα τα οφέλη από τα οπλικά αυτά συστήματα προκαλεί ερωτηματικά σχετικά με την πραγματική τους κατάσταση.


Εν πάση περιπτώσει, το «KAAN» είναι πλεον εδώ, ο Ερντογάν εμφανίστηκε στην τελετή ονοματοδοσίας/παρουσίασής του με μπουφάν bomber και γυαλιά πιλότου, φωτογραφήθηκε στο κόκπιτ και καμάρωσε, λέγοντας ότι «με αυτό το αεροσκάφος, η Τουρκία θα γίνει μία από τις πέντε χώρες που διαθέτουν αυτού του είδους τις τεχνολογίες». Μπορεί, αλλά το ερώτημα είναι αν οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να φέρουν και… ψηφαλάκια στις 14 Μαΐου.

Καμία δημοσίευση για προβολή