Και ξαφνικά η Ρωσία δεν μπορεί να πουλήσει πετρέλαιο: Δέκα εκατομμύρια βαρέλια σε «καραντίνα» στην Κορέα

Αν η Ρωσία μπορούσε να υπερηφανεύεται για κάτι, αυτό ήταν ότι, παρά τις πολύ σκληρές κυρώσεις που της επέβαλε η Δύση μετά την εισβολή στην Ουκρανία, εκείνη συνέχιζε με διάφορους τρόπους να εισπράττει τεράστια ποσά από την πώληση πετρελαίου. Ωστόσο, αυτό ξαφνικά μοιάζει να… τελειώνει.

Πάνω από δώδεκα δεξαμενόπλοια φορτωμένα με 10 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου ποιότητας Sokol της Ρωσίας βρίσκονται εδώ και εβδομάδες ακινητοποιημένα στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Κορέας, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν πωληθεί λόγω των αμερικανικών κυρώσεων και των προβλημάτων πληρωμών, σύμφωνα με δύο εμπόρους και ναυτιλιακά στοιχεία.

Δυσκολίες

Οι ποσότητες αυτές, που αντιστοιχούν σε 1,3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, αντιπροσωπεύουν την παραγωγή περισσότερων από ένα μήνα του έργου Sakhalin-1, που κάποτε αποτελούσε ναυαρχίδα της αμερικανικής Exxon Mobil, η οποία αποχώρησε από τη Ρωσία μετά την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία. Το Sakhalin-1 ήταν μία από τις πρώτες μετασοβιετικές συμφωνίες στη Ρωσία που έγιναν στο πλαίσιο καταμερισμού της παραγωγής. Όταν η Exxon Mobil αποχώρησε το 2022, η παραγωγή έπεσε σχεδόν στο μηδέν και έκτοτε δεν έχει ανακάμψει πλήρως.

Οι δυσκολίες στην πώληση του πετρελαίου ποιότητας Sokol αποτελούν μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Μόσχα από τότε που η Δύση επέβαλε κυρώσεις και μία από τις σοβαρότερες διαταραχές στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου εδώ και δύο χρόνια. Η Ουάσινγκτον έχει δηλώσει ότι θέλει οι κυρώσεις να μειώσουν τα έσοδα του  Βλαντίμιρ Πούτιν και της πολεμικής του μηχανής στην Ουκρανία, αλλά όχι να διαταράξουν τις ροές της ρωσικής ενέργειας προς τις παγκόσμιες αγορές. Πέρσι, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε διάφορα πλοία και εταιρείες που εμπλέκονται στη μεταφορά του Sokol.

“Παγιδευμένα” πλοία και πετρέλαιο

Από την Παρασκευή, 14 πλοία φορτωμένα με πετρέλαιο ποιότητας Sokol είχαν αγκυροβολήσει γύρω από το λιμάνι Γιοσού της Νότιας Κορέας, συμπεριλαμβανομένων 11 πλοίων Aframax και τριών πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC), σύμφωνα με στοιχεία της LSEG, της Kpler και εμπόρων. Η ποσότητα που βρίσκεται “παγιδευμένη” σε αυτά τα δεξαμενόπλοια αντιπροσωπεύει 45 ημέρες παραγωγής από το Sakhalin-1, το οποίο παράγει κατά μέσο όρο 220.000 βαρέλια την ημέρα.

Τα υπερδεξαμενόπλοια (VLCC) με περίπου 3,2 εκατομμύρια βαρέλια (430.000 μετρικούς τόνους), που βρίσκονται επί του παρόντος κοντά στο Γιοσού, λειτουργούν ως πλωτή αποθήκη για τη ρωσική ποιότητα πετρελαίου, ανέφεραν πηγές του Reuters και τα ναυτιλιακά στοιχεία της Kpler και της LSEG. Τα VLCC δέχονταν προηγουμένως πετρέλαιο από διάφορα πλοία Aframax μέσω “μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο“, όπως έδειξαν τα στοιχεία. Η μεταφορά πετρελαίου από μικρότερα πλοία σε μεγαλύτερα μπορεί να μειώσει τους ναύλους.

Διαφωνία για το νόμισμα

Το υπόλοιπο πετρέλαιο ποιότητας Sokol που φορτώθηκε από τον Νοέμβριο έως τον Ιανουάριο αποθηκεύεται σε μικρότερα πλοία τύπου Aframax (ικανά να μεταφέρουν 500.000-800.000 βαρέλια). Οι αποστολές πετρελαίου ποιότητας Sokol προς την Indian Oil Corp έχουν καθυστερήσει λόγω προβλημάτων πληρωμών, αναγκάζοντας το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ινδίας να αντλήσει από τα αποθέματά του και να αγοράσει περισσότερο πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή.

Πηγή προσκείμενη στην IOC δήλωσε ότι η εταιρεία δεν αναμένει να λάβει σύντομα αποστολές Sokol λόγω διαφωνίας μεταξύ Μόσχας και Νέου Δελχί σχετικά με το νόμισμα που θα χρησιμοποιηθεί για την πληρωμή. Η IOC είναι το μόνο ινδικό κρατικό διυλιστήριο που έχει ετήσια συμφωνία για την αγορά ρωσικού πετρελαίου διαφόρων ποιοτήτων, συμπεριλαμβανομένου του Sokol, από τη ρωσική πετρελαϊκή Rosneft.

Καμία δημοσίευση για προβολή